۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۶۹۲۰۴
استاد حوزه علمیه:

رمضان، ماه مغفرت و رهایی انسان از بند گناهان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام باقر ریاضی ضمن بیان اینکه انسان ها اسیر و در بند گناهان خویش هستند، گفت: استغفار سبب رهائی است و ماه رمضان ماه مغفرت و رحمت است.
صراط مستقیم

حجت الاسلام باقر ریاضی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فرصت مغتنم ماه مبارک رمضان، گفت: شرط استفاده از محضر مبارک امام عصر(عج) به ویژه و شرط استفاده از محضر امام معصوم(ع) عموماً، حضور قلب است.

 

وی ادامه داد:‌ لازمه این‌که انسان به محضر خدای تعالی وارد شود، درک کند و خودش را در محضر الهی ببیند، حضور قلب است، از این رو شرط نماز را که ذکر الهی و حضور در محضر ذات اقدس الهی است، حضور قلب دانسته اند.


حجت الاسلام ریاضی با بیان این‌که قلب حقیقت انسان است، ابراز داشت: نماز بدون حضور قلب یعنی نمازی که انسان در آن با جان خود حاضر نمی شود بلکه این بدن اوست که نماز می خواند، چرا که جان و حقیقتش در اختیار او نیست.


وی ضمن اشاره به این مطلب که انسان ها دو دسته اند، یا آزاد و یا اسیر هستند، تصریح کرد: در اثر گناه و معصیت جان و حقیقت انسان گِرو می ماند «کُلُّ نَفسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ»، انسان هایی که تبعیت هوا و هوس می کنند و اهل گناهند چه کم و چه بسیار این اشخاص اسیرند مگر اینکه دست به آزادی خود بزنند.


این استاد حوزه ادامه داد: رسول اکرم(ص) می فرماید؛ «یا أیُّهَا النّاسُ، إنَّ أنفُسَکُم مَرهونَةٌ بِأَعمالِکُم فَفُکّوها بِاستِغفارِکُم»؛ اى مردم! جان هاى شما در گرو کارهاى شماست، پس با آمرزش خواهى خود، آنها را آزاد سازید، استغفار و طلب عفو از درگاه الهی سبب آمرزش گناهان و رهایی جان انسانی است.


وی تأکید کرد: ماه رمضان ماه مغفرت و بخشش الهی است، «إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ»، و خداوند در این ساعات با نظر رحمت به بندگان خود توجه می کند؛ «یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَةِ إلى عِبادِهِ».


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) کسی را که در این ماه نتواند از بار گناهان خود شانه خالی کند و مورد مغفرت الهی قرار گیرد را شقی و پست می نامد؛ «فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ»، رمضان ماهی است که در های بهشت در آن بره روی بندگان الهی گشوده است./854/ت303/ب4

ارسال نظرات