۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۶۸۴۱۴
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

روزه‎داری سخت مجاهدان عراقی در میدان نبرد/ 4سال حبس برای شیخ علی سلمان/ رژیم صهیونیستی اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی را به زور شکست

خبرگزاری رسا ـ صدور حکم حبس دبیرکل الوفاق اسلامی بحرین، روزه داری طولانی مسلمانان انگلیس و صدور حکم قاتلان شیعیان مصر از مهمترین خبرهای جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود. در این گزارش به بررسی خلاصه مهمترین رویدادهای جهان اسلام در هفته ای که گذشت می پردازیم.

 

عراق؛ برگزاری همایش تکریم خانواده های شهدا

 

ـ حوزه های علمیه، علما و مراکز دینی سراسر عراق پس از تأکید مراجع تقلید به ویژه حضرت آیت الله سیستانی بر حمایت از خانواده های بسیج مردمی و اهتمام به خانواده های شهدا و مجروحان به ادای وظیفه می پردازند.

 

در این راستا همایشی تکریم شهدای بسیج مردمی از سوی مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد برگزار شد. حیدر العبادی، نوری المالکی، سید عمار حکیم و جمع دیگری از علما و سیاستمداران در این همایش سخنرانی کردند.

 

نخست وزیر عراق در این همایش با رد شایعات کینه توزان مبنی بر حضور نظامی ایران در جنگ علیه  داعش در عراق، تأکید کرد که ایرانیان تنها به ایفای نقش مشورتی می پردازند.

 

سید عمار حکیم نیز از حمایت های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش تقدیر و تشکر کرد و بسیج مردمی را به دلیل اینکه از پشتوانه فتوای جهاد برخوردار است، مقدس خواند.

 

ـ اوقاف شیعه عراق واحد اهدای خون را با هدف حمایت از نیروهای عراقی راه اندازی کرد تا مشکل کمبود خون مجروحان حل شود.

 

ـ رصد هلال ماه مبارک رمضان یکی از مسائلی اختلافی در نجف اشرف است به گونه ای که همواره میان مقلدان مراجع تقلید در آغاز و پایان ماه اختلاف وجود دارد.

 

امسال نیز همانند اکثر سال های گذشته، حضرت آیت الله سیستانی آغاز ماه رمضان را یک روز پس از سایر مراجع تقلید نجف آغاز کرد و در حالی که اغلب جهان اسلام روز پنجشنبه را اولین روز ماه مبارک اعلام کردند، مقلدان این مرجع تقلید روز جمعه را به عنوان اولین روز ماه رمضان روزه گرفتند.

 

ـ استفتای فراوانی درباره روزه داری مجاهدان در مناطق جنگی و شرایط سختی که بر آن حاکم است از سوی رزمندگان صورت می گیرد. حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به یکی از این استفتاها اعلام کرد که رزمندگان در صورت اضطرار می توانند افطار کنند.

 

ـ هجمه مستمر علیه نیروهای بسیج با وجود همه فداکاری های صورت گرفته همچنان ادامه دارد و کینه توزان از هر مساله ای برای ضربه زدن به این نهاد مردمی سوء استفاده می کنند.

 

انتشار کلیپی مبنی بر سوزاندن یکی از عناصر داعش با واکنش گردان های امام علی(ع) مواجه شد. این نیروی مردمی اعلام کرد که اصلا در منطقه ای که ادعا می شود جنایت در آن رخ داده است حضور ندارد

 

ـ رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق با اشاره به مصادره گفتمان اعتدال اهل تسنن از سوی داعش، نسبت به گسترش گفتمان افراطی میان علما و خطیبان سنی هشدار داد.

 

بحرین؛ 4 سال حبس برای شیخ علی سلمان 

 

ـ سرانجام و پس از ماه ها کش و قوس و برگزاری چندین جلسه محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی، حکم دادگاه صادر شد و وی به 4 سال زندان محکوم شد. وی بلافاصله با صدور پیامی از داخل زندان تأکید کرد که همواره از روش های مسالمت آمیز استفاده کرده است.

 

ـ هیأت کبارالعلمای شیعه این حکم را محکوم کرد، وکیل شیخ علی سلمان نسبت به روش  دادرسی در دادگاه به شدت اعتراض کرد و آن را بی سابقه خواند  و همسر دبیرکل الوفاق نیز از تأکید شیخ علی سلمان بر ا دامه انقلاب خبر داد.

 

ـ خبرگزاری رسا نیز با دو تن از علمای بحرین درباره حکم دادگاه آل خلیفه علیه شیخ علی سلمان گفت وگو کرد.

 

نماینده رهبر شیعیان بحرین در این گفت و گو از طرح شکایت علیه دادگاه آل خلیفه در دادگاه های بین المللی در اعتراض به حکم صادر شده خبر داد.

 

معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه محاکمه شیخ علی سلمان با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است، نسبت به بازداشت رهبر شیعیان این کشور هشدار داد.

 

ـ الوفاق این حکم را غیرقانونی خواند ، رییس هیأت قضایی الوفاق حکم حبس را نادیده گرفتن آزادی بیان توصیف کرد و تظاهرات مردم در اعتراض به این حکم سرکوب شد.

 

ـ حکم حبس شیخ علی سلمان در جامعه بین المللی نیز با واکنش مواجه شد به گونه ای که روزنامه دویچه وله آلمان، روزنامه ایندیپندنت، عضو سازمان ملل ، اتحادیه اروپا  و سازمان مدافعان حقوق بشر به پوشش این حکم پرداخته و خواستار تجدیدنظر در آن شدند.

 

لبنان و فلسطین؛ تأکید بر انتخاب رییس جمهور در لبنان و ممنوعیت اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی

 

ـ صدور حکم حبس 4 سال برای شیخ علی سلمان از سوی دادگاه آل خلیفه با واکنش علمای شیعه و سنی لبنان مواجه شد.

 

سید علی فضل الله اتهامات علیه دبیرکل الوفاق را غیرقابل قبول خواند، جبهه العمل اسلامی این حکم را مصداق سیاست های سرکوب گرانه آل خلیفه دانست، یکی از علمای سنی بر لزوم ابطال این حکم تأکید کرد، جمعیت علمای جبل عامل حکم حبس را فاقد مشروعیت خواند، آیت الله نابلسی نیز این حکم را ظالمانه دانست و حزب الله نیز پیامی در محکومیت این حکم صادر کرد.

 

ـ پس از هشدار یکی از علمای اهل تسنن عراق نسبت به گسترش گفتمان افراطی در جامعه سنی عراق، رییس حزب همبستگی لبنان نیز از تشکیل گروه های تندرو به نامه اهل سنت به شدت انتقاد کرد.

 

ـ انتخاب رییس جمهور یکی از مواضع مورد بحث در لبنان است که چند ماهی ادامه دارد. نشست چندین باره پارلمان برای انتخاب رییس جمهور تاکنون بی نتیجه بوده است.

 

مفتی لبنان با اشاره به وضع نامطلوب کشور بر لزوم انتخاب رییس جمهور تأکید کرد و یکی از رهبران جنبش امل نیزخلأ سیاسی موجود را سمی مهلک برای حیات سیاسی لبنان دانست.

 

ـ در فلسطین نیز شاهد تصویب قانون شکستن اجباری اعتصاب غذای زندانیان از سوی رژیم صهیونیستی بودیم با بدینوسیله از فشاری که اعتصاب غذا بر رژیم صهیونیستی وارد می کند، جلوگیری شود.

 

ـ در حالی که ناوگان آزادی 3 برای شکستن محاصره غزه راهی این منطقه می شود، گروه های فلسطینی نسبت به هرگونه تعرض به کشتی امدادرسانی هشدار دادند.

 

ـ رژیم صهیونیستی که هیچگاه از جنایت علیه بشریت کوتاهی نورزیده و جنایت های فراوانی را در پرونده خود به ثبت رسانده است، حماس را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد. حماس نیز در مقابل با صدور بیانیه ای تأکید کرد که جزئیات گزارش رژیم صهیونیستی کاملا دروغ بوده و این رژیم درصدد فریب دستگاه عدالتی بین المللی است.

 

عربستان و یمن؛ ادامه جنایت های عربستان علیه یمن در ماه رمضان

 

ـ تجاوز نظامی آل سعود علیه مردم بی گناه یمن همچنان ادامه دارد و این حکومت به اصطلاح اسلامی که خود را خادم حرمین شریفین معرفی می کند، بدون توجه به حرمت ماه مبارک رمضان به کشتار بی گناهان می پردازد.

 

این مساله حتی از سوی بان کی مون نیز غافل نشده و وی خواستار برقراری آتش بس در این ماه مبارک شد.

 

ـ کشته شدن فرمانده نیروهای هوایی عربستان و به اسارت گرفته شدن فرمانده نیروهای گارد مرزی از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن موجی از اختلاف را میان خاندان آل سعود به وجود آورد و هراس از پیشروی ارتش یمن و بازپس گیری شهرهای اشغال شده از سوی عربستان را افزایش داده است.

 

ـ در حالی که جنگنده های سعودی همچنان از سلاح ممنوعه علیه ملت یمن استفاده می کنند، سازمان همکاری اسلامی بر لزوم فشار بیشتر بر انصارالله تأکید کرد.

 

ـ عبدالملک الحوثی رهبر جنبش مردمی انصارالله که خبر کشته شدن وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود  با اشاره به اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان مثلث شرارت در جهان هستند از مشارکت جنگنده های صهیونیستی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن خبر داد.

 

ـ طرح حمایت از وحدت ملی که از سوی علمای شیعه و سنی وحدت طلب عربستان مطرح شده بود با لابی و فشار علمای وهابی در مجلس شورای این کشور رأی نیاورد.

 

ـ دانش آموزان شیعه عربستان که از تبعیض علیه شیعیان در مواد درسی و اجبار به یادگیری اندیشه های غیر منطبق با آموزه های اهل بیت(ع) به ستوه آمده بودند، با برگزاری تظاهراتی از وزیر آموزش و پرورش خواستند از ارائه درس هایی که موجب اختلاف افکنی می شود جلوگیری کند.

 

اروپا؛ ساعت های طولانی روزه داری در برخی کشورهای اروپایی

 

ـ با فرارسیدن ماه مبارک رمضان بحث روزه داری در کشورهایی که ساعت های روزه داری طولانی دارند، در صدر خبرهای مسلمانان این کشورها قرار دارد. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت.

 

ـ در حالی که مسلمانان انگلیس بیش از 19 ساعت در روزه، روزه می گیرند، نسبت به پیشنهاد کاهش ساعات روزه داری از سوی یکی از اعضای سازمان اسلامی کویلیام واکنش نشان دادند. ـ مبارزه غربی ها با روزه داری همانند هر سال از سرگرفته شده است به گونه ای که دانش آموزان 4 مدرسه در لندن از روزه داری منع شدند.

 

گرچه این دانش آموزان به سن تکلیف نرسیده اند، اما ممنوعیت روزه داری آنان به بهانه حفظ سلامتی در چارچوب مخالفت با انجام فرایض الهی به شمار می آید.

 

ـ رهبران مسلمانان انگلیس نیز نسبت به دست داشتن مقامات این کشور در اسلام ستیزی هشدار دادند.

 

ـ اما گیرت ویلدرز نماینده افراطی هلندی که با ساخت فیلم موهن فتنه به شهرت رسید و از آن زمان به صورت مستمر درصدد مخدوش کردن چهره اسلام است، از پخش برنامه ای با مضمون کاریکاتورهای پیامبر اکرم(ص) در یک برنامه تلویزیونی خبر داد.

 

ـ چهارمین اجلاسیه عمومی اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با صدور بیانیه پایانی در هامبورگ به کار خود پایان داد.

 

ـ مبارزه با محصولات حلال در استرالیا با نفوذ فردی در این کمپین به حالت طنز درآمد چرا که این فرد یکی از برندهای تجاری مشروبات الکی را دارای برند حلال توصیف کرد و اعضای این گروه بدون توجه به اینکه مشروبات الکی در اسلام حرام است بر عدم استفاده از آن تأکید کردند.

 

ـ دولت هلند که واحدی از ارتش را برای جاسوسی به افغانستان ارسال کرده بود، این واحد را مأمور جاسوسی از مسلمانان آمستردام قرار داد.

 

آفریقا؛ صدور حکم قاتلان شیخ حسن شحاته

 

ـ حکم قاتلان شیخ حسن شحاته و یاران وی که در هنگام برگزاری جشن نیمه شعبان دو سال پیش با حمله تکفیری ها مواجه شده و به شیوه شنیعی به قتل رسیدند، صادر شد.

 

ـ استاد الازهر مصر که به دلیل حضور در ایران از فعالیت های این مرکز اسلامی برکنار شده بود، هجمه جریان های سلفی این کشور علیه شیعیان را مغرضانه توصیف کرد.

 

ـ صدور حکم قطعی اعدام محمد مرسی با واکنش اخوان المسلمین مواجه شد. این جریان از مردم خواست علیه دولت انتفاضه کنند.

 

ـ در حالی که شیعیان آفریقا از گزند وهابیان در امان نبودند، خبرهای رسیده حاکی است که رشد شیعه ستیزی در این قاره پس از حمله آل سعود به یمن به شدت افزایش یافته و برنامه های فراوانی علیه پیروان اهل بیت(ع) به راه افتاده است.

 

ـ فتوای یکی از مبلغان مصری درباره حرمت نقاب با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد./980/ز401/ک

ارسال نظرات