۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۶۷۶۷۸
قائم مقام وزیر امور خارجه:

انرژی هسته‌ای با تمام خط قرمزهایش باید موردتوجه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ سرمدی بابیان این که انرژی هسته‌ای با تمام خط قرمزهایش باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: اگر در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران توافق کند، بعد از یک مدت مقاومت طولانی‌مدت و سخت می‌توانیم در چارچوب شورای امنیت غنی‌سازی انجام دهیم.
مذاکرات هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ‌مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه در همایش گرامیداشت سالروز خلق حماسه سیاسی در انتخاب دولت تدبیر و امید که ظهر امروز در سالن صبا برگزار شد، اظهار کرد: عمده ترین وی‍‍‍‍ژگی  این دولت این است که به رغم وجود مشکلات و فشار تحریم ها  به دنبال حل مشکلات مردم به صورت واقعی بوده و این نیازمند برنامه ریزی عقلانی، تدبیر و مدیریت و اجتناب از کارهای تصنعی و نمایشی است.

 

وی در کنار م‍ؤلفه های قدرت نظامی،‌فرهنگ و اقتصاد، دیپلماسی را نیز از دیگر مؤلفه های قدرت دانست و تصریح کرد: ما در حوزه سیاست خارجی نیازمند چند پیش نیاز و اقدام هستیم تا موضوع سیاست خارجی معنی پیدا کند.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه در ادامه گفت: ما باید ملزومات دیپلماسی را به عنوان یک مؤلفه قدرت فراهم آوریم و خود را در راستای ارزش های نظام و دستاوردهای 36 ساله انقلاب اسلامی که در چارچوب فداکاری و با بذل جان گروهی برای حفظ عزت ایران به دست آمد پایبند بدانیم، با در نظر گرفتن همه این چارچوب ها در زمینه دیپلماسی و ملزومات آن حرکت کند.
 
وی با اشاره به این که در حوزه‌ دیپلماسی و روابط بین‌الملل برخی دوستان اصل تقابل را بر تعامل ترجیح می‌دهند، تصریح  کرد: دولت تدبیر و امید تعامل در سیاست خارجه را اصل و مبنا قرار داده چراکه داشتن دیپلماسی قوی، باعث گسترش قدرت نیز می‌شود. 

 

سرمدی با بیان این که برطرف شدن مشکلات مردم از رویکردهای این دولت است، اضافه کرد: این دولت با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی خواهان برطرف شدن مشکلات مردم با کمترین هزینه است؛ بسیاری از اهداف با سرمایه‌های کلان محقق می‌شود، اما با رویکرد دولت تدبیر و امید می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.  

 

قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشور با اشاره به حوزه حساس وزارت خارجه، افزود:  وزارت خارجه حوزه‌ای نیست که در آن اختلاف‌نظر، دیدگاه و اختلاف منافع داشته باشیم و  باید در حوزه سیاست خارجه سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که کمترین هزینه ملی را در برداشته باشد.

 

 وی، قدرت ایران در منطقه  را مدیون 36 سال حمایت از حق در منطقه عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه حمایت 36 ساله از حق را در پرونده خود پذیرفت و به کمک کشورهای مسلمان منطقه رفت تا توانست در این برهه از تاریخ، به قدرت منطقه تبدیل شود.

 

انرژی هسته‌ای با تمام خط قرمزهایش باید موردتوجه قرار گیرد

 

سرمدی با اشاره به این که دوستان دخیل در امر مذاکرات عنوان می‌کنند که در روند مذاکرات، موضوع هسته‌ای بهانه است و اصل چیز دیگری است، گفت: باید این بهانه را تغییر داد؛ آن‌ها با این بهانه دست‌ و پایمان را بسته‌اند، ما باید با یک زنجیر استراتژیک این بستر را محصور کنیم. 

 

قائم‌مقام وزیر امور خارجه با اشاره به اصلی‌ترین موضوع مذاکرات، خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواهند جایگاه ایران بعد از توافق را ببینند و این که کشور مابعد از توافق کردن به چه وضعیتی دچار می‌شود و بعد از آن رفتارها و اعمالی که می‌خواهند بر کشور ما اعمال کنند، با برنامه‌ریزی درست و به‌جا انجام دهند تا به نتیجه برسند. 

 

وی بابیان این که انرژی هسته‌ای با تمام خط قرمزهایش باید موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر در جریان مذاکرات هسته‌ای کشور ایران توافق کند، بعد از یک مدت مقاومت طولانی‌مدت و سخت می‌توانیم در چارچوب شورای امنیت غنی‌سازی انجام دهیم.

 

 ایران؛ قدرت برتر در منطقه

 

سرمدی همچنین خاطرنشان  کرد: سیاست خارجه‌ای که ما داریم مبتنی بر تعامل است و احساس می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران به‌جایی رسیده است که همه دوستداران، خواهان تثبیت قدرت ایران در جهان شده‌اند. 

 

قائم‌مقام وزیر امور خارجه با اشاره به جایگاه کنونی ایران در جهان، یادآور شد: تعامل، محور اصلی سیاست وزارت خارجه کشور شده است؛ با این رویکرد توانسته‌ایم به این جایگاه و موقعیت دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به گروهک‌های تروریستی گفت: همان کشورهایی که تاکنون از داعش حمایت کرده‌اند، هدف بعدی برای این گروهک تروریستی هستند، اما کشور ایران با مقاومت در برابر ظلم آن‌ها ایستاده است و به قدرت برتر در منطقه تبدیل شده است.

 

 سرمدی با تأکید به توجه ایران به  ایران به  مذاکرات به جای جنگ، تصریح  کرد: گفت و گوی فراگیر و دیپلماسی سیاسی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است و باقدرت یافتن این عوامل، به قدرت بسیاری دست خواهیم یافت و همگان هم نظاره‌گر ما خواهند شد./844/پ202/ب5

ارسال نظرات