۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۶۶۱۸۳

نشست صمیمی فرهیختگان فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان برگزار شد

خبرگزای رسا ـ نخستین نشست صمیمی اساتید، پیشکسوتان و فرهیختگان عرصه‌های مختلف آذربایجان در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برگزار شد.
علي اکبر صفي پور مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی امروز در نخستین نشست صمیمی اساتید، پیشکسوتان و فرهیختگان عرصه‌های مختلف آذربایجان که در محل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان واقع در خانه پروین اعتصامی برگزار شد، اظهار داشت: اهداف و آرمان‌های این بنیاد خواست قلبی تمامی آذری زبان‌های کشور است.


وی با بیان این‌که بنیاد بر اساس توجه دولت به اصل 15 قانون اساسی و پیگیری وعده رییس جمهور راه‌اندازی و افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: بنیاد ماهیتی غیردولتی دارد، انتظار داریم همه کسانی که برای فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان دلسوزند در تحقق اهداف بنیاد یاری‌گر باشند.


صفی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود وجود اساتید، پیشکسوتان و فعالان این عرصه را تکیه‌گاهی مطمئن برای حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و گفت: تعالی و بالندگی فرهنگ و هنر آذربایجان و رشد و توسعه آن جز در سایه همدلی، مشارکت و همراهی همه اصحاب فرهنگ و هنر تحقق پیدا نمی‌کند.


وی با بیان این‌که ادبا، اندیشمندان، هنرمندان و اصحاب فرهنگ زبان گویای تاریخ آذربایجان هستند، تصریح کرد: این بنیاد در نظر دارد، تمامی فرهیختگان آذربایجان با تکیه بر اندیشه و هنر خود در محیطی صمیمی و به دور از هیاهو، سهم خود در بالندگی فرهنگ و هنر ایران و آذربایجان را ایفا کنند.


صفی پور با اشاره به اینکه پیشکسوتان رشته های مختلف فرهنگی و هنری آینده فرهنگ و هنر استان را رقم می زنند و باید حضورشان را غنیمت شمرد، گفت: تأسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، سرآغاز همت و تلاش مضاعف و پربرکتی برای مجمــوعه فرهنگ و هنر و افتخـاری برای استان است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با هدف تعالی فرهنگی این خطه از ایران اسلامی و بسط و توسعه پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه جهانی و توسعه هویت اسلامی ایرانی و توجه به نقش و جایگاه بی بدیل فرهنگ و زبان محلی و منطقه ای در انسجام ملی فعالیت خواهد کرد.


وی با بیان این‌که خط‌ مشی و اهداف کلی بنیاد در اساسنامه آن به صورت واضح بیان شده است، افزود: بنیاد در راستای اصول مندرج در قانون اساسی به ویژه فصول دوم و سوم و تحقیق و پژوهش و ترویج مطالعه در زمینه فرهنگ، زبان، ادبیات و تاریخ آذربایجان، تأسیس شده و هدف نهایی‌اش حفاظت از هویت اصیل اسلامی ایرانی و آذربایجانی است.


صفی‌پور در ادامه از برنامه‌ریزی برای چاپ کتب به زبان آذربایجانی، برگزاری سلسله همایش‌های آذربایجان‌شناسی، راه‌اندازی نشریات پژوهشی، تدوین دانشنامه آذربایجان، تدوین فرهنگ لغت آذربایجان و گردآوری مکتب هنری آذربایجان خبر داد و گفت: نگرش بنیاد علمی و پژوهشی است و بهره‌مندی از نکته نظرات اساتید دانشگاه و پیشکسوتان عرصه مورد توجه است.


گفتنی است، در ادامه این نشست اساتید، پیشکسوتان و فرهیختگان عرصه‌های مختلف آذربایجان به بیان نکته نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با بنیاد پرداختند./935/پ202/ح

ارسال نظرات