۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۶۸۹۱۴
آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز پنجم ماه رمضان؛

توفیق استغفار در ماه رمضان از نعمات الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله زنجانی توفیق استغفار را از نعمات خدا در ماه مبارک رمضان برشمرد که زمینه قرار گرفتن در دایره عباد صالح و اولیای مقرب را فراهم می کند.
آيت الله سيد محمد زنجاني

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان گفت: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» خدایا قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌‏جویان، و از بندگان شایسته‏ فرمان‌بردار و از اولیاى مقرّبت، به رأفتت اى مهربان‌‏ترین مهربانان‏.

 

آیت الله زنجانی بیان کرد: از آنجایی که در روایت وارد شده و ماه رمضان را ماه خدا و معدن فضل و رحمت الهی بر شمرده، اگر دقت کنیم در این سفره گسترده الهی نعمات زیادی برای بهره انسان موجود است.


وی افزود: بنابراین بهترینش را حضرت در دعای روز پنجم درخواست می کند که «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ» خدایا در این سفره و خان فضل و کرمت استغفار می کنیم طلب مغفرت می جوییم از خدا می خواهیم که ما را ببخشی و از افزادی قرار دهی که از تو مغفرت می خواند و همیشه استغفار می کنند.


وی ادامه داد: نسبت به استغفار در روایات و قرآن اشاره فراوانی شده که اگر گناهی مرتکب شدی از آن استغفار کن خداوند غفار الذنوب است، این اگر در زندگی ما جای بگیرد ثمرات و برکات زیادی دارد و به مرور انسان را به سمت دوری از گناه هدایت می کند.


استاد عالی حوزه خراسان در شرح فراز «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ» بیان داشت: عبد صالح بنده مقرب خداست و این بنده جایگاه والایی دارد در این بخش دعا می گوییم خدایا ما را از عبادالله صالحین قرار بده که مطیع فرمان شما هستند.


وی افزود: صفات عباد صالح در قرآن و روایات بیان شده عبد صالح مطیع فرمان خداست و حدود شرع را رعایت می کند واجبات را انجام، محرمات را ترک، امر به معروف و نهی از منکر، اعمال نیک و ایمان بخدا از شاخصه های رفتار اوست و این ها کسانی هستند که با میل و رغبت عبادت می کنند و به این جایگاه عبد صالح رسیده اند.

 

آیت الله زنجانی در بیان فراز پایانی دعا «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» گفت: خدایا ما را از مقربان و دوستان نزدیک خودت قرار بده به رأفت و مهربانی که تو داری. ما در این قسمت از خدا می خواهیم که ما را از دسته ای قرار دهد که صفات آنها، رعایت حدود شرعی و حق پرستی و صبوری و اهل عدالت و بخشش و انصاف و مروت هستند.


وی افزود: بنابراین باید در کنار دعا برای توفیق قرار گرفتن در این دسته عباد صالح و اولیای نزدیک به خدا، تلاش و کوشش هم کنیم و نحوه رفتار و گفتار و کردار ما به همین صورت تغییر کند تا این دعا در حق ما مستجاب شود. نعمت توفیق استغفار در این ماه، انسان را در راه رسیدن به عباد صالح و اولیای مقرب خدا کمک می کند./933/ت302/ب4

ارسال نظرات