۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۶۹۰۱۷
مدیر عامل بنیاد مصلای تبریز:

مصلای امام خمینی تبریز گنجایش 60 هزار نفر را دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل بنیاد مصلای تبریز گفت: مصلای امام خمینی(ره) تبریز، با مساحت 75 هزار متر مربع و گنجایش 60 هزار نفر، دارای دو طبقه مجزا برای اقامه نماز و دو طبقه زیرزمینی، برای فعالیت های فرهنگی است.
مصلاي امام خميني تبريز

حجت الاسلام موسی محمدی، مدیر عامل بنیاد خیریه مصلای امام خمینی(ره) تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که مصلای امام خمینی تبریز بزرگ‌ترین مصلای مسقف کشور است، اظهار داشت: این مصلی از حیث شکوه و ساختار معماری، در خاورمیانه بی نظیر است.


وی با تشریح روند آغاز و اجرای مراحل مختلف مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تبریز گفت: فعالیت بنیاد مصلای تبریز، زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان بوده و آغاز مراحل مختلف ثبت و تاسیس آن، به سال 67 باز می شود، پیشینه مذهبی شهر تبریز و جمعیت چشمگیر این شهر مهم‌ترین ضرورت ساخت مصلای جدید در تبریز بوده است.


حجت الاسلام محمدی افزود: با ادامه فعالیت بنیاد، پروژه مصلای تبریز در سال 76 و در زمینی به وسعت شش هکتار آغاز شد. پس از مطالعات مختلف، طرح هایی برای پوشش تمام شش هکتار در نظر گرفته شد اما در نهایت با صلاحدید و دوراندیشی آیت الله شبستری، طرح اصلی، برای مساحت فعلی در نظر گرفته شده و سپس بررسی و مطالعه تصاویر مساجد معروف جهان آغاز شد.


وی گفت: سطح فنی و مهندسی مصلای امام خمینی(ره) تبریز ایده آل است، از نخستین مراحل خاک‌برداری تا آخرین مرحله بهره‌برداری از این پروژه فیلم‌برداری شده تا از لحاظ فنی در اختیار دانشکده‌های فنی کشور قرار گرفته و مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.


حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که پیش بینی مسیر خطوط مترو و نحوه استقرار ایستگاه های آن، در آغاز پروژه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته بود، تصریح کرد: در آن مقطع، دو ایستگاه برای مترو پیش بینی کرده بودیم که یکی در میدان فردوسی و دیگری در محدوده بازار قرار گرفته بود ولی پس از بررسی های مختلف، به این نتیجه رسیدیم که جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت در محدوده مصلا در روزهای اقامه نماز یا مناسبت های مختلف، تقاطع بازار را برای استقرار ایستگاه انتخاب کنیم.


 وی تخریب بافت فرسوده چهار راه شریعتی و تعریض و نوسازی این چهارراه را از برنامه های عمرانی در تکمیل پروژه مصلای تبریز نام برد و افزود: این چهار راه روندی مشابه پروژه چهار راه شهید بهشتی را خواهد داشته و با تعریض و نوسازی آن، مصلای تبریز و ارک علیشاه از چهار زاویه شامل دو مسیر از خیابان امام(ره)، خیابان طالقانی و ارک قابل رویت خواهد بود.


مدیر عامل بنیاد خیریه مصلای امام خمینی(ره) افزود: با تخریب و اضافه شدن بافت فرسوده کوچه ارک، مساحتی شامل چهار هکتار که متعلق به محوطه مصلی بوده و هم اکنون در اختیار مراکز خرید موجود در این کوچه است به پروژه مصلی اضافه شده و به این ترتیب، محوطه اصلی مصلای بزرگ تبریز تشکیل می شود.


حجت الاسلام محمدی از احداث پارکینگ با ظرفیت 300 خودرو در محدوده مصلای امام خمینی(ره) تبریز خبر داد و افز
ود: با تکمیل مراحل عمرانی و نوسازی چهارراه شریعتی، تراکم جمعیتی مسیر فعلی، به چهار مسیر مختلف تقسیم شده و آغاز فعالیت پارکینگ، ترافیک این محدوده کاهش چشمگیری خواهد داشت.


وی به وجود آب های زیرزمینی در مسیر پروژه مصلای تبریز اشاره کرد و افزود: بستر آب های زیرزمینی موجود در مجموعه مصلی، زهکشی شده و پس از تخلیه، در تمام فصل های سال، دورادور مصلا را در برگرفته و با قدرت پمپاژ صدلیتر در ثانیه، امکان آبیاری فضای سبز محوطه مصلا را فراهم می کند.


حجت الاسلام محمدی با اشاره به برخی اظهارنظرهای متفاوت در مورد همجواری پروژه مصلای تبریز و بنای ارک علیشاه، این اثر باستانی را جزئی از محوطه مصلای بزرگ امام خمینی تبریز خواند و افزود: برخی انتظار دارند این دو مجموعه با کشیدن دیوار از یکدیگر جدا شوند که این، فکر غلطی است چرا که این دو اثر نفیس، مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر بوده و در کنار هم، یک مجموعه فرهنگی مذهبی را تشکیل داده اند.


مدیرعامل بنیاد خیریه مصلای امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مصلای امام خمینی تبریز، با مساحت 75 هزار متر مربع و گنجایش 60 هزار نفر، دارای دو طبقه مجزا برای اقامه نماز و دو طبقه زیرزمینی، برای پوشش فعالیت های فرهنگی مصلی در نظر گرفته شده است.


وی افزود: طبقه اول به عنوان مرکز امور اداری و طبقه دوم جهت فعالیت های فرهنگی از قبیل قرائت‌خانه با ظرفیت هزار نفر، سالن اجتماعات با ظرفیت هزار نفر برای برادران و خواهران، مخزن کتابخانه های تخصصی مجهز، موزه آثار مذهبی و وقفی و غرفه های مطالعاتی است.


حجت الاسلام محمدی با بیان این که تمام اصول ایمنی و زیباشناسی لازم برای مجموعه مصلی رعایت شده است، تصریح کرد: جزئی‌ترین امور مصلی از قبیل همرنگ بودن فرش با دیوار، رنگ و شدت سیستم روشنایی مصلی، سیستم‌های صوتی و تصویری، هنرهای اسلامی در آرایش و تجهیز داخل، تطابق ساختار و رنگ درها و پنجره ها به گونه ای در نظر گرفته شده است که علاوه بر اصول ایمنی و معماری، شاهد فضای آرامش بخش معنوی در مصلی باشیم./853/ت302/ح

ارسال نظرات