۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۶۶۴۹۹
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

جلب محبت خداوند با عفو و گذشت از لغزش‌های دیگران حاصل می‌‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: گذشت از لغزشهای مردم نه تنها سبب جلب رحمت الهی و بهره‌مندی از آرامش برخاسته از آن می شود، بلکه موجب جلب و جذب محبت الهی نیز می شود و آدمی را در جرگه محبان خداوندی قرار می دهد که رسیدن به مقام حب الهی در حقیقت رسیدن به بسیاری از کمالاتی است که در آثار محبت الهی است.
محسن اسماعيلي، حقوقدان و استاد دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محسن اسماعیلی، حقوقدان و استاد دانشگاه شامگاه چهارشنبه20 اسفند ماه  در ادامه سلسله جلسات شرح نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار می شود، در ادامه تفسیر نامه 69 نهج البلاغه با شاره به توصیه امیرالمومنین در مورد غضب گفت: غضب مثل شهوت یکی از قوای درونی انسان و از استعدادهایی است که خداوند در وجود ما به ودیعت گذاشته است.

 

وی در ادامه افزود: نعمت بزرگی از طرف خدا برای ماست ولی مانند شهوت و هر نعمت دیگری، اگر درجای خودش مصرف نشود یا کنترل نشود و به افراط و تفریط دچار شود، این نعمت به نقمت تبدیل می شود. بلکه اگر غضب فوران کند و کنترل نشود، آثارش از هر صفت زشت دیگری برای انسان خطرناک تر است و ممکن است بزرگترین سرمایه این دنیا، یعنی«جان»، و نیز بزرگترین سرمایه معنوی، یعنی «ایمان» در اثر یک لحظه غضب انسان از بین ببرد.

 

اسماعیلی تصریح کرد: اگر غضب نبود، نوع بشر و بلکه نوع حیوانات منقرض می شد؛ چرا که قدرت دفاع از خودشان را پیدا نمی کردند و غیرت حفظ وضع موجود را نداشتند. با قوه غضب است که انسان از جان و مال و ناموس خودش دفاع می کند. به برکت قوه غضب است که انسان عبادت بزرگی مثل جهاد را انجام می دهد و به برکت غضب است که انسان نهی از منکر و ده ها کار بزرگ دیگر را انجام می دهد.

 

وی با اشاره به حدیث هفتم از کتاب چهل حدیث امام (ره ) افزود: سر نخ همه بدبختی های مادی و معنوی انسان خشم است، در آنجا امام بحث شیرینی را دارند و جمله ای را از «ابن مسکویه» نقل می کنند که در کتاب «طهاره الاعراق» آمده است و امام می فرمایند در حسن ترتیب و شیرینی بیان از کتاب های «نفیس کم نظیر» است، کتابی اخلاقی و آموزنده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به حکمت 255 نهج البلاغه افزود: عصبانیت شدید نوعی دیوانگی است؛ چرا که آدم عصبانی پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود معلوم است که دیوانگی اش ریشه دارد و مستحکم است.

 

وی با اشاره به معنای عفو افزود: عفو به معنای کنترل و مهار خشم و عواطف و چشم پوشی از حقوق خود است و این موجب می شود تا انسان صبر را در مقام خشم و غضب تجربه کند، تکرار این گونه اعمال در انسان باعث می شود تا صبر و شکیبایی در انسان تقویت شود وآدمی به پاداش صابران برسد به این معنی که مقام صابران پاداش عمل عفوی می‌شود که خود مصداق صبر حالی و حالتی بوده است وخداوند در آیات 34 و 35 سوره فصلت صبر را عاملی برای گذشت انسانها در برابر بدی ها می شمارد.

 

اسماعیلی با اشاره به جایگاه عفو افزود: عفو می تواند همراه سرزنش باشد.، عتاب و ملامت کنیم ولی ببخشیم. قرآن می فرماید خودت را کنترل کن. از بدی ها بگذر و به روی افراد هم نیاور، مگر دوست ندارید خدا با شما اینگونه رفتار کند؟ به این حالت «صفح» می گویند که از عفو بالاتر است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه دست‌یابی به مقامات بلند انسانی در ضرورت جایگاه عفو است، افزود: بسیاری از مردم در این اندیشه‌اند که بتوانند به مقامات بلند انسانی دست یابند و از فواید و آثار آن بهره‌مند شوند، این اشتیاق در جوانان بیشتر از سایر اقشار مشاهده می شود از آنجایی که از نظر بدنی و آرزوها و آمال در جایگاهی قرار دارند که هر چیزی را می جویند و در پی هر نام و نشانی می روند تا ناشناخته ها را کشف و نایافته ها را بیابند، علاقه و اشتیاق شگفتی برای دست‌یابی به کمالان و مقامات از خود نشان می‌دهند

 

وی در پایان با بیان این‌که جلب محبت خدا با عفو و گذشت حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد:  گذشت از لغزش‌های مردم نه تنها سبب جلب رحمت الهی و بهره مندی از آرامش برخاسته از آن می شود، بلکه موجب جلب و جذب محبت الهی نیز می شود و آدمی را در جرگه محبان خداوندی قرار می‌دهد که رسیدن به مقام حب الهی در حقیقت رسیدن به بسیاری از کمالاتی است که در آثار محبت الهی است./817/پ202/ح

ارسال نظرات