قصههای فرا تاریخی قرآن دارای روح حیات است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید اصفهانیان، پژوهشگر علوم قرآنی، عصر امروز در برنامه «دوباره نگاه کن» شبکه آموزش صدا و سیما، با اشاره به ماهیت قصص قرآنی اظهار داشت: هر فردی با هر دستگاه فکری و پرسش مشخصی میتواند بهرهای از قرآن داشته باشد و حتی شخصی که به دنبال بررسی پیرامون تاریخ است، از قصص قرآنی میتواند استفاده کند.
پژوهشگر علوم قرآنی به تفاوت تاریخ قرآنی با تاریخ مصطلح اشاره کرد و گفت: منطق قصههای تاریخی قرآن با تاریخ مصطلح و کتب مقدس همچون عهدین متفاوت است؛ زیرا خداوند در زاویه دید قرآن به فضای حق و باطل توجه شده و نوعی پیوستگی تاریخی گسترده را ایجاد کرده است که در تاریخ موجود وجود ندارد یا تاریخ به صورت منفصل و جدا از یکدیگر مطالعه میشود.
وی افزود: در قرآن به جبهه حق و باطل اشاره شده است که اجزای این دو پیکره به سمت هدفهای خود در حرکت هستند؛ چنان که در داستانهای چهارگانه قرآنی یعنی حضرت یوسف(ع)، طالوت(ع)، داود(ع)، سلیمان(ع) و همچنین داستان ذوالقرنین به قواعد ترسیم شده خداوند اشاره میشود.
حجت الاسلام اصفهانیان گفت: خداوند در قرآن کریم، یک فضای قدرتمند و کلی را ایجاد میکند و در این فضا، ولایتگری خویش و ولایتگری طاغوت را مطرح میکند و اختیار را بر عهده انسان میگذارد.
وی آیه ابتدایی آیة الکرسی را بیان سیطره و مالکیت خداوند خواند و افزود: خداوند پس از تبیین هنرمندانهای که از قدرت و سیطره خویش دارد، در آیه بعدی با عبارت «لااکراه فیالدین» انسان را در این فضا، مختار میگذارد و در آیات بعدی میفرماید «اگر مؤمن باشید خداوند شما را به وسیله عروة الوثقی(ایمان محکم) از ظلمات به اوج میکشاند و تحت ولایت الهی قرار میدهد».
پژوهشگر علوم قرآنی تأکید کرد: اگر ما آیات قرآن را تصویری و سه بعدی درک کنیم؛ خواهیم دید که ظلمت در تعابیر قرآن پایین و متکثر است و نور بالاتر و واحد است؛ از اینرو پیروی از جبهه طاغوت، انسان را پست میکند و تنزل میدهد.
وی ابراز داشت: داستان هر کدام از پیامبران از وحی و خطوط کلی و ولایی خداوند جدا نیست و خداوند متعال در قرآن، پیش از این که بخواهد روایتگری کند، جهان هستی را کارگردانی میکند و با اینکه به بشریت اختیار داده است اما جوامع را به سمت و سوی خاصی برده است.
حجت الاسلام اصفهانیان تاریخ قرآن را دارای حیات و واقعیتهای بیرونی خواند و یادآور شد: در تاریخهای مصطلحی که تاکنون نوشته شده است از سطوح ابتدایی، آشنایی با ظواهر ملاک بوده است؛ از این رو روح حاکم بر آن دیده نشده است بلکه بیشتر به جسد آن توجه شده است اما آنچه در قرآن ترسیم میشود، ابعادش فراتر از تاریخ است و دارای روح و حیات است./908/پ202/ی