۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۲۶۶۶۹۲
کارشناس حوزوی:

کسب درآمد از رشوه و هیپنوتیزم حرام است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت معصومه (س) بابیان این‌که کسب درآمد از رشوه و هیپنوتیزم حرام است، گفت: کسی که این‌گونه درآمدهایی را کسب کرده باید پول را به صاحبانش برگرداند و خمس آن را بپردازد و اگر صاحبان پول را نمی‌شناسد باید رد مظالم بدهد.
رشوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام امیر بهاءالدین اعلایی نژاد، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، با بیان احکام شرعی در میان نماز مغرب و عشا در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که کسب درآمد از رشوه و هیپنوتیزم حرام است، گفت: کسی که این‌گونه درآمدهایی را کسب کرده باید پول را به صاحبانش برگرداند و خمس آن را بپردازد و اگر صاحبان پول را نمی‌شناسد باید رد مظالم بدهد.

 

وی افزود: رشوه در اصل در مورد قضاوت و خرید رأی قاضی به کار می‌رود ولی امروزه در سیستم اداری برای رفع مشکل ارباب رجوع، پرداخت پول به کارمندان دولت و ادارت حرام است و نه‌تنها گرفتن پول بلکه پرداخت پول هم حرام است حتی اگر کار انسان درست نشود از نظر شرعی مجوز پرداخت رشوه را ندارد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که هیپنوتیزم هم حرام است، گفت: در هیپنوتیزم چون فرد تحت تأثیر القاهای اشخاص مختلف قرار می‌گیرد و به درخواست‌ها و پرسش‌های آنها واکنش مثبت نشان می‌دهد و عقل انسان تحت‌الشعاع است این کار حرام بوده و امام و سایر مراجع این کار را مطلقاً حرام اعلام کرده‌اند و سایر مراجع هم در صورت ضرر رساندن به فرد این کار را حرام می‌دانند.

 

حجت‌الاسلام بهاءالدین بابیان این‌که درآمد حرام چون جز درآمد روزمره انسان محسوب نمی‌شود خمس دارد، تصریح کرد: انسان حق مصرف چنین درآمدهایی را ندارد و باید چنین درآمدهایی را به صاحبان اصلی آنها برگرداند.

 

وی ادامه داد: یکی از منفورترین درآمدها در نزد خداوند کسب حرام است و خداوند به انسان اجازه نداده از راه حرام درآمد کسب کند و انسان اگر از درآمد حرام زندگی خود را تأمین کند این درآمد حرام در نسل و ذریه او اثر گذاشته و نسل او را منفور مردم و خداوند می‌شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که باید در زندگی خود درآمدهای حلال را محور رزق خود و خانواده قرار دهیم، اظهار کرد: کسی که به فرزندان خود لقمه حرام می‌دهد در مقابل لقمه حرامی که به آنها می‌دهد باید پاسخگو باشد.

 

حجت‌الاسلام بهاءالدین با اشاره به این‌که نزول و ربا هم جز درآمدهای حرام است، یادآور شد: ما جز پرداخت ربا را تحت هر عنوان اسلامی و فرهنگی یعنی سود نداریم و سودی که ربا باشد پرداخت و گرفتن آنها حرام است و این درآمد هم باید به صاحبان اصلی آن بازگردانده شده و خمس آن پرداخت شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات