۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۶۶۹۶۳
در آستانه ماه مبارک رمضان؛

ضریح حرم مطهر برادر امام رضا در بجنورد غبارروبی و عطرافشانی شد

خبرگزاری رسا ـ ضریح حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با حضور وزیر کشور غبارروبی و عطرافشانی شد.
غبارروبي حرم مطهر حضرت سيدعباس(ع) بجنورد با حضور وزير کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز مراسم غبارروبی و عطرافشانی ضریح حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی، محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و شمار دیگری از مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

 

در این مراسم که در فضای معنوی برگزار شد، ضریح برادر ارشد امام رضا(ع) در مرکز خراسان شمالی با گلاب ناب کاشان شستشو و وجوه موجود در این ضریح پس از جمع آوری، به حساب آستان مقدس حضرت سیدعباس بن موسی ابن جعفر(ع) بجنورد واریز شد.

 

در آیین عطرافشانی و غبارروبی ضریح مطهر حضرت سیدعباس(ع)، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سخنرانی کرد و یکی از مداحان استانی نیز دقایقی به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در این مراسم با اشاره به نقش و جایگاه والای امامزادگان در ارتقای بعد معنوی مردم، اظهار کرد: آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه همانند چراغ هایی فروزان، روشنی بخش مسیر حرکت مردم و جامعه اسلامی هستند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی هم در این مراسم ضمن خوشامدگویی به وزیر کشور و مسؤولان ارشد خراسان شمالی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه موقوفات و بازسازی و مرمت امامزاده های استان ارائه داد.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر عملیات عمرانی مرمت، بازسازی و نوسازی در حرم مطهر 52 امامزاده از مجموع 156 امامزاده موجود در استان در دست اجرا قرار دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد در 15 امامزاده طرح های عمرانی حرم امامزاده ها در قالب طرح جامع در حال اجرا است.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، ضمن تشریح برنامه های نهاد اوقاف و امور خیریه استان برای تحقق این هدف، افزود: برنامه ریزی و تلاش برای حضور اقشار مختلف مردم در حرم امامزاده ها در طول سال علی الخصوص در مناسبت های مذهبی و اجرای برنامه های فرهنگی در این اماکن مقدس، یکی از اقداماتی است که در راستای تبدیل امامزاده ها و بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی در استان خراسان شمالی اجرایی می شود.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و شاخص ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه ای جلب نظر می کند.

 

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر(ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

 

بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

 

در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314/پ202/ب5 

ارسال نظرات