۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۶۹۲۵۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ چاب و انتشار کتاب «مباحثی در تفسیر موضوعی قرآن کریم» در بازار، برگزاری مسابقه عکس «نماز و نیایش» در چاراویماق و لزوم گسترش جشنواره دست های کوچک دعا در سراسر کشورهای جهان از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کمال شفیعی، مدیر دفتر ادبی امور استان‎های حوزه هنری امروز، دوم تیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اطلاع‎رسانی صحیح و گسترش جشنواره دست‌های کوچک دعا در سطح جهانی می‎توان نقش برجسته این جشنواره را در تحکیم باورها و اعتقادات کودکان نمایان کرد. یکی ازکاربردی‌ترین اتفاقات فرهنگی سال‌های اخیر در حوزه توجه دادن کودکان به معنویات، برگزاری جشنواره دست‎های کوچک دعا در آذربایجان شرقی بوده است.

 

وی با تأکید بر ضرورت گسترش این جشنواره در سراسر کشورهای دنیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه این جشنواره در کشورهای همسایه به خوبی شناخته شده است و باید این روند با قدرت هرچه تمام‎‏تر ادامه یابد. انتظار می‎رود مسئولان کشور با نگاه جدیدی به این نوع فعالیت‎ها نگریسته و برگزارکنندگان این اتفاق مبارک را همراهی کنند.

 

شفیعی افزود: احساسات پاک کودکان معصوم از کشورهای مختلف در این جشنواره کنار یکدیگر جمع می‌شود، این کودکان به دنبال صلح، آرامش و عشق هستند، خواسته‌های این کودکان گمشده‌های دنیای معاصر است. ای کاش مسئولان فرهنگی فرصت داشتند و این دعاها را می‌‎خواندند ایده‎های خلاقانه این کودکان و خواسته‎هایشان نشان از نیازهای فرهنگی ما است و جمع کردن این نگاه‌ها درکنار یکدیگر از چندین عملکرد فرهنگی دستگاه‎های فرهنگی تأثیرگذارتر است.

 

شفیعی ماندگارترین دعا از بین دعاهای سال‎های گذشته را دعایی عنوان کرد و گفت: کودکی که پدر نداشت دعا کرده بود پدر دوستش نمیرد تا او درد بی‎پدر بودن را نچشد. پیشنهاد من این است که دعاهای برگزیده علاوه بر چاپ در کتاب، به شکل فیلم، انیمیشن و داستان نیز روایت شوند. جا دارد روی دعاهای برگزیده کار علمی و کارشناسی انجام شود تا از لابلای این دعاها بتوانیم به یک بینش عمیق روانشناختی و جامعه‌‎شناختی از کودکان دست یابیم.


برگزاری مسابقه عکس «نماز و نیایش» در چاراویماق آذربایجان شرقی
نصیر قمصری، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چاراویماق، گفت: به‌مناسبت ماه مبارک رمضان، مسابقه عکاسی با موضوع نماز و نیایش در این شهرستان برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ نماز و نیایش جزء رسالت‌ و اولویت‌های اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: بهره‌گیری از زبان هنر برای ترویج و اشاعه فرهنگ متعالی نماز فرصتی را فراهم می‏‌آورد تا هنرمندان متعهد عکاسی جلوه‎های زیبای نماز و نیایش را از نگاه دوربین به نمایش بگذارند.

 

وی اظهار کرد: موضوعات مسابقه شامل نماز و نیایش و کودکان و نوجوانان، لحظات معنوی ماه مبارک رمضان، نماز و نیایش و حالات معنوی و دیگر موضوعات مرتبط با این موضوع است. همچنین شرکت تمامی عکاسان در این مسابقه آزاد است و به سه نفر اول جوایزی اهداء خواهد شد.

 


کتاب «مباحثی در تفسیر موضوعی قرآن کریم» روانه بازار کتاب شد
کتاب «مباحثی در تفسیر موضوعی قرآن کریم» توسط محمدرضا مهدوی عباس‎آباد، استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز تألیف شده که از سوی انتشارات دانشگاه تبریز به زیور طبع آراسته شده است.

 

در مقدمه این کتاب تأکید بر این شده که کاوش پیرامون قرآن امری بایسته بوده و ازجمله امور پژوهشی که پیرامون قرآن ضرورت دارد کار تفسیری است که به دو صورت تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی انجام می‎پذیرد.

 

این نوشتار از نوع تفسیر موضوعی یعنی نوع دوم تفسیر است اما موضوعاتی که روی آن‌ها کارشده، براساس سرفصل‎های درسی است که عبارتند از: کلیات، قرآن چگونه کتابی است؟ روش فهم قرآن، خدا در قرآن، رابطه انسان و خدا، روابط اجتماعی درقرآن، سنت‎‏های الهی درقرآن و بینش و اندیشه درقرآن.

 

گفتنی است، این کتاب به قیمت 55 هزار ریال روانه بازار شده است./853/پ203/ح

ارسال نظرات