۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۶۶۱۸۹
عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی:

جریان تکفیر ریشه در صدر اسلام دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه با بیان این‌که مساله تکفیر ریشه در صدر اسلام دارد، گفت: اگر این تاریخ را بررسی کنیم می‌بینیم که جریان تکفیر و ترور در جریان‌های صدر اسلام وجود داشته و دارد و خوارج اولین گروه تکفیری تروریستی بودند که در این زمینه دست به ترور زدند.
مباني فقهي تکفير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد‌علی میرعلی، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه، در نشست دومین کنگره 17 هزار شهید ترور که ظهر امروز در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: چهار جریان سلفی جماعت التبلیغ، جریان تنویری، جریان جهادی و جریان نوسلفی جریانات تکفیری را شکل می‌دهند.

وی با بیان این‌که مسأله تکفیر ریشه در صدر اسلام دارد، ابراز داشت: اگر این تاریخ را بررسی کنیم می‌بینیم که جریان تکفیر و ترور در جریان‌های صدر اسلام وجود داشته و دارد و خوارج اولین گروه تکفیری تروریستی بودند که در این زمینه دست به ترور زدند.

حجت‌الاسلام میرعلی با اشاره به این‌که ابن تیمیه که سرمنشا این تفکر در عصر جدید بود علیه تاتارها و صلیبی‌ها این تفکر را شکل داد، اظهار داشت: ابن تیمیه گفت مغول‌ها با این‌که مسلمان هستند کافر هستند و به همین خاطر گفت که اسلام تنها به نماز و روزه و شهادتین نیست و حکومت مغول چون حکم خدا را اجرا نمی کند پس حکومت کفر هستند و باید با آنها جهاد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه تصریح کرد: شخص ابن تیمیه مورد انزوا هم قرار گرفت و علما او را نفی کردند و تفکر او در آن زمان رخنه پیدا نکرد ولی در عصر جدید این جریان در وهابیت و شاخه های تندرو مصر شکل گرفت.

وی با اشاره به این‌که این دیدگاه در وهابیت به مرحله عمل نرسید، افزود: وهابیت اقدامات تروریستی را مثل گروه‌های جهادی نداشتند چون آنها تحت تاثیر فقهای زمان خود بودند و آن فقها معتقد بودند که باید از حاکم زمان خود ولو اینکه جاعل باشد تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام میرعلی ابراز داشت: گروه‌های سلفی مصری در الازهر شکل نگرفت بلکه بیشتر روشنفکر بودند و معمولا رهبران گروه های جهادی در مصر مانند اخوان المسلمین هیچ کدام فارغ التحصیل الازهر نیستند بلکه بیشتر روشنفکران دینی بودند که با رویکرد منفعل الازهر مخالف بودند.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه تصریح کرد: اگر حمایت الازهر از دستگاه جمال عبدالناصر نبود نمی توانستند سید قطب را اعدام کنند و گفتند که سید قطب متاثر از خوارج است و جمال عبدالناصر سید قطب را اعدام کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: یکی از عوامل افراط گرایی این گروه‌ها شکنجه‌هایی بود که علیه آنها در مصر روا داشته بودند، مدرن شدن مصر در آن زمان نیز از عوامل محرک این گروه‌ها بود.

وی افزود: آنها در ابتدا دیدگاه‌های تقریبی داشتند و دیدگاه‌های افراطی آنها علیه شیعه از سوی آنها ابراز نمی‌شد؛ به همین خاطر بود که کتب سید قطب در ایران هم ترجمه شد ؛ این دوگانگی در ابتدا بین تفکر انقلابی سید قطب و انقلاب ما وجود نداشت؛ البته شیعه در خود دیدگاه انقلابی دارد ولی در اهل سنت چنین دیدگاهی وجود نداشت.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این گروه‌ها پس از سرخوردگی‌هایی که به ویژه پس از شکست‌های پی در پی از اسراییل داشتند با انقلاب اسلامی ایران دلگرم شدند که می‌توانند با دست خالی بر فرعون زمان پیروز شوند؛ چون انقلابیون ایران بر علیه شاه حتی جنگ مسلحانه هم نداشتند و اعتقادی هم به ترور و به کار بردن سلاح نداشتند./922/پ203/س

ارسال نظرات