۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۲۶۸۷۶۳
استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران:

طلب روزی حلال موجب استجابت دعا شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران، استجابت دعا را در طلب روزی حلال دانست و گفت: خوردن لقمه حرام با انجام عبادت تنافی دارد و مثل این است که انسان خانه ای در دریا بسازد این عبادت از بین می رود و ثمره ای ندارد.
امام جمعه فريدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام سید محمود جلالی، نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جمع فعالان فرهنگی این شهرستان با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُون» در اهمیت طلب رزق حلال، تصریح کرد: مؤمنان باید حلال را تناول کنند و شکر خدا را به جا بیاورند و همیشه شاکر خدای متعال باشند و لب به گلایه نگشایند.

 

وی با اشاره به این که بحث امور مالی از بحث های زیربنایی ایمان و تقوا است، افزود: در فقه اسلامی 84 باب فقهی است که در همه این ابواب بحث حلال و حرام مطرح می شود.

 

امام جمعه فریدونکنار خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی آمده است که اگر ما همه عبادت ها را به ده جز تقسیم بندی کنیم، نه جزء آن مربوط به کسب روزی حلال است.

 

وی با اشاره به این که قانع نبودن به نعمت های خدا مقدمه می شود برای کسب روزی حرام، ادامه داد: انسانی که از لقمه حرام تناول کند و توبه نکند وعده داده شده که برای جبران همان یک لقمه حرام به اندازه 300 سال در جهنم می ماند.

 

استاد درس خارج حوزه مازندران با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: اگر کسی یک لقمه حرام بخورد همه فرشته های آسمان و زمین او را لعنت می کنند تا زمانی که توبه کند و به قدر همان یک لقمه که در بدنش توان ایجاد شده زائل شود.

 

وی ربا خوار را دشمن خدا دانست و افزود:  ربا خوردن اعلان جنگ با خداست و پیامبر فرمود اگر کسی یک درهم ربا بخورد مثل این است که با محرم خودش عمل قبیح در مسجدالحرام انجام دهد.

 

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: خوردن لقمه حرام با انجام عبادت تنافی دارد و مثل این است که انسان خانه ای در دریا بسازد این عبادت از بین می رود و ثمره ای ندارد.

 

وی علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها را خوردن لقمه حرام دانست و گفت: خوردن یک لقمه حرام چهل شب نماز را قبول نمی کند و دعایی مستجاب نمی شود و هر گوشتی که از طریق لقمه حرام روییده شود جایگاهش آتش است.

 

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به آیه 21 سوره مبارکه حشر، تصریح کرد: این آیه نشان دهنده این است که وقتی کوه ها از خشیت پروردگار متلاشی می شدند دل انسان ها نیز باید در مقابل فرامین الهی خاشع باشد.

 

وی از ویژگی های شیعه مخلص را در طلب کسب روزی حلال بودن دانست و بیان کرد: کسانی که در روز عاشورا در مقابل ولی زمان خود خروج کرده بودند شکم هایشان از مال حرام پر شده بود./950/پ202/ب1

ارسال نظرات