۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۲۶۷۷۵۸
از عصر چهارشنبه صورت می گیرد؛

استقرار 8 گروه استهلال ماه رمضان در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی از استقرار هشت گروه استهلال ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف این استان خبر داد.
حجت الاسلام عابديني، مسؤول شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خراسان شمالي

حجت الاسلام حسین عابدینی، مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور رؤیت هلال این ماه از عصر چهارشنبه هشت گروه استهلال با استقرار در رصدگاه های مختلف خراسان شمالی اقدام به رصد هلال ماه رمضان می کنند.

 

وی اضافه کرد: گروه های استهلال که متشکل از روحانیان و اساتید دانشگاه هستند، در استان خراسان شمالی در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، راز ‏و جرگلان، اسفراین و فاروج مستقر خواهند شد.

 

حجت الاسلام عابدینی که مسؤول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی نیز هست، اظهار کرد: گروه‌های استهلال ماه رمضان مستقر در شهرهای مختلف استان گزارش های خود را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارائه می دهند و نتیجه قطعی از سوی دفتر رهبری اعلام می شود.

 

وی با اشاره به این که هر کدام از گروه های استهلال ماه مبارک رمضان در استان خراسان شمالی شامل شش نفر از جمله کارشناس نجوم، رصدگر کمکی، روحانی، معتمد، مستندساز و تدارکاتچی هستند، تصریح کرد: تمامی فعالیت های این گروه ها در شهرستان های مختلف استان زیر نظر امام جمعه شهرستان انجام می شود.

 

حجت الاسلام عابدینی اضافه کرد: در مجموع در هشت گروه استهلال ماه رمضان مستقر در استان خراسان شمالی بیش از 50 نفر فعالیت خواهند کرد.

 

وی با بیان این که از این هشت گروه، دو گروه استهلال در سطح شهرستان بجنورد و در دو نقطه جداگانه مستقر می شوند، خاطرنشان کرد: اعضای هر یک از این گروه های هشت گانه استهلال ماه رمضان در استان خراسان شمالی مجهز به دوربین و تلسکوب چشمی بوده و با استفاده از این تجهیزات به رصد هلال ماه خواهند پرداخت.

 

به گفته حجت الاسلام عابدینی گروه های استهلال در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی در محل‌های آخرداغ و همچنین مناطق غرب و شرق این شهرستان مستقر شده و برای رؤیت هلال ماه رمضان به رصد آسمان می پردازند.

 

وی با بیان این که رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در مناطق شرقی کشور به نسبت مناطق غربی آسان تر است،از عموم مردم خواست تا در صورت مشاهده ماه، آن را به ستاد استهلال استان خراسان شمالی اطلاع دهند.

 

گفتنی است، در حالی که فعالیت گروه های استهلال ماه رمضان در استان خراسان شمالی از عصر فردا آغاز می شود، امروز یک عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که چهارشنبه، 29 شعبان رؤیت هلال ماه رمضان امکان‌پذیر بوده و بنابراین پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد که رییس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری است، اظهار کرد: روز چهارشنبه حدود 190 گروه استهلال در استان های مختلف کشور برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان اقدام می کنند که اگر هلال ماه در روز چهارشنبه دیده شود ماه شعبان 29 روزه تمام می شود و پنجشنبه روز اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که این گروه‌ها موفق نشون هلال ماه رمضان را در روز چهارشنبه رؤیت کنند روز جمعه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد خاطرنشان کرد: در صورتی که خلاف آنچه در تقویم آمده ثابت شود، نتیجه رؤیت‌ها به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.

 

این عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به آسان تر بودن رؤیت هلال ماه رمضان در مناطق شرقی کشور، افزود: استان‌های خراسان، اصفهان، تهران و کرمان از جمله استان‌هایی هستند که در آن ها شمار بیشتری از گروه‌های رصدگر فعال هستند اما در بعضی استان‌ها نظیر استان‌های گیلان و مازندران به خاطر شرایط نامساعد آب و هوایی، تعداد گروه‌های رصدگر کمتر است./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات