۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۲۶۷۵۱۲
قائم مقام مرکز رسیدگی به مساجد خراسان شمالی:

تمام مساجد خراسان شمالی تا پایان امسال شناسنامه دار می شوند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی گفت: تا پایان امسال تمامی مساجد موجود در استان شناسنامه دار می شوند.
حجت الاسلام افشين فر - قائم مقام مركز رسيدگي به مساجد خراسان شمالي

حجت الاسلام محمد افشین‌فر، قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که در شهرستان های هشت گانه استان در مجموع بیش از هزار مسجد وجود دارد، اظهار کرد: در راستای شناسایی و رفع آسیب ها و مشکلات این اماکن مقدس طرح بازدید از مساجد خراسان شمالی به صورت ویژه در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قرار گرفته است.

 

وی با بیان این که شناسنامه دار کردن مساجد یکی از بخش های اصلی اجرای این برنامه است، افزود: در این طرح زمان احداث مسجد، اصل مسجد بودن یا نبودن، تعیین عرصه و اعیان و امکانات مساجد انجام شده و ثبت می شود.

 

حجت الاسلام افشین فر ادامه داد: ثبت و تعیین موارد فوق به منظور مشخص شدن زمینه های موجود در مساجد برای اجرای فعالیت های مذهبی، فرهنگی و تربیتی صورت می گیرد تا اجرای این برنامه ها در مساجد مزبور تقویت شوند.

 

وی با بیان این که در این راستا طی دو سال گذشته تاکنون 600 باب از مساجد استان خراسان شمالی شناسنامه دار شده اند، خاطرنشان کرد: مابقی مساجد استان نیز تا پایان امسال بازدید شده و برای آنها شناسنامه صادر می شود.

 

حجت الاسلام افشین فر در ادامه با اشاره به این که متأسفانه آمار دقیقی از شمار مساجد و اماکن مذهبی استان در دسترس نیست، افزود: نبود آمار دقیق در این زمینه به آن دلیل است که در برخی مناطق عنوان مسجد بودن یا حسینیه بودن اماکن ثبتی مشخص نیست.

 

وی با بیان این که شمار حدودی مساجد استان بیش از هزار باب است، اضافه کرد: در قالب اجرای طرح بازدید از مساجد و شناسنامه دار کردن این اماکن مقدس، این گونه مشکلات هم مرتفع خواهد شد.

 

حجت الاسلام افشین فر با اشاره به این که در حال حاضر 70 باب مسجد در سطح شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی دایر بوده و فعال است، تصریح کرد: با وجود این، با توجه به جمعیت 214 هزار نفری بجنورد، این شهر به ساخت حدود 70 مسجد دیگر نیز نیاز مبرم دارد.

 

قائم مقام رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی اظهار کرد: البته اگر در پی رسیدن به حد مطلوب و استاندارد وجود مسجد به نسبت جمعیت هستیم می بایست شمار مساجد موجود در مرکز استان به حدود 180 مسجد افزایش یابد.

 

60 درصد مساجد خراسان شمالی امام جماعت ندارند

هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان شمالی نیز در گفت و گویی با اشاره به فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان از دو سال پیش، اظهار کرد: فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد سبب کاهش موازی‌کاری‌های فرهنگی شده است.

 

وی با بیان این که موازی کاری در برنامه های فرهنگی سبب می‌شود تا کارکردها و رسالت‌های مساجد آن‌گونه که باید محقق نشود، اضافه کرد: پیش‌ از این موازی کاری میان برخی نهادها در این زمینه مشکل‌ساز شده بود اما از دو سال گذشته و با تشکیل و فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان این مشکل حل ‌شده و برنامه‌ها با هم افزایی و هماهنگی بیشتری میان نهادهای مربوط انجام می‌شود.

 

شیرازیان در ادامه با انتقاد از این که متأسفانه 60 درصد از مساجد استان امام جماعت ندارند، افزود: در طول سال در خوش‌بینانه‌ترین حالت، از بیش از هزار و 100 باب مسجد دایر در استان تنها 400 تا 450 باب دارای امام جماعت هستند و مابقی از حضور روحانی و امام جماعت محروم اند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی با اشاره به این که نبود امام جماعت در مساجد در فعالیت و نیز نحوه اجرای برنامه ها از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مؤثر بوده است، اضافه کرد: در هر مسجدی که امام جماعت حضور فعال داشته، مؤفقیت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری نیز در آن مسجد بیشتر بوده است.

 

گفتنی است، در استان 915 هزار نفری خراسان شمالی با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، در مجموع هزار و 173 باب مسجد و حسینیه دایر است.

 

بنا به آمار اداره کل تبلیغات اسلامی استان از این تعداد 200 باب مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده اند که در مناسبت های مختلف، برنامه های فرهنگی و مذهبی در این اماکن مقدس برگزار می شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات