۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۶۹۴۰۳

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ گردهمایی سرکشیک‌های خدام حرم رضوی، رشد گردشگری دینی و سیاحتی در میقات الرضا، پخش ترتیل خوانی طبس از سیمای خراسان جنوبی و بهره برداری نسخه آزمایشی سامانه «شمس الشموس» از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید محسن فاطمی، مدرس عالی روانکاوی و از شاگردان مرحوم علامه جعفری در  مراسم گردهمایی سرکشیک‌های خدام حرم مطهر رضوی که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به عظمت کار خادمان بارگاه منور رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: خادمان نقش مهمی در توسعه سرمایه‌های معنوی انسان‌ ایفا می‌کنند.

 

وی با اشاره به سرمایه‌های وجودی انسان‌، تصریح کرد: سرمایه وجودی انسان‌ها، یکی از مهم‌ترین موهبت ‌های خداوند است که می‌تواند نقش مهمی در آینده و سعادت انسان‌ها به همراه داشته باشد.

 

این عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به توسعه سرمایه‌های معنوی در بین افراد اشاره کرد و افزود: خادمان حرم مطهر رضوی همانند دوستانی هستند که می توانند در توسعه و شکوفایی سرمایه‌های وجودی انسان‌  نقش موثری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه امروزه در جهان معنا و مفهوم توسعه تنها در شاخصه‌ها اقتصادی و مادی مطرح می‌شود، افزود: بسیاری از منتقدان غربی در بیان معنا و مفهوم توسعه‌های اقتصادی، توسعه معنوی را نادیده گرفته‌اند. بر همین اساس، جنگ‌ها، خونریزی، بخل‌ها، حسد،‌ کبر و ریا در جهان، تمام ابعاد مختلف وجودی انسان‌ها را فرا گرفته است.

 

پروفسور فاطمی یکی دیگر از مشکلات جهان را زندگی کردن انسان‌ها با جسم و مادیات دانست و گفت: انسان‌ها، امروز از بُعد ناپیدای وجودی خود غافلند و این غفلت موجب ایجاد مشکلات و ناراحتی ‌های روحی و روانی زیادی در سطوح مختلف زندگی شده است.

 

این استاد برجسته روان شناسی در دانشگاه ماساچوست، با اشاره به مفهوم زیارت و نیایش، تصریح کرد: نیایش، احیاءگر وجود انسان‌هاست و ذکر و یاد خداوند، انسان‌ها را از کویر خسته زندگی رها کرده و خانه‌های درونشان را آباد می‌کند.

 

خادمان باید رحمت محوری امام رضا(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهند

استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار داشت: نگاه‌ها، رفتار و کلمات خادمان بارگاه منور رضوی در برخورد با زائران می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فضایی روحانی تر برای زائران این مکان مقدس ایفا ‌کند.

 

پروفسور فاطمی با بیان اینکه اگر تمام انسان‌هایی که از بخشش و بزرگواری برخوردارند را گرد هم بیاورند، نمی‌توانند ذره‌ای از رحمت، مهربانی و عطوفت حضرت امام رضا(ع) را در فضای وجودی خودشان درک کنند، افزود: خادمان بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) باید رحمت محوری این امام رئوف(ع) را سرلوحه کار خود دهند تا بتوانند با زائران ارتباط خوب و موثری  برقرار کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نظافت و تمیزی اشاره کرد و گفت: نظافت و پاکیزگی در فرهنگ دینی ما یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ایمان است و بارگاه منور رضوی توانسته نقش مهمی را در آباد کردن این مفهوم ایفا کند.

 

این استاد دانشگاه تورنتو ادامه داد: زائران باید الگو تمیزی و پاکیزگی را در حرم مطهّر حضرت امام رضا(ع) مشاهده کنند، بر همین اساس پاکیزگی و نظافت خادمان و محیط این باگاه منور می‌تواند نقش مهمی در تقویت عواطف زائران به وجود آورد.

 

پروفسور فاطمی اظهار داشت: دعا و زیارت، می توانند در برطرف کردن نیازهای معنوی، روحی و روانی انسان نقش سازنده ای داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه زائرانی که به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند تمنا‌های عاطفی گوناگونی دارند، گفت: خادمان از ابتدای ورود زائران به حرم مطهّر، با برخور‌های مناسب و نگا‌ه های اثر بخش می‌توانند تأثیر مثبتی در پاسخگویی به این تمنا‌ها داشته باشند.

 

شاگرد مرحوم علامه جعفری در حوزه های فلسفه و عرفان اسلامی به حدیثی از حضرت امام رضا(ع) که بزرگی انسان‌ها به بزرگی اندیشه‌های آن‌هاست، اشاره کرد و اظهار داشت: خادمان باید در فضاسازی برای توسعه معنوی زائران تلاش کنند، زیرا رفتار‌های پر محبت خادمان می‌تواند در کنار تواضع نقش مهمی را در نزدیک کردن زائران به خداوند داشته باشد.

 

وی ادامه داد: حرم مطهر رضوی، یکی از بزرگترین مراکز نورانیت در عالم هستی است و حضور در این مکان‌ می‌تواند تأثیرات مهمی در سلامت روحی افراد داشته باشد.

 

عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گناه و حجاب‌ها اجازه رشد به انسان‌ را نمی‌دهد، افزود: حضور در اماکن مذهبی به وی‍ژه حرم منور امام رضا(ع)، می‌تواند انسان‌ها را از ظلمات و حجاب‌های گوناگون که آن‌ها را احاطه کرده است، نجات دهد.

 

استاد دانشگاه تورنتو با بیان اینکه خدمت در این بارگاه منوّر، توفیقی است که خداوند نصیب هر کس نمی‌کند، گفت: خادمان باید تلاش کنند تا از این نعمت الهی در راستای خدمت رسانی بیشتر به زائران استفاده کنند.

 

بهره برداری نسخه آزمایشی سامانه «شمس الشموس»

حجت الاسلام سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: نسخه آزمایشی سامانه «شمس الشموس» در دهه کرامت امسال از سوی دبیرخانه ستاد دائمی جشن‌های دهه کرامت آستان قدس رضوی به بهره برداری می رسد.

 

وی افزود: سامانه «شمس الشموس» با هدف برقراری ارتباط دبیرخانه شورای عالی فرهنگی با موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در راستای ایجاد هدایت، هماهنگی و نظارت و ارزیابی بر برنامه های دهه کرامت رضوی طراحی شده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در قالب این طرح برنامه‌ریزی، اجرا، تحلیل و ارزیابی جشن‌های میلاد امام رضا(ع) انجام می‌شود. مرکزیت راهبری و حوزه دید این سامانه دبیرخانه ستاد دائمی جشن های میلاد (مستقر در دبیرخانه شورای عالی فرهنگی) و حوزه نفوذ آن مراکز ستادی و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی است.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه سامانه «شمس الشموس» در سال گذشته طراحی شده است، افزود: در سال جاری این سامانه به صورت آزمایشی در 2 موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی به کارگیری و این موسسات برنامه های پیشنهادی خود را بر اساس سیاست های ابلاغی از این طریق اعلام و تمام فرایند تایید و تخصیص و نظارت این برنامه ها به وسیله این سامانه انجام خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: با اجرای سامانه «شمس الشموس» تعاملات بین مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی با دبیرخانه شورای عالی فرهنگی به صورت الکترونیک برقرار می‌شود و صرفه جویی در زمان، ایجاد انسجام، دسترسی هم زمان تمامی مؤسسات به برنامه‌های دهه کرامت رضوی، نظارت دقیق بر برنامه‌های محوری مؤسسات فرهنگی از دیگر مزایای این سامانه است.

 

وی ادامه داد: از آنجا که این برنامه باید به شکلی باشد که بتواند در اختیار کاربران موسسات و مراکز ستادی تابعه آستان قدس رضوی برای ثبت برنامه‌های محوری، گزارشات پیش برد برنامه‌ها و دریافت کارنامه‌های عملکرد سالانه قرار گیرد، قالب مورد نیاز برای این سامانه وب خواهد بود.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: امکان ثبت صورت جلسات و مصوبات به انضمام تصویر جلسه مربوطه، برنامه‌های محوری، اعتبار و تخصیص بودجه، زمانبندی، نتایج ارزیابی و نظارت برنامه‌های دهه کرامت رضوی و دسته بندی برنامه‌ها به تفکیک موضوعی از جمله مواردی است که برنامه‌ریزی آن در سامانه «شمس الشموس» در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است؛ این سامانه از طریق پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی به آدرس farhangi.aqr.ir  قابل دسترسی است.

 

رشد گردشگری دینی و سیاحتی در میقات الرضا

مدیر عامل موسسه آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) از رشد گردشگری دینی و سیاحتی در میقات الرضا(ع) خبر داد.

 

حمزه سپهریان درباره اقدامات آستان قدس رضوی در طی 21 سال تلاش در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) گفت: از سال 1373 که حکم تفویض آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) از سوی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی واگذار شد، اقدامات برجسته‌ای در راستای تعمیم و تعمیق باورهای دینی در قلوب زائران و مجاوران انجام شده است.

 

سپهریان عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی شهرستان‌های طبس و کاشمر در مسیر راه زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و اقدامات موثر دینی سبب شد که این مجموعه به  قطب بزرگ فرهنگی و مناطق جذب گردشگر دینی تبدیل و به میقات الرضا(ع) شهرت یابد.

 

وی با بیان تاکید مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی افزود: در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) سالیانه بیش از صدها برنامه فرهنگی عمیق و گسترده با حضور سخنوران، مداحان، قاریان، شعرا و اندیشمندان کشوری و منطقه‌ای برگزار می‌شود که زمینه ارتقای سطح آگاهی زائران و مجاوران و بهره مندی از ظرفیت‌های بسیار بالای  این اماکن و رشد گردشگری دینی و سیاحتی را فراهم می‌کند.

 

مدیر عامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) ادامه داد: خدمات آستان قدس رضوی محدود به دو بارگاه نبوده، بلکه احداث نمازخانه های بین راهی امام رضا(ع) سبب شده که روز به روز به حجم زائران بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع)، آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس و زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر افزوده شود.

 

وی با ابراز خرسندی از تشرف سالیانه 6 میلیون زائر به آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس گفت: تقویت فرهنگ اسلامی، باورهای دینی و زنده و پربار کردن عشق به ولایت و امامت در قلب های زائران از جمله برنامه‌های اساسی و زیربنایی این موسسه فرهنگی است. 

 

سپهریان با بیان اینکه این موسسه در زمینه فرهنگی اقدام به چاپ کتاب کرده است، افزود: این موسسه از سال 1377 تاکنون 45 جلد کتاب را در موضوع دین و شهید مدرس(ره) چاپ و منتشر کرده است.  

 

وی ادامه داد: همچنین در زیارتگاه شهید مدرس(ره) نیز فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی گسترده‌ای با ایجاد فضاهای مناسب به منظور خدمات رسانی به زائران و مجاوران  شهید مدرس(ره)، اسوه فقاهت و سیاست صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به تاسیس مجتمع فرهنگی شهید مدرس(ره) و موزه و کتابخانه شهید مدرس(ره) اشاره کرد.

 

پخش ترتیل خوانی طبس از سیمای خراسان جنوبی

در ماه مبارک رمضان ویژه برنامه «گلشن وحی» جلسه ترتیل خوانی قرآن کریم همه روزه از ساعت 13:30 با تلاوت قاریان ممتاز در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس برگزار می شود.

 

برنامه قرآنی «گلشن وحی» توسط سیمای جمهوری اسلامی ایران از مرکز خراسان جنوبی ضبط و پخش می شود.

 

در این مراسم قبل از شروع جلسه ترتیل خوانی، در مورد تدبر در قرآن و تفسیر موضوعی آیات قرآنی سخنرانی خواهد شد و همچنین برای تشویق بیشتر مخاطبان نوجوان و جوان بسته های تشویقی به صورت هفتگی اهدا می شود.

 

گفتنی است؛ همچنین تجلیل از کسانی که بیشترین حضور را در سی روز ماه مبارک رمضان داشته باشند با اهداء کمک هزینه سفرهای زیارتی و هدایای ارزنده دیگر از دیگر برنامه ها است./1308/پ203/ب5

ارسال نظرات