خشوع قلب سبب استجابت دعا و ایمنی از آسیبها می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولیفقیه در قزوین ظهر امروز در نشست تفسیر قرآن مسجد امام خمینی(ره) با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) که در اصول کافی آمده است، گفت: هر کس قرآن را امام خود قرار دهد قرآن تا بهشت او را راه میبرد و هرکس قرآن را پشت سر بگذارد و اصل را بر تطابق زندگی خود بر اصول قرآن قرار ندهد و گاهی هم از آن استفاده ابزاری کند و هر کجا آیهای از قرآن برای پیشبرد اهدافش مناسب باشد از آن استفاده کند، قرآن را پیشوا و امام خود قرار نداده، بلکه خود را مأموم قرآن قرار داده است و قرآن چنین افرادی را به جهنم میراند.
وی در این باره تأکید کرد: خواندن یک آیه از قرآن کریم نه فقط ثواب دارد، بلکه به اندازه یک ختم قرآن اثرگذار است و ثواب قرائت در این ماه قابل مقایسه با تلاوت قرآن در ماههای دیگر سال نیست.
نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره حدیثی از پیامبر(ص) فرمودند ثواب تلاوت یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برابر ختم قرآن کریم است، ابراز کرد: با توجه به اینکه اندازه آیه مشخص نشده است، این فرموده حضرت رسول(ص) شامل تمام آیات مبارک قرآن میشود و این از برکات این ماه عزیز است.
امامجمعه قزوین به حدیث دیگری از حضرت رسول اکرم(ص) که در کنزالعمّال آمده اشاره کرد و بیان داشت: جان شما و قرآن؛ قرآن را بهصورت جدی پیشوا و رهبر خود قرار دهید تا قرآن امام و رهبر شما شود و باید همه کارها با امامت و رهبری قرآن در زندگی انسان صورت گیرد.
مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق(ع)
وی به مراحل ورود به فضای قرآنی از نگاه امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: هر کس قرآن را قرائت کند، اما سه اتفاق در وی نیفتد قرائتش قرائت مناسبی نیست؛ اتفاق اول آن است که هر انسانی قرآن را قرائت کند و برای خدا خضوع نکند و آن قرائت در وی اثری نگذارد تا او اهل خضوع در برابر خداوند شود، اتفاق دوم آن است که هر انسانی پس از قرائت قرآن قلبش رقیق نشود و تحول معنوی در او به وجود نیاید و در نهایت در دلش حزن و لرز و ترس در پیشگاه خدا ایجاد نشود و اگر این سه اتفاق پس از قرائت در انسان ایجاد نشود، عظمت و شأن خداوند را کوچک شمرده و چنین فردی در زندگیاش دچار یک خسارت آشکار است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: حزن دو نوع است، حزن ناپسند و حزن پسندیده که همه باید دنبال حزن پسندیده باشند که خداوند در قرآن بارها آن را یکی از ویژگیهای مؤمنان و اولیای خدا معرفی کرده است. خداوند متعال فرموده اولیای الهی و مؤمنان نه خوفی دارند و نه حزنی برای آنها است و همه مسائلی که مربوط به مقامات و مال دنیایی میشود برای اولیاء و مؤمنان کوچک است.
حجتالاسلام والمسلمین عابدینی اظهار داشت: امام علی(ع) در خطبه متقین فرموده، متقین کسانی هستند که شبها برمیخیزند و قرآن قرائت میکنند و به وسیله قرآن جانشان را محزون میکنند؛ و ایجاد این حزن پسندیده در متقین به دلیل مقایسه جایگاه خود با آنچه دستور قرآنی است و فاصلهای که انسان بین خود و دستورات قرآنی میبیند، به وجود میآید.
وی تصریح کرد: کسی که قرآن را قرائت میکند به قلب خاشع احتیاج دارد و این خشوع به یکباره به وجود نمیآید و مؤمن، مرتبط با خدا و قاری قرآن همواره باید تلاش کند قلبی خاشع داشته باشد. انسان باید هر موقع در میان مردم قرار گیرد خاضع و پیش خدا خاشع باشد و همیشه این خضوع و خشوع با وی همراه باشند.
امامجمعه قزوین تأکید کرد: همچنین قاری قرآن در هنگام تلاوت باید بدنش آزاد و آرام باشد و در حالت کسالت و خستگی قرآن را قرائت نکند و قرائت قرآن را در فضای مناسب و آرام انجام دهد تا در وی اثرگذار شود.
این مفسر قرآن یادآور شد: خداوند میفرماید اگر شما ایمان و تقوا داشته باشید و همواره قرائت قرآن داشته و از آن تأثیر بپذیرید هرگز گرفتار نیرنگ شیاطین نخواهید شد و از شر آنها در امان خواهید ماند.
وی خاطرنشان کرد: همه اصول دعا در آن است که انسان همواره باید با قلب خاشع از خداوند طلب فرج نماید و از خداوند بخواهد که از شیاطین جن و انس، نفاق و استکبار به دور بماند؛ چنین فردی همواره از آسیب ها در امان میماند و شیاطین از وی فرار میکند.
حجتالاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: انسان وقتی از اسباب و علل و از مزاحمتها فارغ گردد و با ذهن آرام به سمت قرآن و قرائت آن برود، اهل خضوع خواهد شد و قلبش آماده و مهیای تأثیر از قرآن و بهرهمندی از برکاتش میشود و برکت نور قرآن به روح و دل انسان میتابد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار داشت: انسان اگر محل مناسبی را برای قرائت انتخاب نماید و از مخلوقاتی که مانع او میشوند منزوی شود و خلوتی پیدا کند نیز از برکات قرآن بهرهمند می شود و اگر هر سه مورد در کنار هم قرار گیرند انسان از درون با قرآن مأنوس میشود.
حالات انسان پس از قرائت قرآن با حفظ شرایط قرائت
وی در پایان با اشاره به حالات پس از قرائت قرآن با حفظ شرایط، تصریح کرد: انسانی که با حفظ شرایط قرآن را قرائت میکند، شیرینی اینکه خدا بنده شایستهاش را مخاطب قرار میدهد را حس میکند، شیرینی مخاطب خدا قرار گرفتن را میچشد، هر آیه ای را که میخواند حس میکند که ایمانش افزایش پیدا میکند، مقاماتی که خدا در قطعهقطعه قرآن و کلمه کلمه قرآن در نظر گرفته است را درک و به انواع کرامتها دست پیدا میکند؛ زمانی که انسان به این مرحله رسید بحث عاشق و معشوقی به میان میآید و هیچ حالتی بهتر از آن را نمییابد و همیشه میخواهد در آن حال بماند و در قرآن بودن را بهترین نوع عبادتها به حساب میآورد./955/پ202/ح