۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۶۷۷۶۶
خطیب حوزه:

دوری از گناه انسان را ولی خدا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که برای بنده شدن در درگاه الهی نیاز به دانش و مهارت خاص نیست، افزود: چشم فروبستن از محرمات انسان را ولی خدا می‌کند.
بندگي خداوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی پناه، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) عصر سه‌شنبه در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که علمای اخلاق بر این باور هستند که برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فیوضات و برکات ماه رمضان باید سه مرحله را پشت سر گذاشت تا نفس‌های مؤمن عبادت و تسبیح به شمار آید، گفت: اولین مرحله از این مراحل استغفار از گناهان است.

 

وی افزود: انسانی که از گناهانش توبه می‌کند این نشانه بیداری اوست و انسان بیدار می‌تواند راه حقیقت و حق را تشخیص دهد چون وجدانش بیدار بوده و هنوز به خواب غفلت دچار نشده است.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که مرحله دیگر چشم فروبستن از محرمات است، گفت: انسان اگر می‌خواهد مانند عرفایی شبیه منصور حلاج، عین القضات همدانی و رجبعلی‌های خیاط شود لازم نیست که مهارت خاصی کسب کرده و مانند بودائیان ریاضت کشیده یا مانند کشیشان کلیساها تجرد اختیار کرده و به انزوا بخزد بلکه کافی است از گناه و محرمات دوری کرده و از گناه لذت نبرد.

 

حجت‌الاسلام علی پناه ادامه داد: چنین انسانی نه‌تنها به‌ظاهر اسرار عالم غیب آگاه خواهد شد بلکه باطن امور را هم بر اثر دوری از گناه در قلب خود خواهد یافت همان‌طور که رجبعلی خیاط بدون هیچ درس و وعظ و بحثی به این مقام رسید.

 

وی با اشاره به این‌که سومین مرحله برای بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان دوری از محیط‌های گناه‌آلود است، اظهار کرد: چگونه زن یا مردی می‌توانند در محیط‌های گناه‌آلود در کنار نامحرمان کار کرده و انتظار داشته باشند که در بندگی خدا توفیق یابند زیرا حضور در محیط گناه‌آلود برای انسان آلوده شدن به گناه و گناه را عادی و زیبا جلوه می‌دهد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که عده‌ای عدم رجعت خود را از محیط‌های گناه‌آلود معاش خود و خانواده عنوان می‌کنند، تصریح کرد: مگر نه این است که خداوند روزی بندگان را تضمین کرده است و چنین انسانی وظیفه دارد از محیط  گناه رجعت کرده و بر خداوند توکل کند زیرا توکل بر خداوند راه نجات انسان از دام گناه است.

 

حجت‌الاسلام علی پناه با اشاره به این‌که باید دوری از گناه در همه محیط‌ها حتی محیط خانواده رعایت شود، افزود: چطور انتظار داریم فرزندان ما انسان‌های شایسته‌ای شوند درحالی‌که دختر و پسر جوان و نامحرم را بر سر یک سفره نشانده و میان آنها نگاه گناه‌آلود ردوبدل می‌شود.

 

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم بنده خدا باشیم و در مسیر بندگی خدا توفیق یابیم باید در محیط خانواده از اختلاط زن و مرد نامحرم خودداری کرده و سفره‌ها و محیط‌ها را جدا کنیم چون تنها در این صورت است که حریم نفوذ شیطان برای دعوت انسان به گناه بسته می‌شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات