۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۶۶۵۱۹
معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین:

ذکر حقیقی همان ارتباط با خداوند است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین گفت: ذکر حقیقی در بهشت محسوس است و انسان لذت حقیقی ارتباط با خداوند را احساس می‌کند و آن را بالاتر از همه لذت‌های مادی می‌پندارد.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاونت تهذیب حوزه های علمیه استان قزوین شب گذشته 20 خرداد ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم پیرامون احوال مردم در روز قیامت گفت: برخی از خوبان دارای صف جداگانه و ویژه ای هستند به نام دسته پیشتازان، و این گروه به خداوند بسیار نزدیک و در مرتبه قرب الهی هستند به همین دلیل استفاده آنها از نعمات بهشتی هم مخصوص تر و متفاوت است.

 

وی در ادامه افزود: این دوری و نزدیکی صفت مکانی افراد نیست بلکه منظور مقام آنهاست چرا که خداوند در مکان خاصی نیست که پیشتازان مقرب به آن مکان باشند در حقیقت آنها از نظر معنویت و مقام بالاترین درجه را به مقام الهی دارند همانطور که در دنیا اویس قرنی در شهری دیگر زندگی می‌کرد ولی یار و یاور پیامبر اکرم (ص) بود و ابوسفیان در نزدیک ترین فاصله با پیامبر دشمن سرسخت او بود.

 

کمیت و کیفیت پیشتازان در امت های گذشته و امت اسلام

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به آماری که قرآن درباره پیشتازان ارائه می‌کند، اظهار کرد: آمار قرآن نشان می‌دهد که جمعیت مقربین در همه امت های غیر از اسلام بیشتر از مقربین در امت پیامبر اکرم (ص) بوده است و بعضی مقربین را افرادی همچون هابیل، مومن آل فرعون، حبیب نجار و سایر انبیا و ائمه اطهار نام برده اند و برخی هم گفته اند که امیرمومنان و شیعیانش همان مقربین مذکور هستند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به مسأله کمیت و کیفیت مقربین ابراز کرد: آنچه که به طور قطع مطمئن هستیم این است که کمیت و تعداد افراد مقرب در امت های غیر از اسلام بیشتر بوده است ولی مسأله بعدی کیفیت این افراد مقرب است، هیچ دلیلی نداریم تا ثابت بشود که افزون بر کمیت مقربین غیر از اسلام کیفیت آنها نیز بیشتر بوده است چرا که به طور قطع می‌دانیم ائمه اطهار و پیامبر اکرم که جزء مقربین در اسلام هستند دارای مقام بالاتری از همه انسانها از ازل تا ابد بوده و هیچ کسی به درجه این افراد نمی‌رسد.

 

نعمات مخصوص مقربین

حجت الاسلام عباسی برخی از نعمات مقربین و پیشتازان را با توجه به آیات نورانی قرآن اینگونه تبیین کرد: در ادامه این آیات احوال مقربین در بهشت مشخص می‌شود که بر تخت هایی منظم و مرتب تکیه داده اند و در مقابل یکدیگر نشسته و مشغول به صحبت می‌شوند.

 

وی در ادامه افزود: ذکر حقیقی در بهشت محسوس است و انسان لذت حقیقی ارتباط با خداوند را احساس می‌کند و آن را بالاتر از همه لذتهای مادی می‌پندارد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به جایگاه سبقت در اعمال خیر تصریح کرد: مقرب بودن هزینه دارد و هزینه آن سبقت است، کسی که در انجام تکالیف الهی و در قبول اعتقادات راسخ دینی و در اخلاق و کردار و گفتار بر دیگران سبقت بگیرد جزء گروه پیشتازان است و به این نعمات و منافع می‌رسد.

 

این استاد حوزه علمیه با توجه به نعماتی که خداوند برای گروه پیشتازان ارزانی داشته افزود: پاداش نعمت، خود نعمت بزرگی است، مقرب بودن و توفیق این که انسان در گروه پیشتازان باشد به تنهایی نعمتی بسیار بزرگ است ولی خداوند به خاطر لطف و رحمت بی حد و اندازه اش افزون بر این نعمت نعمات بزرگ دیگری را هم ارزانی می‌دارد.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان بیان داشت: نعمت های خداوند با کیفیت است، عبارت «جنات النعیم» یعنی بهشت هایی که پر از نعمت است و تخت هایی که منظم و استوار است و باقی نعمات ذکر شده همه حاکی از این است که خداوند برای ادای پاداش خوبان از هیچ مسأله ای فروگذار نیست و منت را تمام می‌کند./849/پ202/ب4

ارسال نظرات