۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۶۸۶۰۴

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اختصاص بودجه زیارت در برنامه ششم توسعه به خراسان رضوی، قم و فارس و برگزاری کارگاه فلسفه دین در دانشگاه آزاد مشهد از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با سید جواد جعفری، مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در محل این بنیاد دیدار و گفت و گو کرد.

 

 در این نشست که سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر محمود واعظی، دبیر بخش بین الملل جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، دکتر علی سروری مجد، نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری، رئیس هیئت علمی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و اعضای این بنیاد نیز حضور داشتند؛ محمد حسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با اعلام آمادگی برای حمایت و پشتیبانی از برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: این مجموعه دارای تجربه های ارزنده ای در حوزه فعالیت های رضوی است و در عرصه فرهنگ کشور هم تثبیت شده و جا افتاده است.

 

وی با پیشنهاد این که هر 15 روز یکبار نشست های مشترک بین بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی برگزار شود، ابراز کرد: این هماهنگی ها باعث همگرایی در فعالیت های حوزه رضوی می شود.

 

واحدی با بیان این که این معاونت وظیفه هماهنگی و هم جهت کردن فعالیت های رضوی را بر عهده دارد، تصریح کرد: ضروری است در حوزه فعالیت های رضوی از تئوری پردازی عبور کرده و به عمل برسیم.

 

وی با اشاره به این که 14 کمیته اجرایی در معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند، افزود: مقوله زیارت پیشران توسعه خراسان رضوی است و ما در این استان از هر جهت که بخواهیم به رشد و توسعه دست یابیم باید زیارت را در اولویت فعالیت های خود قرار دهیم.

 

برنامه ریزی گسترده برای آماده سازی زائران ورود به حریم رضوی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که برای زائرانی که وارد حریم رضوی می شوند باید بسته های فرهنگی تهیه شود، خاطرنشان کرد: دو میلیون زائر خارجی و 25 میلیون زائر داخلی که وارد مشهد می شوند باید به لحاظ روحی آمادگی ورود به حریم رضوی را پیدا کنند که در این راستا طرح های و برنامه های زیادی در دست اجرا داریم.

 

 به گفته وی شبکه تلویزیونی زیارت با محوریت مشهد که هم اکنون فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است به زودی در سطح ملی فعالیت خواهد کرد.

 

وی همچنین از اختصاص بودجه زیارت در برنامه ششم توسعه به سه استان خراسان رضوی، قم و فارس خبر داد و گفت: در برنامه پنجم این بودجه بین همه استان های کشور توزیع شد اما مقرر شده در برنامه بعدی فقط این سه استان از این بودجه بهره مند شوند.

 

ضرورت احداث گنجینه آثار تولیدی فرهنگ رضوی

در ادامه این نشست سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار اثر تولیدی جشنواره امام رضا(ع) جایی برای نگهداری ندارد، گفت: راه اندازی گنجینه آثار تولیدی فرهنگ رضوی در مشهد، می تواند به ترویج فرهنگ رضوی کمک شایانی نماید و بخشی از اوقات زائران و مجاوران را به خود اختصاص دهد.

 

سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و  ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به این که جشنواره امام رضا(ع) یک رخداد فرهنگی شناخته شده در سطح کشور است، تاکید کرد: بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از ظرفیت های بی نظیر و بزرگ و از  افتخارات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است که در ابعاد کمی و کیفی کارهای برجسته و ماهرانه ای انجام داده است.

 

زهرا سروآزاد، معاون اجرایی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) هم در این نشست به تاریخچه 13 ساله جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه این جشنواره در 13 سال گذشته جریان سازی فرهنگی در عرصه فرهنگ کشور ایجاد کرده است، گفت: اکنون همه استان های کشور، 78 کشور جهان و ده ها نقطه در دنیا زیر پوشش برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) قرار دارند.

 

وی با بیان این که دهه کرامت از دستاوردهای جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است، افزود: حتی در روستاها و نقاط مرزی نیز این جشنواره چتر خود را گسترده است و تاثیرگذاری لازم را دارد.

 

حمایت از تشکل های بومی مردمی و حضور در فضای مجازی

در ادامه این نشست دکتر محمود واعظی، دبیر بخش بین المللی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که جمهوری اسلامی ام القری جهان اسلام است و از ما انتظار است به جهان اسلام توجه ویژه داشته باشیم، گفت: از سال 87 جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در بعد بین المللی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون این جشنواره مرزهای داخلی را در نوردیده و در همه قاره های جهان برگزار می شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت میهمانان خارجی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تصریح  کرد: هر کدام از این افراد می توانند سفیر فرهنگ رضوی و جمهوری اسلامی در منطقه خود باشند.

 

واعظی افزود: در جشنواره سیزدهم حمایت از تشکل های بومی مردمی و حضور در فضای مجازی و سایبری دو سیاست ماست که با استفاده از فعالان بومی حوزه فرهنگ رضوی در نقاط مختلف دنیا آن را دنبال می کنیم.

 

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی گفت: این همایش با حضور زنان فرهیخته جهان اسلام در سه شهر قم، مشهد و شیراز برگزار می شود.

 

فعالیت های گسترده پژوهشی

همچنین در ادامه این نشست دکتر علی سروری مجد، معاون پژوهشی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که زیارت ارزان، آسان و عارفانه باید مورد توجه باشد، گفت: زیارت با معرفت و عارفانه در حوزه فعالیت های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) قرار دارد.

 

وی با بیان این که در راستای ترویج زیارت عارفانه باید فعالیت های پژوهشی و علمی صورت گیرد، اظهار داشت: بخش مهمی از فعالیت های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پژوهشی است که شامل همایش های پژوهشی در سراسر کشور می شود، علاوه بر آن مقالات برتر این همایش ها در مجموعه کتاب گردآوری می شود که تاکنون صد عنوان کتاب از همایش های پژوهشی منتشر شده است، همچنین در چهار سال گذشته 40 اثر سفارشی پژوهشی تولید و منتشر شده است.

 

سروری مجد ادامه داد: برخی از این کتاب ها در میان فرهیختگان جای خود را باز کرده است به عنوان مثال کتاب «احتجاجات امام رضا(ع)» به چاپ سوم رسیده و کتاب «مطالعات خانواده» که حاصل کار پژوهشی اساتید برجسته این حوزه است مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به این که چاپ و انتشار کتاب صحیفه رضویه در دستور کار ما قرار دارد، افزود: این کتاب تاکنون به زبان های مختلفی چاپ شده است و ما امیدواریم روزی صحیفه رضویه همانند قرآن در خانه های همه ما وجود داشته باشد.

 

معاون پژوهشی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همچنین به چاپ و انتشار فصلنامه فرهنگ رضوی اشاره کرد و یادآور شد: فصلنامه فرهنگ رضوی، تنها فصلنامه با درجه علمی پژوهشی درباره یکی از ائمه در ایران است که مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران کشور قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به این که گام بعدی پس از تولید آثار پژوهشی توزیع آثار است، گفت: متاسفانه ما در این حوزه با محدودیت ها وموانعی رو به رو هستیم و امیدواریم معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در این زمینه ما را یاری کند.

 

سروری مجد با بیان اینکه زائران که وارد مشهد می شوند باید قبل از ورود به این شهر آمادگی روحی لازم را پیدا کنند، تصریح کرد: متاسفانه جای آثار فرهنگی رضوی برای زائران حرم رضوی خالی است.

 

برنامه های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

محمود سلیمانی، مشاور مدیرعامل و سرپرست کانون خراسان رضوی با اشاره به شروع فعالیت های فصل تابستان گفت: مراکز فرهنگی کانون، محل مناسبی برای بروز خلاقیت و توجه ویژه به استعداهای کودکان و نوجوانان است.

 

وی افزود: با توجه به این که عمده فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی کانون، کتاب محور است و بر پایه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامه ریزی شده بچه ها در کانون علاوه بر استفاده از کلاس ها و کارگاه های مختلفی چون: قصه گویی، کاردستی، نجوم، شعر و داستان،سفالگری، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، انیمیشن و ...می توانند از منابع غنی و کتاب های مناسب گروه سنی خود نیز بهره مند شوند.

 

وی ادامه داد: ضمن این که کلاسها و فعالیت های کانون مختص تابستان نیست و کودکان و نوجوانان می توانند با عضویت سالانه در مراکز فرهنگی، در طی سال از برنامه ها و منابع مطالعاتی موجود در این مراکز، استفاده کنند.

 

سلیمانی در ادامه، فعالیت های ویژه تابستان در مراکز فرهنگی کانون استان را تشریح کرد و گفت: در این ایام جشنواره های رضوی در واحد فرهنگی با محوریت قصه گویی رضوی،معرفی شخصیت رضوی، معرفی کتاب (کتابسازی) و نشریه نگاری کاغذی با اعلام فراخوان از ابتدای سال جاری در مراکزآغاز و تا پایان تیر ماه سال 94 ادامه خواهد یافت و همزمان با دهه کرامت از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

وی افزود: ضمن این که با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان ، همچون سال های پیش توجه ویژه به فعالیت های اخلاقی ودینی در حوزه کودک و نوجوان صورت می گیرد و در این ایام مبارک، کانون، با فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی با محتوای دینی و اخلاقی، حضور تاثیرگذاری در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت که از 6 تا 13 تیرماه در محل نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار می گردد؛ خواهد داشت.

 

وی اظهار کرد:از دیگر فعالیت های فرهنگی که در تابستان برنامه ریزی شده است می توان به مرحله دوم طرح توسعه کتاب خوانی استان اشاره کرد که طی آن اعضای کتابخوان و مربیان فعال در حوزه کتابخوانی مشخص و معرفی شده و به طرق گوناگون مورد تقدیر قرار می گیرند. از فعالیتهای مهم در جذب و پایدارسازی اعضاء مراکز، فعالیت های علمی است که در قالب برنامه های  نجوم و آسمان نما و زیست شناسی در مراکز کانون اجرا خواهد شد.

 

سلیمانی در ادامه گفت: در فصل تابستان، فعالیت هایی چون اردو ها و بازدیدهای فرهنگی،فرصت مغتنمی برای تعامل، تبادل تجربیات و اطلاعات، تقویت هم دلی و هم فکری، آشنایی با زندگی گروهی، کسب مهارت های اجتماعی و آشنایی با دوستان جدید، خصوصاٌ برای گروه سنی نوجوان است لازم به ذکر است که این  اردوها در سال 94 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، " با موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی" تعریف شده است.

 

وی افزود: ترویج فرهنگ قصه گویی در سطح مراکز استان با شروع هجدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی و اعلام فراخوان آن در تابستان نیز از دیگر فعالیتهای سه ماهه آینده کانون است.

 

سلیمانی با اشاره به این که مرکز آفرینش های ادبی کانون استان نیز با برنامه های ویژه به استقبال تابستان می رود گفت: برگزاری اردوهای ادبی، برگزاری انجمن ادبی آفتاب در مشهد و انجمن ادبی مهتاب در شهرستان ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی شعر و داستان، برگزاری کارگاه های دوره ای تابستان شامل شعر و داستان برای اعضای نوجوان و نوشتن خلاق برای اعضای کودک و برگزاری همین کارگاه ها در مراکز از برنامه های ویژه این آفرینشهای ادبی خواهد بود. بخش مکاتبه ای مرکز آفرینش های ادبی نیز در فصل تابستان، تجدید عضویت اعضای مکاتبه ای را که هر پنج سال اتفاق می افتد، آغاز کرده و پاسخگویی به نامه ها و نقد آثار اعضایی که دسترسی به کتابخانه های کانون و مربیان ادبی را ندارند در دستور کار خود قرار داده است. 

 

لازم به ذکر است مراحل گردآوری تجربیات مربیان ادبی استان از برگزاری کارگاه های شعر و داستان جهت چاپ در مجموعه «کتاب کار کارگاه های ادبی» و همچنین انتخاب و چینش آثار اعضای کودک و نوجوان کلاسهای ادبی مراکز فرهنگی استان، جهت چاپ در کتاب ششم «آفتاب و مهتاب» نیز در طول تابستان، ادامه خواهد یافت.

 

کارگاه«فلسفه دین» در دانشگاه آزاد مشهد برگزار می‌شود

معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه آزاد مشهد کارگاه‌های آموزشی « فلسفه دین» را در دو نوبت در ایام تابستان برگزار می‌کند.

 

 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد مشهد کارگاه های آموزشی «فلسفه دین» را از اول تا 14 تیرماه به مدت 16ساعت و از ساعت 11:30 تا 12:30  (به غیر از روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه ) توسط حضرت آیت الله غرویان، کارشناس دینی و کارگاه تفسیر فلسفه از تحولات موجود (حرکت در فلسفه)برگزار می شود.

 

 از تاریخ 30 خرداد ماه تا 24 تیرماه به مدت 24 ساعت و از ساعت 16 تا 17(بهغیر از روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه) توسط حضرت آیت الله واعظی، کارشناس مسائل دینی را با همکاری واحد الکترونیکی به صورت آنلاین و ضبط شده برگزار می‌کند.

 

تمامی اعضای هیات علمی و کارکنان و دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند به سایت آموزش دوره های کوتاه مدت دانشگاه آزاد الکترونیکی به نشانی se.ec.ir  مراجعه و جهت شرکت درکارگاه های فوق ثبت نام کنند./934/پ203/ب5 

ارسال نظرات