۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۶۸۷۳۰
امام جمعه نجف‌آباد:

رمضان، ماه حمد و رسیدن به نعمت هدایت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: نعمت حمد، داشتن توفیق عمل، قرار گرفتن در زمره شاکران و نعمت دین و شریعت از مواردی می‌باشد که امام سجاد در این دعا به آن پرداخته است.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع نجف‌آباد، در شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه گفت: این دعا یکی از ادعیه و معارف بلند و باعظمت ائمه معصومان است که امام سجاد(ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان آن را بیان کرده اند.

 

وی با بیان این که حضرت در ابتدای این دعا با بیان «الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ» درباره حمد الهی گفت: حضرت در این فراز از دعا این گونه بیان می کنند که خدا را حمد می کنیم که ما را هدایت کرد به حمد خودش که اگر خداوند به انسان عقل و شعور و معرفت نسبت به حمد خودش را نمی داد، انسان در تمام احوال کفران کننده نعمت های الهی بود.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه با بیان فراز دیگری از این دعا افزود: وقتی حضرت می فرمایند «وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ» به این معناست که خداوند نه تنها ما را اهل حمد قرار داده است، بلکه توفیق به جا آوردن حمد را نیز نصیب انسان کرده است و توفیق عمل یکی دیگر از نعمت های الهی است که نصیب هر کسی نخواهد شد.

 

وی در ادامه بیان داشت: خداوند انسان را به سوی حمد خود هدایت کرد و نعمت هدایت از بزرگترین نعمت های الهی است و به عنوان یک مسلمان و شیعه هم هدایت عام و هم هدایت خاص شامل حال ما شده است که باید حمد و شکر این هدایت ها به جا آورده شود و نسبت به آنانی که در سرزمین های کفر به دنیا می آیند و از هدایت عام بی بهره هستند، مسؤولیت سنگین تری به عهده داریم.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه درباره معنای اهل حمد بودن، افزود: کلام الهی و قرآن شروعش با حمد خدا شروع می شود و در قیامت  ذکر بهشتیان الحمدالله رب العالمین است و قرار گرفتن در زمره اهل حمد، یعنی مشمول هدایت الهی قرار گرفتن و باید از این نعمت برای رسیدن به کمال استفاده کنیم.

 

وی با بیان فراز «لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشّاکِرِینَ» درباره علت هدایت انسان به سوی حمد خداوند تصریح کرد: حضرت در این فراز از دعا به بیان علت و سبب هدایت انسان به سوی حمد می فرماید که دلیل آن شکرگزاری برای احسان های الهی است و برای شکر سه درجه بیان شده است و پایین ترین درجه اش، شکر زبانی است.

 

حجت الاسلام حسناتی درباره شکر زبانی که باید در تمام احوال و اعمال انسان ظهور و بروز داشته باشد، گفت: اطعام و آداب غذاخوردن از جمله موارد شکر زبانی است که در روایات نیز وارد شده است که یا در ابتدای غذا یا با هر لقمه ای که به دهان می گذارید، بسم الله الرحمن الرحیم بگویید که به این معناست که از ابتدا تا انتها بر سر سفره نعمت الهی قرار داریم.

 

وی درباره فلسفه گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای سفره طعام افزود: با بیان حمد الهی، اعتراف می کنیم که مبدأ رزق از آن خداست و باید این طعام در راه خدا مصرف شود و مبدل به معصیت و گناه نشود و این نعمت های الهی در وجود انسان همه اش به اطاعت الهی تبدیل شود و این معنای بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای آداب غذا خوردن است.

 

تمام موجودات به برکت انسان به کمال می رسند

امام جمعه نجف‌آباد با بیان این که همین نعمت ها و طعام ها است که تبدیل به اذکار الهی می شود، تصریح کرد: کمال موجودات و گیاهان در این است که به مصرف انسان برسند و انسان با این نعمت ها حمد الهی را به جا آورد و از این طریق است که تمام موجودات به برکت انسان به کمال می رسند و اگر خداوند انسان را اهل حمد قرار داده است، برای شکر و احسان نعمت هایی است که گاهی از آن غافل می شویم.

 

وی در ادامه بیان داشت: گاهی بر اثر غفلت در برابر نعمت های الهی، به مرحله کفر می رسیم و کافر در اینجا در مقابل شاکر است چنان که در قرآن آمده است اکثر مؤمنان، مشرک هستند و دارای کفر نسبی اند از این جهت که اکثر نعمت های الهی را می پوشانیم و قدر و شکر آن را به جا نمی آوریم.

 

جنگ دشمنان با پیامبران تنها بر سر دین و شریعت بوده است

حجت الاسلام حسناتی درباره فراز دیگری از این دعا که حضرت می فرمایند «وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصّنَا بِمِلّتِهِ» گفت: حضرت در این فراز از دعا از دیگر نعمت های الهی را که خداوند به انسان عطا کرده است، دین و ملت بیان کردند که در این جا ملت به معنای آیین، شریعت و مبانی دینی است و آنجا که خداوند در آیات عبارت ملت را بیان می کند، به معنای پیروان یک دین و آیین است.

 

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت دین و آیین در جوامع به ویژه جوامع اسلامی تصریح کرد: خداوند در قرآن درباره یهود و نصاری این گونه به پیامبر اکرم هشدار می دهد که آنان فقط از تو می خواهند که از ملت یا همان آیین آنان پیروی کنی و تنها جنگ از ابتدای تاریخ تاکنون به خصوص با پیامبران الهی و پیامبر اکرم(ص) بر سر دین و آیین بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد با بیان فراز «وَ سَبّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ، حَمْداً یَتَقَبّلُهُ مِنّا، وَ یَرْضَى بِهِ عَنّا» افزود: حضرت در این فراز به راه هایی اشاره می کنند که طی آنها انسان را به صراط مستقیم و رضای الهی خواهد رساند و در سایه شکر و حمد است، که انسان به مقام رضا خواهد رسید.

 

وی در پایان شرح این دعای عظیم گفت: تمام این شکر و حمد و نعمت دین و شریعت مقدمه ای است برای رسیدن به ماه رمضان و یکی از راه های رسیدن به رضوان الهی، ماه رمضان است./1306/پ201/ب4

ارسال نظرات