۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۶۸۴۴۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

برائت از ولایت طاغوت مهم‌ترین درس جزء سوم قرآن

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که مؤمن همواره در مسیر ولایت الهی حرکت می‌کند، گفت: جزء سوم قرآن دربردارنده 10 درس زندگی‌بخش برای سبک زندگی اسلامی است که برائت جستن از ولایت طاغوت و حرکت در مسیر ولایت ائمه (ع) از مهم‌ترین این درس‌ها است.
حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عصر امروز در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که مؤمن همواره در مسیر ولایت الهی حرکت می‌کند، گفت: جزء سوم قرآن دربردارنده 10 درس زندگی‌بخش برای سبک زندگی اسلامی است که برائت جستن از ولایت طاغوت و حرکت در مسیر ولایت ائمه(ع) از مهم‌ترین این درس‌ها است.

 

وی با بیان این‌که مؤمن در جست‌وجوی ولایت الهی و پرهیز از ولایت طاغوت است، گفت: مؤمنان تحت ولایت خدا هستند و کافران تحت ولایت طاغوت و هرکس حکمش به‌غیر از حکم اهل‌بیت(ع) باشد طاغوت بوده و اگر ما برای زندگی به اهل‌بیت(ع) چشم دوختیم در مسیر ولایت ائمه هستیم و اگر چشم به نسخه‌های کافران داشتیم در ولایت طاغوت قرار داریم.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم افزود: در عصر غیبت تنها راه رسیدن به ولایت معصومین(ع) تمسک جستن به ولایت فقها و راویان حدیث ائمه(ع) است.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) شاخصه دوم زندگی مؤمنانه را جست‌وجوی حکمت عنوان کرد و با بیان این‌که حضرت امیر(ع) می‌فرمودند مؤمن در جست جوی حکمت است و هر جا حکمت را یافت از آن استفاده می‌کند، گفت: حکمت دریافت سخنان غیرقابل خدشه و سخنان معصومین و بزرگان دین است و مؤمن پیوسته در جست‌وجوی چنین سخنانی است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم تصریح کرد: مؤمن انفاق کننده بوده و به فکر دستگیری از همنوعان خود است و به ویژه در ماه رمضان از دیگران دستگیری می‌کند و اگر کسی در این ماه به یک‌روزه دار مؤمن افطار بدهد برای او در نزد خدا معادل آزاد کردن یک بنده ثواب و مغفرت نوشته می‌شود.

 

وی چهارمین ویژگی مؤمن را پرهیز از ربا عنوان کرد و اظهار کرد: درآمد ربا از بدترین کسب‌ها است و هرکس به ربا مبتلا شد طبق سخن رسول خدا(ص) به خدا اعلان‌جنگ کرده است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) پنجمین ویژگی مؤمن را مهلت دادن به بدهکار نیازمند نامید و گفت: اگر بدهکار شما نیازمند است و زندگی او سخت است به او مهلت بدهید تا بتواند ادای دین کند و هر کس به بدهکاری مهلت بدهد خدا صدقه معادل همان بدهی را در هر روز در کارنامه عملش ثبت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم ششمین ویژگی مؤمن را ایمان به نصرت الهی دانست و ادامه داد: در این زمینه جزء سوم قرآن به جنگ بدر اشاره می‌کند که 313 نفر در مقابل هزار نفر قرار گرفتند و مسلمانان باوجود اندک بودن پیروز شدند که این دو گروه نشانه آشکار نصرت الهی هستند زیرا خدا هر که را بخواهد با نصرت و یاری خودش تأیید می‌کند.

 

وی در جست جوی عزت بودن در سایه بندگی خدا را از نشانه‌های مؤمنان دانست و تصریح کرد: مؤمن به دنبال عزت است ولی می‌داند عزت فقط در خانه خدا پیدا می‌شود و جای دیگری نمی‌توان عزت را یافت چون عزت و ذلت و همه امور به دست خداوند تواناست.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: محبت انسان در اعمال ظاهری او جلوه‌گر می‌شود و محبت قلبی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا اگر ما خدا را دوست داریم باید در روش و منش هم از خداوند و ائمه او در روی زمین تبعیت کنیم.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم وحدت به دیگران و انس الفت بر پایه باورهای مشترک را از دیگر توصیه‌های قرآن عنوان کرد و گفت: خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید ای پیامبر به اهل کتاب بگو زیر پرچم توحید که نقطه اشتراک ما و شماست جمع‌ شوید پس چگونه اسلامی که معتقد به وحدت ادیان است به تفرقه گرایی و اختلاف در اسلام تأکید می‌کند که این موضوع نشان دهنده توطئه دشمن برای تفرقه‌افکنی در جهان اسلام است.

 

وی آخرین توصیه جزء سوم قرآن کریم به مؤمنان را تأکید بر دین اسلام با احترام به سایر پیامبران عنوان کرد و یادآور شد: مسلمان همه پیامبران را احترام می‌کنند درحالی‌که بر این نکته تأکید دارند که راه درست زندگی امروز اسلام است و اگر حضرت عیسی(ع) و موسی(ع) امروز در میان ما بودند به حضرت خاتم(ع) ایمان می‌آوردند./921/پ202/ی

ارسال نظرات