۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۶۹۳۴۹
استاد حوزه علمیه:

ارزش انسان به اعمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: ارزیابی افراد با اموال است، اما در آخرت ارزش انسان‌ها با اعمال افراد است و بر اساس ارزیابی دقیق در آخرت که میزان الاعمال نام دارد، اعمال انسان ارزش‌یابی می‌شود.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، بعد از ظهر سه‌شنبه دوم تیر‌ماه در ادامه سلسله بحث‌های دنیا در مسجد امیر(ع) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: روزی به امام صداق(ع) گفتند فردی هست که تمام روز را عبادت می‌کند، روز‌ها روزه است و شب‌ها شب زنده‌دار است، اما فرمودند، پس خرج زندگی وی از کجا تأمین می‌شود، به ایشان فرمودند که خرج زندگی آن فرد را مردم می‌دهند، امام بعد از شنیدن این مطلب گفتند آن فرد از چشم من افتاد و دیگر در نزد من ارزشی ندارد.

وی افزود: در جای دیگر جناب لقمان به فرزندش می‌گوید وارد دنیا به اندازه‌ای که آخرت تو را تحت تاثیر قرار دهد نشو، یعنی هرگز دنیای خودت را به آخرت خود نفروش و هرگز نان خور مردم نشو.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به وسوسه‌های شیطان در مورد دنیا‌پرستی، اضافه کرد: عمر سعد نیز با این توجیه که بعد از قتل امام حسین(ع) و کسب حکومت ری و ایجاد مرکز بزرگ اسلامی دست به عمل به شهادت رساندن امام حسین(ع) زد، امروز نیز عده‌ای با توجیه کمک‌های عام المنفعه دست به دزدی‌های میلیاردی می‌زنند و وسوسه‌های شیطان نیز بی‌خبرند.

رییس بنیاد فارِس المومنین با بیان این موضوع که نمی‌شود به‌طور کل تارک دنیا بود، تاکید کرد: هرچه‌قدر که فرد عابد باشد باید برای امرار معاش خود تلاش کند، ضمن این‌که دنیا را باید محلی برای آماده شدن در راه آخرت در نظر گرفت، یعنی دنیا را بازار آخرت دید و به‌واسطه دنیا آخرت را با اعمال خود خرید.

حجت الاسلام علوی تهرانی اضافه کرد: در دینا ارزیابی افراد با اموال است، اما در آخرت ارزش انسان‌ها با اعمال افراد است و بر اساس ارزیابی دقیق در آخرت که میزان الاعمال نام دارد، اعمال انسان ارزش‌یابی می‌شود و نمی‌توان بر خلاف دنیا که می‌شود قانون را دور زد، آن مرکز سنجش را دور زد.

وی افزود: بدون عمل نمی‌شود مشمول رحمت خدا شد، زیرا اگر بدون عمل می‌خواستیم مورد رحمت خداوند قرار بگیریم باید مانند شیطان می‌بودیم که این انتظار واهی را دارد، زیرا شیطان در پرونده خود عملی ندارد که بر اساس آن بتواند در روز قیامت مورد بخشش و عفو و رحمت الهی قرار بگیرد.

رییس بنیاد فارِس المومنین ادامه داد: راه رسیدن به بهشت اعمال صالح است، یعنی امکان ندارد فردی را بدون عمل و به‌صورت مجانی به بهش راه دهند، زیرا بنا بر فرمایشات بزرگان دین اسلام و ائمه اطهار تنها کسانی وارد بهشت می‌شود که خوف و رجا داشته باشند و در زندگی اعمال صالح انجام داده باشند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، تاکید کرد: به امام صادق(ع) گفتند که کسانی هستند که گناه می‌کنند و بدون توبه تنها منتظر رحمت الهی در آخرت مانده‌اند، امام معصوم فرمودند؛ این افراد غوطه‌ور در آرزو‌های خود هستند، دروغگو هستند و امید به رجا حق ندارند و ریاکار هستند، زیرا رجا و خوف منجر به عمل می‌شود، ضمن این‌که برای فرد خوف مقدم بر رجا است./856/پ202/ب4

ارسال نظرات