۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۶۸۹۴۴
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان، فرصتی برای تنظیم سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا - حجت‌الاسلام کریم‌خانی گفت: در ماه رمضان، انسان توجه ویژه‌ای به نمازها دارد و با غذای حلال افطار می‌کند، تا در ماه‌های دیگر به تمام وعده‌های غذایی خود این نگاه را داشته باشد، از این رو ماه رمضان، ماه ساختن سبک زندگی و تنظیم الهی و آسمانی آن است.
حجت الاسلام کريمخاني

حجت‌الاسلام علی‌اصغر کریم‌خانی، استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: همه انسان‌ها خواهان رشد و پیشرفت در امور مختلف زندگی خود هستند و صد البته می‌خواهند این رشد از جهت زمانی نیز دارای سرعت قابل‌ توجهی باشد.

 

وی افزود: در مسائل معنوی و دینی هم همین‌طور است، یعنی انسان ‌دوست دارد رشد و پیشرفت نموده و به مراحل بالای اخلاق برسد.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: نکته مهم در مورد ماه مبارک رمضان، این است که هم پیشرفت و رشد در آن وجود دارد و هم سرعت رشد در آن نسبت به ماه‌ها و ایام دیگر قابل‌ مقایسه نیست؛ این را عزیزان با مراجعه به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم به ‌وضوح ملاحظه ‌فرمایند.

 

حجت‌الاسلام کریم‌خانی با اشاره به وقت‌گذرانی افراد در فضاهای مجازی تلفن همراه، اهمیت زمان در ماه مبارک رمضان و استفاده بهینه از فرصت‌ها، توصیه کرد: اگر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نکات مثبت دست پیدا می‌کنند و در رشد معنوی و اخلاقی و سیاسی آن‌ها تأثیر دارد، استفاده به ‌جا و البته مدیریت‌شده مانعی ندارد.

 

وی ادامه داد: ولی اگر مانع از قرائت قرآن و ذکر و غیره می‌شود و البته نکته مفیدی در پی ندارد و مطالب تکراری را ملاحظه می‌کنند، سعی کنند در این ماه ساعت خاصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهند، تا خدای‌ناکرده از فیوضات این ماه بی‌بهره نگردند.

 

کارشناس مذهبی عنوان کرد: این ماه مبارک برای اصلاح سبک زندگی و در مسیر قرار دادن آن در ماه‌های دیگر است.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این ماه انسان از حلال خدا اجتناب می‌کند تا در ماه‌های دیگر از حرام دوری کند، در این ماه برای خوردن سحری بیدار می‌شود تا در ماه‌های دیگر نماز شب بخواند و نماز اول وقت صبح از او فوت نشود.

 

وی یادآور شد: در این ماه توجه ویژه‌ای به نمازها دارد و با غذای حلال افطار می‌کند، تا در ماه‌های دیگر به تمام وعده‌های غذایی خود این نگاه را داشته باشد؛ از این رو این ماه، ماه ساختن سبک زندگی و تنظیم الهی و آسمانی آن است.

 

حجت‌الاسلام کریم‌خانی ابراز داشت: ماه مبارک رمضان برای مؤمنان رشد معنوی بیش ‌از پیش ایجاد می‌کند و کسب فضائل بیشتر و تمرین برای به دست آوردن برخی از امور معنوی مانند ختم قرآن، عبادت در سحرگاه و نماز شب که شاید برخی در ماه‌های دیگر سال موفق به انجام آن نشوند.

 

کارشناس مذهبی افزود: در این ماه برای مجرمان، کم‌تر مرتکب جرم و گناه شدن و حتی در بسیاری از موارد توبه و در مسیر حق قرار گرفتن را در پی دارد.

 

وی با بیان تأثیر انس با قرآن در این ماه، اظهار داشت: قرآن نور است و هر چقدر انسان خود را به نور قرآن منور کند، دارای رشد معنوی بیشتری خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه گفت: نکته‌ای که در سایه انس با قرآن به دست می‌آید، رسیدن به هدایت است، چنانکه قرآن بیان می‌فرماید «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»، و همچنین اثرات مادی و معنوی که در پی قرائت سوره‌های مختلف قرآن به دست می‌آید.

 

حجت‌الاسلام کریم‌خانی افزود: نکته مهم دیگری که انسان در ارتباط با قرآن به دست می‌آورد، بیداری است و آن‌هم بیداری قرآنی که انسان را به صراط حق الهی دعوت می‌کند، از عذاب الیم الهی باز می‌دارد و راه روشن را در پیش روی وی قرار می‌دهد.

  

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک‌ و تعالی برای هدایت این انسان خاکی در برخی موارد مانند سوره شمس یازده قسم می‌خورد تا به انسان بگوید من تو را دوست دارم و می‌خواهم تو در مسیر درست قرار بگیری؛ مسیر درست تزکیه و تقوا و مسیر غلط بی‌تقوایی است که انسان را در منجلاب و فاضلاب گناه می‌اندازد./846/ت302/ح

ارسال نظرات