۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۱۶۹
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه:

حفظ چشم نقش کلیدی در کاهش فساد و آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که چشم ورودی قلب و مغز انسان است و چشم هر چه را ببیند دل آن را به یاد می آورد، گفت: به همین خاطر فقها بر نقش چشم به ‌عنوان ابزار کلیدی کاهش گناه و آسیب‌های اجتماعی در جامعه تأکید داشته و برای چشم احکام فقهی خاصی وضع ‌شده است.
چشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان احکام بین نماز ظهر و عصر در آستانه مقدس قم با اشاره به این‌که این‌که چشم ورودی قلب و مغز انسان است و چشم هر چه را ببیند، دل آن را به یاد می‌آورد: گفت: به همین خاطر فقها بر نقش چشم به ‌عنوان ابزار کلیدی کاهش گناه و آسیب‌های اجتماعی در جامعه تأکید داشته و برای چشم احکام فقهی خاصی وضع ‌شده است.

 

وی افزود: انسان باید نگاه خود را کنترل کند و هرزگی در نگاه به انسان توصیه نشده و انسان مؤمن به ‌شدت از هرزگی چشم نهی شده و در احکام فقها بیان کرده‌اند که باید انسان در نگاه به محارم و نامحرم چشم خود را کنترل کند و با قصد لذت به دیگران نگاه نکند، زیرا نگاه با قصد لذت تنها به زن و شوهر اختصاص دارد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که بیشتر گناهان از زبان و چشم انسان به وجود می‌آید، ادامه داد: اگر انسان بتواند این دو عضو را کنترل کند، خواهند توانست زندگی سالم و حیات طیبه‌ای داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام ربانی با بیان این‌که همچنین در هنگام غسل نیاز نیست که داخل و روی چشم و بینی شسته شود، اظهار کرد: نظر مشهور فقها این است که همین مقدار که آب روی این اعضا را بگیرد، کافی است.

 

وی افزود: انسانی که روزه است، می‌تواند داخل چشم خود قطره بریزد و ریختن قطره درون چشم روزه انسان را باطل نمی‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر زنی شوهرش فوت کند تا چهار ماه نمی‌تواند درون چشم خود سرمه کشیده یا آن را زینت دهد، ادامه داد: همچنین در وضو بیان ‌شده است که اگر انسان بخوابد به ‌گونه‌ای که چشم نبیند و گوش نشنود وضو باطل است، اما اگر چشم نبیند و گوش بشنود وضو باطل نیست.

 

حجت‌الاسلام ربانی بابیان این‌که بستن چشم‌ها در هنگام نماز خواندن کراهت دارد، افزود: مستحب است که انسان موقع نماز خواندن به مهر و محل سجده خود نگاه کند.

 

وی یادآور شد: اگر انسان بتواند نگاه خود را مدیریت و کنترل کند، خواهد توانست از بسیاری از گناهان خود را در امان نگه دارد./837/پ202/ح

ارسال نظرات