۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۶۶۵۸۶
رییس مؤسسه آذربایجان شناسی:

تحریف هویت دینی و شیعی مردم آذربایجان، محکوم است

خبرگزاری رسا ـ فرشبافیان گفت: مقامات حکومتی کشور جمهوری آذربایجان باید بدانند؛ اگر نمی خواهند هویت دینی داشته باشند، نباید با لجن‌مال کردن غیر اخلاقی هویت های فرهنگی، هویت جدیدی را خلق کنند.
جمهوري آذربايجان

احمد فرشبافیان، رییس مؤسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به این‌که اخیراً دبیر شورای امنیت ملی و رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در کتاب تحریف آمیز اخیر خود با عنوان «نادرشاه افشار؛ مکتوبات دیپلماتیک» که از سوی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان به چاپ رسیده، از نادر شاه به عنوان امپراتوری ترکان یاد کرده است، اظهار داشت: جالب اینجاست که این تحریف آشکار را برخی از رؤسای دانشگاه‌های آذربایجان نیز تأیید کرده اند.


وی با بیان این‌که جعل و تحریف تاریخی و همچنین سابقه وارونه سازی تاریخ در جمهوری آذربایجان از ابعاد مختلف قابل بحث است، خاطرنشان کرد: افرادی وابسته و کاملاً سیاسی همواره با دید سیاسی به تاریخ نگاه می کنند، این گونه افراد به دنبال هویت‌تراشی برای آذربایجان هستند و این هویت‌سازی را یکی از ابزارهای موثر و کارآمد برای خودشان تصور می کنند.


فرشبافیان ادامه داد: هر گاه روابط علمی و فرهنگی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران رو به مطلوب است، افرادی این چنین پیدا می شوند، تا مانع ارتباطات علمی و فرهنگی شوند. از این رو باید مراقبت بکنیم که این قضیه به سیاسی کاری منجر نشود و این ارتباطات علمی فرهنگی خدشه دار نشود.


وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا و آمریکا همواره به دنبال تفرقه افکنی بین دو کشور هستند. اساتید دانشگاه‌های آذربایجان باید مراقب باشند تا در دام این گونه حیله ها نیفتند و مورد سوء استفاده قرار نگیرند. متأسفانه یک عده ای در جمهوری آذربایجان تلاش می کنند که تاریخ سازی بکنند. در حالی که ما آنقدر سند تاریخی داریم که به اندازه کل اسناد تاریخی کشور های همسایه مان هست.


رییس موسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز ادامه داد: اخیرا در جمهوری آذربایجان مشروباتی تولید شده که منقش به عکس شاه اسماعیل صفوی می باشد که نوعی توهین به هویت پادشاهی است که مذهب تشیع را در ایران رسمی کرده، شاه اسماعیل به عنوان سر سلسله صفوی مروج مذهب و معنویت شیعه در گستره جغرافیایی ایران است، از این رو سوق دادن این چنین فردی به مسائل غیر اخلاقی و محرمات، نوعی توهین به هویت ملی و قومی مردم ایران و آذربایجان محسوب می شود.


فرشبافیان تصریح کرد: عده ای هستند که متأسفانه تحت تأثیر مکتب مارکسیسم، هویت آذربایجانی را مساوی مشروب و بعضی ناهنجاری های اخلاقی می دانند. در هویت فرهنگی و دینی محرمات جزء مذمومات فرهنگ آذربایجان می باشد، این اقدام به نوعی لوث کردن شخصیت های تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران و آذربایجان است.


وی خاطرنشان کر: مقامات و شخصیت های حکومتی آذربایجان باید توجه داشته باشند که اگر نمی خواهند هویت دینی هم داشته باشند نباید با لجن مال کردن غیر اخلاقی هویت های فرهنگی، هویت جدیدی را خلق کنند. انتظار داریم که خود بزرگان علمی، ادبی و دینی آذربایجان به قضیه حساس شوند و نگذارند شخصیت های بزرگی مثل شاه اسماعیل لکه دار شود./854/ت302/ب4

ارسال نظرات