۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۱۵۰
استاد انصاریان:

عدالت با وضع قوانین پرهزینه و ناکارآمد برپا نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که قوانینی که وضع آنان در جامعه امروزی میلیاردها تومان هزینه در بر دارد، نه تنها خیمه عدالتی بر پا نمی‌کند بلکه خیمه ظلم را هم روز به روز در عالم گسترده‌تر می‌کند، گفت: افرادی که به خرج‌های بسیار و سوددهی کم نظر دارند، قوانین الهی را در نظر بگیرند.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» که در حسینیه همدانی‌های تهران برگزار شد، اظهار داشت: کسی که بخواهد شایستگی خود را تقدیم پیشگاه الهی کند، باید با توجه به حقایقی که از وجود خویش دریافته، خواستار خدا و تصمیمات او و تسلیم فرستاده الهی شود.

 

وی ادامه داد: هر انسانی که با جدیت و صداقت، شایستگی خود را به پیشگاه پروردگار متعال ببرد، درهای فیض الهی در حد گنجایش فرد به روی او باز می‌شود؛ البته دریافت فیوضات الهی زحمت دارد ولی نگاه داشتن آن‌ها زحمت بسیار بیشتری را می‌طلبد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که تقدیم شایستگی به خدای متعال، طلوع عشق معنوی از افق وجود انسان است، خاطرنشان کرد: تقدیم شایستگی و بندگی پروردگار باری به دوش انسان نمی‌آورد زیرا خدای متعال بارها در قرآن می‌فرماید که من آسودگی شما را می‌خواهم.

 

تفسیر دو «اتَّقُوا اللَّهَ» در یک آیه قرآن

وی با اشاره به تفسیر آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ و اتَّقُوا اللَّهَ» ابراز کرد: در این آیه دو مرتبه عبارت «اتَّقُوا اللَّهَ» به کار رفته که هر مرتبه آن معنایی متفاوت از دیگری دارد؛ «اتَّقُوا اللَّهَ» نخست دعوت به حفظ روح از خطرهای مادی، اخلاقی، شهوانی و نیز گناهان و معاصی بوده و «اتَّقُوا اللَّهَ» دوم دعوت به حفظ و نگاهداری مقام عبودیتی است که با پرهیز از معاصی به دست آمده است.

 

استاد حوزه علمیه قم اشاره به حدیث «نیة المؤمن خیر من عمله» از حضرت رسول اکرم(ص) یادآور شد: نیت ریشه هر عبودیتی است که اتصال به این نیت، ایجاد حال و عشق می‌کند؛ چراکه این اتصال مقدمه آشنایی با معبود ازل و ابد است.

 

توبه، رحمت بزرگ الهی

وی با اشاره به رحمت بزرگ الهی و نگاه خدا به عبد خود برای توفیق یافتن به توبه واقعی، بیان کرد: با توجه به نص صریح آیات قرآن کریم، بخشی از توبه از سوی انسان‌ها است اما بخش مهم‌تر آن از سوی خدای متعال  و به وسیله توفیق دادن به بنده شکل می‌گیرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عبد بدون اقبال مولای خود، محال است به توبه بیندیشد، تصریح کرد: خدای متعال در قرآن کریم خود را تواب معرفی می‌کند؛ تواب درباره خدا یعنی وجود مقدسی که اقبال بسیاری به بنده‌های خود دارد.

 

وی عنوان کرد: خدای متعال وقتی به بنده‌ای رو می‌کند، قلب او را با رویکرد الهی آماده توبه واقعی می‌کند؛ البته بر اساس آیات قرآن کریم، زمانی که بنده توبه می‌کند، محبوب خداوند متعال می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به معنای فیض الهی گفت: با توجه به روایتی از امام معصوم(ع) کسی که توبه واقعی می‌کند، اگر پرونده‌اش در دست بازرسی قرار بگیرد، هیچ گناهی میان او و خدای متعال یافت نخواهد شد.

 

درک فیوضات الهی،‌ سبب طلوع عشق از افق وجود عبد می‌شود

وی تأکید کرد: اگر فیوضات خداوند متعال درک شوند، از لا به لای آن‌ها و از افق وجود عبد، عشقی طلوع می‌کند که همه حقایق را در بر می‌گیرد.

 

نمونه‌ای از عشق امام حسین و حضرت زهرا به بندگی و عبادت

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به نمونه‌ای از عشق الهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: امام حسین(ع) در شب عاشورا خطاب به قمر بنی هاشم(ع) فرمودند «والله یعلم انی احب الصلاة و تلاوة ‌کتابه و دعا و استغفار ؛ خدا می‌داند که چقدر نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار را دوست دارم».

 

وی ادامه داد: انسان عاشق که به مقام عبودیت رسیده باشد، از کل این دنیا، با تمام وجود عاشق اقامه نماز، تلاوت قرآن کریم، قرائت دعا و انجام کار خیر می‌شوذ.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: همچنین حضرت زهرا(س) هم در حدیثی همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سخن از محبت به زبان آورده و می‌فرمایند «حبب الی من دنیاکم ثلاث ؛ از همه دنیا شما عاشق سه چیز هستم» و سپس نظر به شخصیت حضرت رسول اکرم برای انتقال ارزش‌های ایشان به وجود خود را به عنوان یکی از این سه عشق نام می‌برند.

 

وی افزود: تلاوت و فهم قرآن کریم و عمل به آن و نیز انفاق از علم، مال و آبرو در راه بنده‌های مستحق خداوند از دیگر اموری است که حضرت زهرا(س) به آن‌ها عشق می‌ورزد.

 

مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است جهت عشق منحرف شده و درگیر اموری همچون شبکه‌های اجتماعی شود که ندرت عقل و عمر انسان را از بین برده و اطرافیان را از خود فراری می‌دهد؛ این عشق انحرافی است.

 

عمل به قوانین الهی بشریت را از ظلم و فساد نجات می‌دهد

وی با بیان این‌که قوانین بشری از زمان آدم تا کنون دنیا را ظالمانه اداره کرده و هر روز به سنگینی ظلم‌ها افزوده است، عنوان کرد: در جامعه امروز قوانین زیادی وجود دارد اما در عین حال، دزدی، اختلاس، زنا و سایر فسادها به وفور وجود دارد؛ این در حالی است که عمل همگانی قوانین خداوند متعال که در قرآن کریم آمده، جامعه را از شر هر ظلم و پلیدی می‌رهاند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان یادآور شد: قوانینی که وضع آنان در جامعه امروزی میلیاردها تومان هزینه در بر دارد، نه تنها خیمه عدالتی بر پا نمی‌کند بلکه خیمه ظلم را هم روز به روز در عالم گسترده‌تر می‌کند؛ هر کسی که به این خرج‌های بسیار و سوددهی کم نظر بیندازد، به سوی خدای خود آمده تا قوانین او را برای عمل کردن، بشنود.

 

وی ادامه داد: هر انسانی که با ظلم‌های سر به فلک زده مواجه شده و از قوانین بی ثمر خلق نا امید می‌شود،‌ چنانچه به قرآن کریم رجوع کند، عاشق این کتاب الهی و عمل به قوانین آن می‌شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: پروردگار عالم در قرآن کریم می‌فرماید، هر کسی به مثقال ذره‌ای یعنی اندازه دانه ارزنی عمل ناشایستی انجام دهد، در روز قیامت با آن کار شر مواجه شده و باید پاسخگوی آن باشد.

 

وی ابراز کرد: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند که بدون خدا و دین، ارزش تمام این دنیا برای من از آب گندیده دهان بز جزامی کمتر است؛ این معنای عشق واقعی به قوانین الهی است که انسان را از هر گونه ظلم و پلیدی دور می‌کند.

 

وی عنوان کرد: خدای متعال در قرآن کریم خطاب به منافقان می‌فرماید «اگر در باطن شما خیری می‌دیدم، ابواب سایر خیرها را هم به روی شما می‌گشودم» بنابراین وقتی در باطن بنده راستگویش، نیت خیری می‌بیند، ابواب تمام فیوضات را برای او باز می‌کند./997/پ201/ی

ارسال نظرات