۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۶۶۳۱۰
با محوریت تجلیل از مقام اخلاقی و علمی آیت‌الله جوادی آملی؛

چهارمین همایش طبیب روحانی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش طبیب روحانی با محوریت تجلیل از مقام اخلاقی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین همایش طبیب روحانی امروز چهارشنبه 20 خردادماه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، برخی از مسؤولان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی کشور و همچنین جمعی از حوزویان و دانشگاهیان در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.

 

در ابتدای این همایش سید هادی موسوی دبیر اجرایی همایش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد همایش‌ طبیب روحانی، گفت: مفهوم سلامت ابعاد گسترده‌ای دارد که شامل آسایش کامل روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی است بنابراین نگاه به سلامت مستلزم نگاه جامع است.

 

وی افزود: همان‌گونه که انسان برای سلامت جسم خود تلاش دارد بعد روحانی انسان نیز باید متناسب با شرایط تربیتی، دینی و آموزشی ارتقا یابد، در آموزه‌های دینی و سخنان ائمه(ع) اهمیت بعد روحانی و سلامت معنوی همیشه مورد توجه بوده است و عالمان دینی به این موضوع توجه داشته‌اند که در دستورات و کتب آنها دیده می‌شود.

 

دبیر اجرایی همایش طبیب روحانی در ادامه عنوان کرد: غایت طب روحانی اصلاح نفس است که با تقوای الهی، مراقبه و تهذیب نفس همراه است که مکمل آن دعا، نیایش و تضرع است اینجا دین تعریفی نوین از انسان سالم ارائه می‌کند که از بسیاری از بیماری‌های روحی چون تکبر، غضب، خودبینی، حسادت دور است این انسان در مسیر الهی قرار می‌گیرد.

 

موسوی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا تویی مقصود من، مناجات با تو آرامش من، دوای مرض و شفای قلب سوزان من است».

 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران همایش طبیب روحانی را با هدف توجه به بعد روحانی و ارتقای نگاه جامعه انسان از دیدگاه مذهب، بزرگان و علمای دینی که خود الگوهای عملی در بعد سلامت معنوی بوده دنبال می‌کند.

 

دبیر اجرایی همایش طبیب روحانی در ادامه گفت: همایش طبیب روحانی هر دو سال یک بار در دانشگاه تهران برگزار می‌شود که در نخستین همایش به زندگی عالم و عارف بزرگ حضرت آیت‌الله بهجت، دومین همایش به زندگی آیت‌الله کشمیری، همایش سوم در ارتباط با زندگی عالم عامل حضرت آیت آلله حسن‌زاده آملی بوده و امروز چهارمین همایش را در خدمت عالم بزرگ، عارف و عامل که از افتخارات حوزه و جامعه اسلام هستند پرداخته شده که امیدواریم به اهداف این همایش دست یابیم.

 

موسوی در پایان سخنان خود به قرائت پیام حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی خطاب به همایش پرداخته و خاطرنشان کرد: طبیب در میان ابناء خود به سعادت و مقام و منزلت است که به مظهر بودن اسم شریف محیی که از اسمای بزرگ الهی است نائل آمده است، طبیب انسانی است که به درمان بیماران احیای نفوس کرده و به پیکر جامعه روح حیات و بقا می‌بخشد.

 

وی در ادامه پیام حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی گفت: انسان‌ها همان‌گونه که نیازمند طبیبان برای شفا امراض جسمانی هستند نیازمند معلمان الهی نیز هستند تا بتوانند سیر تکاملی را بپیمایند که انسان کاری مهم‌تر از خودسازی ندارد انسان تا به لقاء‌الله و کمال مطلوب خود نرسیده است جامعه انسانی در رسیدن به این هدف شامخ نیازمند به طبیبان روحانی یعنی معلمان حقیقی است،

 گر بود عمر به میخانه رسم باردگر                به جز از خدمت رندان نکنم کار دگر

شایان ذکر است، در چهارمین همایش طبیب روحانی با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، حوزویان و دانشگاهیان و برخی از چهره های برجسته علمی و فرهنگی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران از کتاب "نگرش ها و منش های عارفانه علامه جوادی آملی" رونمایی می‌شود./807/پ202/ب4

ارسال نظرات