۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۶۷۰۷۲
استاد دانشگاه تبیین کرد؛

اثرات و علل بندگی خداوند متعال

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با تبیین اثرات و علل بندگی خداوند و با اشاره به این که اولیای الهی به خاطر درک عظمت خداوند، او را عبادت می کنند، گفت: اگر انسان عظمت خداوند را ببیند، کوچکی خود در برابر ذات باری تعالی را درک می‌کند.
بندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم نجاتی یزدی، استاد تفسیر دانشگاه، امروز در سلسله همایش های در سایه سار رضوان که با موضوع «علل بندگی(تسلط بر نفس)» در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران برگزار شد، به ارزش و جایگاه سجده اشاره و اظهار کرد: زمانی که انسان به سجده می رود، کوچکی خود را در برابر خداوند نشان می دهد.

 

وی با اشاره به این که برخی افراد، به سبب ترس از عظمت الهی، خداوند را عبادت می کنند، ابراز کرد:  احرار و آزادگان، به خاطر رضایت خداوند، او را عبادت می‌کنند، اگر انسان عظمت خداوند را ببیند به کوچکی خود در برابر خداوند پی می برد. 

 

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه «وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ، و مشرق و مغرب از آنِ خداست پس به هر سو رو کنید، آنجا روى[به‏] خداست؛ آرى، خدا گشایشگر داناست»، افزود: اولیا الله جلوه های خداوند را در اشیا و موجودات درک می کنند؛ از این رو به هر جا رو کنند، تجلی نور خدا را در کائنات می بینند.

 

نجاتی یزدی افزود: اولیای الهی از عظمت خداوند ترس دارند و ما نیز باید این ترس را تقویت کنیم، اگر ما ترس از عظمت الهی را در نظر بگیریم در خلوت و جلوت گناه نمی کنیم.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که بین اسلام و ایمان تفاوت است، ابراز کرد: اسلام بحث نظری و ایمان بحث قلبی است، هر فردی که شهادتین را بگوید، مسلمان است، اما ایمان به معنی اعتقاد قلبی، اقرار زبانی و عمل به تعالیم خداوند متعال است، خداوند در سوره مومنون، صفات مؤمنان را متذکر می شود و می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ به راستى که مؤمنان رستگار شدند، همانان که در نمازشان فروتنند، و آنان که از بیهوده رویگردانند».

 

این استاد دانشگاه به علل برانگیخته شدن پیامبران الهی اشاره و اظهار کرد: ما انسان ها عقل و تجربه داریم، اما نمی توانیم به عقل خود اکتفا کنیم؛ چرا که عقل انسان خطا می کند؛ از این رو خطا پذیری عقل، یکی از علل نیاز انسان ها به راهنمایی پیامبران است.

 

وی با اشاره به آیه«إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا، ما راه را به او نشان دادیم، یا سپاسگزار است(مى‏پذیرد) و یا کفران(مى‏کند)»، افزود: پیامبران راه را به ما نشان می دهند  و ما با اختیار خود آن را انتخاب می کنیم.

 

نجاتی یزدی به آثار و برکات صلوات اشاره و تصریح کرد: هنگامی که بر پیامبر اکرم(ص) صلوات می فرستیم، در حقیقت به 14 معصوم(ع) سلام می دهیم و قطعا این بزرگواران جواب می دهند و خوشا به حال افرادی که جواب را می شنوند و نور عنایات ائمه اطهار(ع) بر قلبشان می تابد./1309/پ202/ح

ارسال نظرات