۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۶۷۳۲۵
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

هدف از زیارت ائمه اطهار، طهارت و پاکیزگی باطنی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که هدف از زیارت ائمه اطهار(ع)، طهارت و پاکیزگی است، گفت: زمانی که توفیق زیارت نصیب ما می شود، حاجات ما برآورده و گناهان ما نیز بخشیده خواهد شد.
هدف از زیارت ائمه اطهار، طهارت و پاکیزگی باطنی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «اهداف زیارت» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: برای این که اقبال ما در نماز زیاد شود، باید در تحصیل مقدمات نماز دقت کنیم.

 

وی با بیان این که با زیارت ائمه معصومان(ع) در مسیر لطف الهی قرار می گیریم، ابراز کرد: وقتی ما به زیارت ائمه اطهار(ع) می رویم، این بزگواران از تعداد افرادی که به زیارت می روند آگاه هستند و از درخواست ها و توسل ها نیز آگاه هستند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد به اثرات و برکات زیارت ائمه معصومان(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که توفیق زیارت نصیب ما می شود، حاجات ما برآورده می شود و گناهان ما نیز بخشیده می شود.

 

سیدکاشی افزود: زیارت ائمه معصومان(ع) اجابت دعوت پیامبراکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ چرا که این بزرگواران از ما درخواست کردند که به زیارت برویم و ما نیز با اجابت دعوت ایشان، مورد لطف آن ها قرار می گیریم.

 

وی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) مظهر پاکی و عصمت هستند، ابراز کرد: همان گونه که وقتی به چشمه پاکی نزدیک می شویم به اندازه ظرفی که همراه داریم می توانیم از چشمه بهره مند شویم، ائمه اطهار(ع) نیز چشمه طهارت هستند که ما به اندازه ظرفیت وجودی خود از آنان بهره مند می شویم.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با بیان این که معرفت نخستین ادب زیارت است، تصریح کرد: مهر و عطوفت از ناحیه ائمه معصومان(ع) به بندگان خداوند منتقل می شود؛ از این رو چه خوب است که ظرف وجودی خود را بزرگ کنیم تا از این چشمه طهارت بیش تر بهره مند شویم.

 

هدف از زیارت ائمه اطهار، طهارت و پاکیزگی است

سیدکاشی با خاطرنشان کردن این نکته که طهارت از بزرگ ترین ویژگی ها انبیا و اولیای الهی است، افزود: یکی از آداب زیارت، بهره مندی از طهارت باطنی است؛ از این رو قبل از رفتن به زیارت با گفتن ذکر خداوند، قلب خود را پاک کنید.

 

این کارشناس مسائل خانواده به اثرات گفتن ذکر استغفار اشاره کرد و افزود: انسان با گفتن ذکر استغفار به سبب واجباتی که ترک کرده و به خاطر گناهانی که انجام داده است از خداوند متعال طلب بخشش می کند و نیز به خاطر ترک حقوقی که از اطرافیان به گردن او بوده است از خداوند طلب آمرزش می کند.

 

وی با اشاره به این که پاکی ظاهری نیز از جمله آداب زیارت است، ابراز کرد: پاکی ظاهری به غسل و وضو تعلق می گیرد که این دو وسیله ای است برای ارتباط باطنی من و شما.

 

سیدکاشی افزود: انسان با زیارت ائمه اطهار(ع) خود را شست و شو می دهد و پاک می کند؛ هنگامی که از زیارت ائمه اطهار(ع) برمی گردیم، گویا دوباره از مادر متولد شده ایم و زمانی که از زیارت این بزرگواران وداع می کنیم، گویا از نو زندگی را آغاز می کنیم و بعد از این زیارت حفظ و نگهداری این طهارت به عهده خود ما است. 

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: کمک به نیازمندان و یاری به زائر نیز از دیگر آداب زیارت است. فردی که اهل زیارت می شود، آمادگی روحی و عاطفی برای کمک به دیگران دارد و همین کمک به نیازمندان نیز  سبب طهارت ما می شود.

 

وی با خاطر نشان کردن این نکته که ائمه اطهار(ع) در حق من و شما دعا می کنند، گفت: هر فردی بعد از زیارت ائمه معصومان(ع) دعای مستجاب دارد؛ چه نیکو است که این فرصت استجابت دعا را از دست ندهیم و بهترین دعا را از خداوند طلب کنیم./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات