۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۶۶۷۳۷
خطیب حرم مطهر رضوی:

زیارت باید با آداب خود و به دور از خرافات انجام شود

خبرگزاری رسا ـ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: زیارت باید با آداب خاص خودش انجام شود و از آمیخته شدن آن به خرافات جلوگیری کنیم.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام برسلانی، خطیب حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات پرسمان دینی که روز گذشته در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این که زیارت آداب مخصوصی دارد که در منابع دینی به آن اشاره شده است اظهار کرد: هنگام زیارت باید این آداب را رعایت کرد.

 

وی افزود: از آنجا که دشمن از آثار معنوی زیارت در جامعه اسلامی آگاه است، سعی می‏کند با ترویج انواع خرافات زیارت را امری خرافی و عامیانه جلوه دهد تا به این وسیله آثار زیارت را تحت الشعاع قرار دهد.

  

حجت الاسلام برسلانی با بیان این که بستن قفل و نخ از کارهای خرافی در زیارت است، تصریح کرد: انجام این کار به هیچ عنوان منشأ روایی و علمی ندارد و زائران باید نسبت به بی اثر بودن این اقدامات خرافی آگاهی پیدا کنند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آداب زیارت پرداخت و خاطرنشان کرد: هنگام مشرف شدن به زیارت باید خود را در محضر امام معصوم(ع) بدانیم، چرا که به فرموده امام صادق(ع) کسی که بعد از ممات به زیارت ما بیاید مانند این است که در دوران حیات به دیدن ما آمده باشد، بنابراین شایسته است هنگام زیارت آداب حضور در پیشگاه امام معصوم(ع) را رعایت کنیم.

 

حجت الاسلام برسلانی اظهار کرد: از جمله آداب زیارت، نیت و همچنین انجام زیارت به قصد تقرب به درگاه خداوند است.

 

وی طهارت و پاکیزگی و همچنین پوشیدن لباس‏های تمیز و پاکیزه را از دیگر آداب زیارت برشمرد و اضافه کرد: در هنگام زیارت باید توجه داشته باشیم که امامی که برای زیارت او مشرف شده‏ایم ما را می‏بیند و از حوایج و خواسته‏ های ما نیز با خبر است.

 

 این کارشناس دینی افزود: یکی دیگر از آداب زیارت خواندن زیارت نامه به ویژه زیارت جامعه کبیره و زیارت امین الله است چرا که این زیارت نامه‏ها  از طرف امام معصوم(ع) صادر شده و در آن نحوه گفت و گو با امامان معصوم(ع) ذکر شده است.

 

 

هدیه دادن به امامی که به زیارت او می‏رویم  یکی دیگر از آداب زیارت است که سخنران حرم مطهر رضوی به آن اشاره کرد و گفت: بهترین هدیه برای امام رضا(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) در هنگام تشرف به حرم ایشان، صلوات فرستادن و خواندن قرآن است.

 

وی با تأکید بر ضرورت شرکت در نماز جماعت هنگام اذان، توفیق شرکت در صفوف به هم فشرده نماز جماعت را بهترین پذیرایی امام رضا(ع) از زائران حرمش دانست و خواستار شرکت زائران در نمازهای جماعت حرم شد./930/پ202/ب5

 

 

ارسال نظرات