۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۶۶۴۲۱
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خبر داد؛

ارائه پژوهش در حوزه‌های علمیه اجباری می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور از طی روند تصویب قوانین ویژه پژوهش حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و گفت: به زودی ارائه پژوهش در پایان لمعتین در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اجباری می‌شود.
حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور امروز در دیدار آیت الله مصباح یزدی از تنظیم سندی برای فعالیت‌های آینده معاونت پژوهشی حوزه علمیه خبر داد و اظهار داشت: در تنظیم این سند با کارشناسان داخلی و خارجی حوزه مشورت شده است و استفتائاتی از این افراد گرفته شده است؛ با استفاده از این نظرات هشت یا نه هدف کلی را تنظیم و مشخص کرده‌ایم.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور مدیریت مطالعات پژوهشی در حوزه را به سه بخش تقسیم کرد و ابراز داشت: در قسمت اول ارزیابی٬ توسعه و نیازسنجی علم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در قسمت دوم مدیریت عرصه‌های پژوهشی و مؤسسات و دبیرخانه کتاب سال و انجمن‌های علمی است و بخش سوم این مدیریت مربوط به اطلاع رسانی٬ توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه است که فعالیت‌های پژوهشی را از ابتدا تا انتها انجام می‌دهند.
 
حجت الاسلام عماد ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه علمیه بسیار جوان است و به صورت آهسته آهسته به دنبال پیدا کردن جایگاه خود در فضای حوزه می‌باشد؛ در سال‌های اخیر الزاماتی در بخش آموزش به وجود آمده است تا طلاب با سستی در بخش آموزش با مشکلات شهریه و نظام وظیفه روبرو شوند اما در بخش تبلیغ و پژوهش هیچ الزام عملی وجود ندارد.
 
وی خاطر نشان کرد: پژوهش در حوزه علمیه از انگیزه های شخصی و باورهای افراد سرچشمه می‌گیرد لذا در حد ظرفیت حوزه‌های علمیه نیست؛ کارهای کارشناسی در آمار پژوهش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد که فعالیت پژوهشی در حوزه بسیار بیش از میانگین 25 درصدی دانشگاه‌ها است اما با بیان این مطلب باید خروجی‌هایی را ارائه دهیم که متأسفانه پژوهش‌های حوزوی دارای خروجی قابل توجهی نیست.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور از الزامی شدن ارائه پژوهش در پایان لمعتین خبر داد و اظهار داشت: قوانین آمره بخش پژوهش در حال تصویب است و درصدی از نمرات طلاب و حوزویان به بخش پژوهش اختصاص خواهد یافت.
 
حجت الاسلام عماد تصریح کرد: هر چند پژوهش‌های طلاب تا قبل از سطح سه نتیجه با اهمیتی در پی نخواهد داشت لیکن حوزویان باید برای پژوهش در انتهای درس خارج خود با تمرینات در طول خواندن درس با روش‌ها و راهکارهای رسیدن به نتیجه در پژوهش‌ها آشنا شوند.
 
وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره طلاب پژوهش طلاب جوان با نام علامه حلی که در سطح ملی و اکنون به صورت استانی در حال برگزاری است از نقاط مثبت فعالیت‌های سال‌های اخیر بوده است؛ در اولین سال برگزاری این جشنواره 2500 اثر از جوانان زیر سی و یک سال به دبیرخانه ارسال شده بود که اکنون این مقدار به 11870 اثر افزایش پیدا کرده است.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به انجمن‌های علمی حوزه گفت: نوزده انجمن علمی حوزه‌ علمیه از انجمن‌های زیر نظر وزارت علوم فعال‌تر و شاداب‌تر هستند؛ هیچ کس در این انجمن‌ها به خاطر منافع شخصی فعالیت نمی‌کند؛ نقطه ضعف این انجمن‌ها این است که همه به صورت متوازن رشد نکرده‌اند در یکی از انجمن‌ها شاید شاخه‌ها و زیر شاخه‌هایی شکل گرفته باشد و بعضی‌ها نیز در حد هسته‌ مرکزی فعالیت می‌کنند.
 
حجت الاسلام عماد در ادامه از مراسم کتاب سال حوزه و نشریات زیر نظر حوزه علمیه صحبت کرد و اظهار داشت: 122 نشریه زیر نظر حوزه فعالیت می‌کند که طی فصل‌نامه‌ای به حوزویان درباره فعالیت‌ آن ها گزارش داده می‌شود.
 
وی در ابتدای سخنان خود جلسه را با نام شهدای بزرگوار محمد شهابی٬ میثمی و مصطفی ردانی شهدای همراه آیت الله مصباح جلسه را عطرآگین کرد./836/پ202/ی
ارسال نظرات