۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۶۹۰۵۶
امام جمعه ملکان:

ماه رمضان فرصتی برای آگاهی از حقیقت بندگی در درگاه الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زمانی با تأکید بر این‌که ماه مبارک رمضان، ماه خالص شدن و پاکی از گناهان است، گفت: ماه رمضان فرصتی برای آگاهی از حقیقت بندگی و عبودیت در درگاه الهی است، خیلی از ناخالصی ها برای انسان پوشیده است که می توان آنها را در این ماه یافت و پاک کرد.
ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه فضیلت و کرامت است، اظهار داشت: درهای رحمت و کرامت الهی در این ماه به روی مؤمنان گشوده شده و همه به ضیافت الهی خوانده می‌شوند، بنابر این باید آداب میهمانی در این ماه مبارک را رعایت کرد.


وی با اشاره به این‌که انسان با سیر در معارف دعاهای ماه مبارک رمضان متوجه می شود که چه فضیلتی به روی مسلمانان گشوده شده است، خاطرنشان کرد: در روایات متعدد آمده؛ کسانی که لحظات معنوی این ماه را به غفلت سپری کنند، خسارتی بزرگ خواهند دید، چرا که رحمت بی واسعه الهی در این ماه به روی بندگان گشوده شده است.


حجت الاسلام زمانی با تأکید بر این‌که ماه مبارک رمضان، ماه خالص شدن و پاکی از گناهان است، خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصتی برای آگاهی از حقیقت بندگی و عبودیت در درگاه الهی است، خیلی از ناخالصی ها برای انسان پوشیده است؛ این ناخالصی ها را می توان در این ماه یافت و آنها را پاک کرد.


امام جمعه ملکان ادامه داد: انسان تحت فشارهای سنگین است که می تواند به پاکی و طهارت برسد و قلب خود را از تعلق به اغیار آزاد کند. وقتی در طلا ناخالصی هایی وجود داشته باشد، این آلایش ها را به راحتی نمی توان از طلا گرفت؛ باید طلا را در کوره آتش قرار داد. وقتی طلا در دمای بالا قرار گرفت، ناخالصی ها خود را از طلا جدا می کنند و دیگر مقاومت ندارند؛ آن چه باقی می ماند طلای خالص و گران قیمتی است که تمحیص شده است.


وی افزود: ناخالصی های وجود انسان، تعلقات به غیر خداست؛ در ماه مبارک رمضان شرایطی برای تمحیص و خالص شدن آماده است، انسان باید توجه کند که این آمادگی و مهیا شدن شرایط، همیشگی نیست و در ماه های دیگر نمی توان آن را یافت، بنابر این تحمل گرسنگی و تشنگی و پرهیز از گناه مقدمه‌ای برای تقرب محسوب می شود.


حجت الاسلام زمانی با بیان این‌که رمضان، ماهی است که انسان از هدایت و بیّنات قرآن برخوردار است، گفت: همیشه چنین فضایی در دسترس انسان نیست که قرآن در ماه رمضان این ‏چنین بهره و بار دهد. خواندن ها و بهره مندی ها متفاوت است. در سایه سار این بهره مندی های ویژه است که انسان می تواند برای خدا خالص شود و برای خدا قیام کند.


امام جمعه ملکان بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی برای درک حقایق هستی و بندگی را از ویژگی‌های انسان‌های مؤمن و متقی دانست و افزود: در این ماه، درهای جهنم بسته بوده و راه های رحمت الهی به سوی انسان باز است و شیاطین در غُل و زنجیرند، اگر در چنین فضایی نتوان غفران و رحمت الهی را شامل حال خود کنیم، خسران دنیا و آخرت را خواهیم دید./853/ت302/ح

ارسال نظرات