۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۶۹۴۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

فسّاق خود را از چارچوب اخلاق و کرامت‌های انسانی خارج کرده‌اند/ سبک شمردن بدحجابی از عوامل مهم رواج بی حجابی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به معنای مؤمن و فاسق در آیه‌ای از قرآن کریم اشاره و مهم‌ترین خصلت مؤمن را در امان بودن مردم از شر او بیان کرد و گفت: انسان‌ها در غفلت دچار فسق می‌شوند؛ همان‌طور که بدحجابی را از 20 سال پیش سبک شمردیم و امروز کار به جایی رسیده که برخی از زنان در اتومبیل و گاهی در خیابان‌ها کشف حجاب می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» که در مسجد حضرت امیر(ع) تهران برگزار شد، به آیه‌هایی از قرآن کریم در تقسیم بندی مردم به مؤمن و فاسق، مسلم و مجرم و بینا و نابینا اشاره و به بیان تفاوت‌های این دسته از افراد پرداخت.

 

مؤمن کسی است که همگان از شر او در امانند

 

وی با اشاره به آیه مبارکه «أ فمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا» اظهار داشت: با توجه به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مؤمن کسی است که همه مردم از شر او نسبت به اموال و جان و آبروی خویش در امانند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: مؤمنان در باطن وابستگی شدیدی به پروردگار متعال داشته و با حلال و حرام خداوند نیز آشنا هستند؛ همچنین یقین دارند که پروردگار متعال مراقب تمام افعال ظاهری و باطنی آنان است.

 

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مؤمن همواره در فضای دیده‌بانی خدا قرار داشته و از سویی می‌داند که عاقبت شر، آتش دوزخ است، هیچ رفتار ناپسند و یا ظلمی از سوی وی رخ نمی‌دهد.

 

فاسق خود را از چارچوب اخلاق و کرامت‌های انسانیت خارج کرده است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به معنای فاسق در آیه مبارکه «أ فمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا» اضافه کرد: فاسق در لغت عرب به معنای آدمی است که از چاچوب اخلاق و کرامت‌های انسانیت خارج شده است.

 

وی افزود: قرآن کریم درباره فاسقان سخن‌های گوناگونی دارد؛ در آیه‌ای آنان را به حیوانات تشبیه می‌کند که زندگی حیوانی دارند؛ در آیه‌ای آنان را به سگ،  در آیه‌ای به الاغ و در آیه‌ای به شیطان تشبیه می‌کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: تعابیر سگ، الاغ و شیطان درباره فاسقان از این رو است که فاسق عادات انسانی نداشته و نباید از او توقع خیر داشت؛ بلکه باید مراقب بود که شرش به کسی نرسد چراکه حالات حیوانی، درندگی، نفهمی و شیطانی را با نفس خود عجین کرده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس این آیه مبارکه، وضع زندگی مؤمن و فاسق متفاوت است چراکه مؤمن بصیر بوده و می‌داند چگونه پول درآورده و چگونه هزینه کند؛ در حالی که فاسق به قدری در اندیشه کسب ثروت و شهوت رانی است که هیچ کس از صدمات وی در امان خواهد بود.

 

سبک شمردن بدحجابی از عوامل مهم رواج بی حجابی است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که انسان‌ها در غفلت دچار فسق می‌شوند، تصریح کرد: جامعه ما در سال‌های اخیر به دو طایفه بزرگ مؤمن و فاسق تقسیم شده‌ایم و بدنه فاسقمان نیز کم نیست؛ از بیست سال پیش بدحجابی را کوچک شمردیم و امروز کار به جایی رسیده که برخی از زنان در اتومبیل و گاهی در خیابان‌ها کشف حجاب می‌کنند.

 

وی با تأکید بر این‌که نباید دشمن را کوچک شمرد و فکر کنیم که داعش و آل سعود پایشان به جایی بند نیست، عنوان کرد: بالاترین دشمن هوای نفس است که خطرش از آل سعود و اسرائیل برای زندگی خانوادگی ما بیشتر است.

 

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه «افنجعل المسلمین کالمجرمین» گفت: مسلمان نسبت به خدای متعال بینا است و نباید او را با مجرمان مالی، سیاسی، فکری، اخلاقی و خانوادگی  یکی شمرد.

 

وی با اشاره به آیه «ما یستوی الاعمی و البصیر» بیان کرد: خدای متعال می‌فرماید که در پیشگاه من، کوردل با انسان بینای بابصیرت یکی نیست؛ کسی که چراغ هدایت را در دست گرفته و کسی که بی گدار به آب می‌زند، تفاوت بسیاری در شیوه زندگی دارند.

 

روشنگری‌های قرآن کریم ابواب رحمت الهی را باز می‌کند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت: آیات قرآن کریم روشنگری‌هایی نسبت به حقایق عالم از جانب پرودرگار متعال هستند که این روشنگری‌ها می‌تواند انسان را هدایت کرده و ابواب رحمت الهی را باز کند.

 

وی عنوان کرد: در میان فرشتگان، اجنه و انسان‌ها از ازل تا ابد، احدی با بصیرت‌تر از حضرت رسول اکرم(ص) وجود ندارد؛ همان‌طور که قرآن کریم، رسول اکرم(ص) و حضرت امیر مؤمنان علی(ع) بر این مطلب تصریح می‌کنند.

 

روایتی از پیامبر اکرم در فضائل امیر مؤمنان به نقل از کتب اهل‌سنت

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقل روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در کتب اهل‌سنت درباره حضرت امیر مؤمنان علی(ع) ابراز کرد: چنانچه این انسان بصیر،‌ بینا، ‌روشن بین، روشن گر، ظاهر بین، باطن بینی که ملکوت و لاهوت و جبروت و حقایق علمی را می‌بیند، سخنی درباره مولی الموحدین بیان کنند، باید این سخن را به جان پذیرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های اهل‌سنت روایتی آمده است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرمایند تو امیر مؤمنان، پیشوای باتقوایان، آقای جانشینان پیامبران، وارث علم 124 هزار پیامبر، بهترین صدیق، بالا مقام‌ترین انسان خوب، همسر سرور تمام زنان جهانیان و چراغ بعد از من بر تمام مردم هستی و هر کسی تو را ولی خود انتخاب کند، بهشت بر او واجب می‌شود؛ کسی هم که تو را از زندگی خویش حذف کند، جهنم بر او واجب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه روایت فوق افزود: پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند «ای علی به حق کسی که مرا به پیامبری انتخاب کرد و من را به تمام جنبندگان عالم برتری داد، اگر انسانی هزار سال خدا را عبادت کند، عبادتش بدون ولایت تو و ولایت ائمه معصومان(ع) قبول نمی‌شود؛ خدای متعال ولایت تو را هم از کسی نمی‌پذیرد مگر این‌که از دشمنان تو و دشمنان ائمه معصومان(ع) برائت داشته باشد»./997/پ201/ب4

ارسال نظرات