۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۶۸۵۶۷
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ارومیه مطرح کرد؛

نقش کمرنگ حوزه علمیه ارومیه در فعالیت های فرهنگی شهر

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه گفت: طلاب این مدرسه علمیه هنوز درگیر درس و بحث هستند و فعالیت چشمگیر اجتماعی ندارند بنابراین از حوزه هم انتظار نمی رود که به صورت کلان یا برنامه ریزی شده وارد عرصه های فرهنگی شود.
مدير حوزه علميه اروميه

حجت الاسلام شهرستانی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در بررسی نقش طلاب این مرکز علوم دینی در برنامه های فرهنگی شهر و ارتقای فرهنگ دینی در جامعه اظهار کرد: در حال حاضر 190 طلبه در مدرسه امام خمینی(ره) ارومیه مشغول به تحصیل هستند که بیشتر آنها معمم نشده اند.

 

وی اضافه کرد: از طلابی که هنوز در پایه های یک تا 5 سطح یک مشغول تحصیل هستند و معمم نشده اند، انتظار نمی رود که به مرحله بازدهی رسیده و فعالیت اجتماعی چشم گیری داشته باشند.

 

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه تصریح کرد: از آنجایی که طلاب هنوز درگیر درس و بحث هستند، از حوزه هم انتظار نمی رود که در این سطح به صورت کلان یا برنامه ریزی شده وارد عرصه های فرهنگی شوند، ولی تلاش این است که در این زمینه ها برنامه هایی داشته باشیم.

 

حجت الاسلام شهرستانی اذعان داشت: طلاب در پایه های بالاتر به عنوان امام جماعت در مدارس و ادارات حضور یافته و بین الصلاتین صحبت می کنند، ولی اکثر طلبه های ما آماده تبلیغ نیستند به این علت کار چشم گیری در امر تبلیغ دین و مقابله با تهاجمات فرهنگی از سوی این مدرسه انجام نمی شود.

 

وی کمبود اساتید مجرب و عالم را یکی از عوامل کاهش فعالیت های فرهنگی این مدرسه علمیه دانست و اضافه کرد: اقامت اساتید اخلاق اعزامی از قم در شهرستان ها چند روزه است بنابراین نمی توان در بین طلاب و سطح شهر فعالیت فرهنگی خاصی انجام شود.

 

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه از مشکلات جانبی ارائه کارهای پژوهشی در این مدرسه خبر داد و گفت: کارهای پژوهشی در این مدرسه آنطور که باید و شاید به راه نیافتاده است، علت این مسأله هم مشکلات جانبی مسأله است و ما هنوز نتوانسته ایم آنطور که در شأنیت حوزه علمیه است، کار پژوهشی خاصی انجام دهیم.

 

حجت الاسلام شهرستانی اذعان داشت: فارغ التحصیل به آن معنایی که در دانشگاه وجود دارد در این مدرسه علمیه وجود ندارد، چون طلاب پس از آن که یک مقطع درسی مثلا سطح یک را در این مدرسه تحصیل کرده و این مقطع را به اتمام می رسانند، پس از آن به قم برای ادامه تحصیل می روند و یا به صورت آزاد ادامه می دهند، از این رو به طلابی که درس شان را در مقاطع پایین علوم حوزوی تمام می کنند، فارغ التحصیل گفته نمی شود.

 

وی به ایجاد سطح دو حوزه در مدرسه امام خمینی (ره) ارومیه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دروس حوزوی تا پایه هشت در این مرکز ارائه می شود این درحالی است که تا دو سال  گذشته تنها در سطح یک امکان ارائه مدرک به طلاب مشغول به تحصیل در این مدرسه وجود داشت.

 

حجت الاسلام شهرستانی به ساختمان جدید حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: مقرر شده ساختمان جدید حوزه تا پایان سالجاری تحویل داده شود./936/ت302/ب4

ارسال نظرات