۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۶۸۸۳۷
استاد دانشگاه:

نباید اجازه دهیم قدرت بازدارندگی در بحث انرژی هسته‌ای از ما گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ آقا میری با اشاره به مساله غنی سازی، بیان داشت: امروز غنی‌سازی در سه یا چهار کشور صورت می‌گیرد ایران اولین کشوری بود که با اطلاع آژانس وارد این مقوله شده و توانسته انحصار را شکسته و به سمت و سوی خودکفایی برود و این برای آنها قابل قبول نبود.
آقاميري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمحمد رضا آقامیری، استاد دانشگاه و دانشمند هسته‌ای، شامگاه یک‌شنبه در همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت» که به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: امروز علت این‌که هسته‌ای بهانه شده تا با بسیج افکار عمومی علیه ایران کشور را تحت فشار قرار دهند به واسطه شکسته شدن انحصار هسته‌ای در ایران است.

وی افزود: فن‌آوری هسته‌ای در بخش‌های زیادی چون کشاورزی، صنعت، نظامی، پزشکی، هواپیماسازی و مهمتر از همه در تولید انرژی کاربرد دارد.

 این دانشمند هسته‌ای در ادامه با اشاره به معنای ام پی تی، عنوان کرد: در سال 1952 آژانس بنا گذاشت هر کس هر حرکتی انجام دهد طی معاهده ام پی تی کنترل شود در این قرار داد کشورها به دو دسته تقسیم می‌شوند کشورهایی که تا این سال سلاح هسته‌ای تولید کردند می‌توانند به تولید خود ادامه دهند اما کشورهایی که فاقد این سلاح هستند دیگر نباید وارد تولید این سلاح شوند.

آقامیری، در ادامه گفت: امروز 11 کشور سلاح هسته‌ای دارد، 434 راکتور الان در جهان فعال است، 33 کشور امروز در جهان اجازه دارند از این انرژی هسته ای استفاده می‌کنند.

وی افزود: ایران بدون کوچک‌ترین کمک از سایر کشورها توانست همه مسیر تولید انرژی هسته‌ای را خود به تنهایی طی کند و این برای کشورهای غربی باورکردنی نبود حال به هر قیمت می‌خواهند اجازه ندهند که ایران در این مسیر جلو رود.

این استاد دانشگاه، با اشاره به مساله غنی سازی، بیان داشت: امروز غنی‌سازی در سه یا چهار کشور صورت می‌گیرد ایران اولین کشوری بود که با اطلاع آژانس وارد این مقوله شده و توانسته انحصار را شکسته و به سمت و سوی خودکفایی برود و این برای آنها قابل قبول نبود.

آقامیری، با اشاره به پروتکل الحاقی اظهار داشت:  اینکه پروتکل الحاقی را 130 کشور امضا کردند یک قیاس مع‌الفارق است زیرا از تمام کشورهای امضا کننده پروتکل الحاقی صرفا برزیل و ایران تحت نظارت هستند.

این دانشمند هسته‌ای در توضیح قدرت بازدارندگی، عنوان کرد: وجود راکتور و طراحی آن قدرت بازدارندگی است کشوری مثل ما در صورت ادامه کار می‌تواند به عنوان کشور قدرتمند شکست انحصارطلبان هسته‌ای در جهان را ببیند.

آقامیری در ادامه بیان داشت: بنابراین غربی‌ها بحث انرژی هسته‌ای ما را به عنوان دستاویز فشار افکار عمومی جهان علیه ایران قرار دادند.

وی با اشاره به این‌که بحث انرژی هسته‌ای سبب انسجام ملی نیز می‌شود، گفت: امروز وظیفه ما است که در این زمینه با منطق و انصاف برخورد کنیم و اجازه ندهیم این بازدارندگی را از ما بگیرند تا بتوانیم با قدرت این مسیر را طی کنیم.

این دانشمند هسته‌ای در پایان خاطرنشان کرد: دوستان تیم مذاکره کننده متوجه باشند که درباره چه ابزار مهمی بحث و گفتگو می‌کنند./807/پ202/ب

ارسال نظرات