روزه زمینه ساز رهایی انسان از اضطراب و ناآرامی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم تواصی بحق که در نمازخانه سازمان حج و زیارت برگزار شد، اخلاص و آرامش را از برکات روزه داری عنوان کرد و اظهار داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، امید است که خداوند متعال این توفیق را عنایت فرماید تا در این ماه روزه دار واقعی باشیم.
اهمیت روزه از منظر آیات و روایات
وی در ادامه افزود: در مورد روزه، تعابیر بسیاری در قرآن و روایات آمده که همگی اهمیت این فریضه بزرگ را بیان میکنند. آیه شریفه کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَماکُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقون که مکرر قبل از ورود به ماه مبارک رمضان شنیده و خوانده ایم، برکت اصلی روزه داری را «تقوی» معرفی میکند و اگر انسان به تقوی دست یابد در حقیقت به همه چیز دست یافته است. آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» بیانگر بخشی از این مهم است. برکات تقوی به حدی زیاد است که اگر کسی به ان نایل شود، به اوج عبودیت و معنویت دست یافته است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه به برخی از برکات و آثار روزه از دید آیات و روایات اشاره کرد و اظهار داشت: در بیانی از امام صادق (ع) آمده است «خداوند تبارک و تعالی فرموده که روزه ازآن من است و پادش آن را نیز خود میدهم و هیچ کس جز خداوند از پاداش روزه خبر ندارد.» این بیان امام صادق (ع) اهمیت و جایگاه روزه را به خوبی مشخص میکند.
وی در ادامه به روایتی از رسول خدا (ص) در باره روزه داری و اهمیت آن استناد کرد که میفرمایند: «مَنْ صَامَ یَوْمًا تَطَوُّعًا فَلَو أُعْطِیَ مِلْاءَ الأَرْضِ ذَهَبًا مَا وَفَّى أَجْرَهُ دُونَ یَوْمِ الْحِسَابِ»: اگر کسی به خاطر خدا و داوطلبانه (نه از روی فشار و جبر) روزه بگیرد، اگر تمام کره زمین را از طلا پر کرده و به این شخص بدهند، هنوز پاداش او داده نشده است و فقط در روز قیامت است که اجر واقعی آن از سوی خداوند تبارک و تعالی داده خواهد شد.
آثار و برکات روزه داری
سرپرست حجاج ایرانی در خصوص آثار و برکات روزه داری اظهار داشت: روزه داری تنها فهمیدن حال و روز افراد گرسنه و فقیر نیست، بلکه تعابیری که در روایات آمده، گستره ای وسیعتر از این معانی را در بر میگیرد. امیرمومنان علی (ع) در این خصوص میفرمایند: فرض الله… الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق: «خداوند تبارک و تعالی روزه را واجب کرد تا میزان اخلاص مردم را مشخص نماید.» یعنی مشخص شود کسانی که ادعای ایمان وتقوی دارند، چقدر در دین خود ثابت قدم هستند.
وی در ادامه به تعبیر دیگری از امام باقر (ع) اشاره کرد که میفرمایند: «الصیام و الحج تسکین القلوب: روزه و حج سبب آرامش قلب میشود،» یعنی با روزه داری، خداوند آرامشی برای انسان ایجاد میکند که ارزش آن از همه چیز بالاتر است. اطمینان قلبی که آیه «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً» به آن اشاره میکند، در انسان روزه دار نمود مییابد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، تصریح کرد: این که اخلاص و آرامش انسان از ثمرات روزه داری محسوب میشوند، نکته مهمی است زیرا در جهان امروز، «اضطراب و ناراحتیهای روحی و روانی» به عنوان یک معضل بزرگ مطرح است و آن کسانی که دل به خدا میسپارند، این آرامش را در خود احساس میکنند.
وی در خصوص تاثیرات روزه به تعبیر ی از رسول خدا (ص) استناد کرد که فرمودند «علیک بالصوم فانه جنة من النار» بر شما باد به روزه گرفتن که روزه، سپری از آتش است «. در روایت دیگری آمده» در صورتی که این سپر را تکه تکه نکنید از گناه و خطا مصون خواهید ماند.
روزه واقعی چیست؟
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به روایتی از رسول خدا (ص) درباره روزه واقعی و تاثیر آن در زندگی انسان شاره کرد و گفت: الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع رجل من الطعام و الشراب: همان گونه که انسان در هنگام روزه داری از غذا و نوشیدنیها و خوردنیها اجتناب میورزد، باید از آنچه بر او حرام شده نیز فاصله بگیرد. آن ارزشی که پیامبر اسلام (ص) برای روزه دار واقعی و اجر و پاداش او بیان فرمودند، در این جا مشخص میشود. زیرا روزه واقعی روزه ای است که انسان بوسیله آن از گناه فاصله گرفته و ضمن کسب رضایت خداوند متعال خود را به او نزدیکتر کند تا گرفتار مشکلات ناشی از ارتکاب به گناه نشود.
وی افزود: در بیانی نیز از حضرت امیرالمومنین علی (ع) در باره روزه واقعی آمده که «صیام القلب عن الفکر فی الاثام افضل من صیام البطن عن الطعام»: روزه دل، و فکر گناه نکردن، برتر است از روزه شکم و غذا نخوردن". این که انسان در هنگام روزه داری از خوردن امساک نماید دارای اهمیت است اما نکته مد نظر اسلام این است که انسان روزه دار به درجه ای از تقوی و پرهیزکاری برسد که حتی فکر گناه به ذهنش خطور نکند و پیامبر و ائمه معصومین (ع) این گونه بودند.
چگونگی ورود به ماه مبارک رمضان:
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در مورد چگونگی ورود به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: حضرت امام زین العابدین (ع) در آغاز ماه مبارک رمضان همواره این دعا را زمزمه میفرمودند« اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَکَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ جُعِلَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ… وَ أَعِنّا عَلَى صِیَامِهِ بِکَفّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتّى لَا نُصْغِیَ… خدایا کمک کن تا بوسیله روزه بتوانم اعضا و جوارح خود را از گناه مصون نگه دارم (یعنی راه دستیابی به روزه واقعی در ماه مبارک رمضان کمک طلبیدن از خداست). خدایا کمک کن تا از تمام اعضا و جوارح خود در مسیری که تو راضی هستی استفاده کنم و در ماه مبارک رمضان گوش به سخن لغو و بیهوده نسپارم و با چشمانم به چیزی که لهو و گناه است ننگرم و با دستانم آن چیزی را که منع شده ام، لمس نکنم و با قدم هایم به راهی نروم تا حد و مرزهایی را که برایم در نظر گرفته ای، بشکنم و کمک کن تا شکم خویش را از آنچه که حرام است مصون بدارم و فقط به آن اعمالی که جایز دانسته ای اقدام کنم… ». این دعا به ما نشان میدهد که چگونه با چه آدابی وارد ماه مبارک رمضان شویم.
وی در پایان تاکید کرد: روزه داری تنها امساک از خوردن و آشامیدن نیست، این که انسان در ماه مبارک رمضان، تنها به مرحله گرسنگی و تشنگی اکتفا کند ولی به دیگر آثار و برکات آن دست نیابد، دچار خسران بزرگی شده است./1330/د101/س