۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۶۹۴۶۱
استاد حوزه علمیه قم:

سرانجام تنوع طلبی و مصرف‌گرایی تباهی عمر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که عمر و جسم انسان به واسطه تنوع‌طلبی و مصرف‌گرایی تباه می‌شود، گفت: قوم بنی‌اسرائیل که خداوند نعمت‌های فراوانی نیز به آنها داده بود، با تنوع‌طلبی و بهانه‌جویی راه کفر پیمودند.
تمدن مصرفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(سلام علیها)، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) بابیان این‌که تنوع‌طلبی سبب کفران انسان شده و او را از صراط مستقیم منحرف می‌کند، گفت: خداوند همواره انسان را به قناعت توصیه کرده و می‌فرماید تنوع‌طلبی در انسان به این دلیل که موجودی سیری‌ناپذیر است سرانجامی به‌جز تباهی عمر و جسم ندارد و سبب چیرگی دشمن بر ملت‌ها و وابستگی دولت‌ها می‌شود.

 

وی افزود: قوم بنی‌اسرائیل نمونه خوبی در زمینهٔ تنوع‌طلبی از خداوند هستند و با وجود این‌که خداوند نعمت زیادی به آنها داد و در مقابل خواسته‌ها و بهانه‌جویی آنها حضرت موسی(ع) را همراهی کرد بازهم آنها دست از سرکشی و طغیان برنداشته و راه کفر را پیمودند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نور ایمان در قلب انسان بهانه‌جو خاموش می‌شود و چنین انسانی حتی با دیدن معجزات هم ایمان نمی‌آورد پس از هم اینجا نتیجه می‌گیریم که اولین قدم در پذیرش ولایت الهی کنار گذاشتن بهانه‌جویی و حاکم کردن عقل و وجدان بر جسم و روح است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به این‌که خداوند انسان را به‌شدت از تنوع‌طلبی منع کرده است، گفت: راهکار مقابله با تنوع‌طلبی قناعت است و انسانی که دچار تنوع‌طلبی می‌شود هرگز نمی‌تواند به آرامش رسیده و هیچ‌چیز نمی‌تواند رضایت او را جلب کند به همین دلیل فرد دچار تباهی و نابودی می‌شود.

 

وی اظهار کرد: خداوند وقتی نعمات مختلفی را در اختیار قوم بنی‌اسرائیل قرارداد از آنها خواست از این نعمت‌ها استفاده کرده به بندگی خداوند بپردازند و پیمان‌شکنی نکرده و سرکشی نکنند و در سرزمین بیت‌المقدس آرام گیرند اما بازهم قوم بنی‌اسرائیل دست از سرکشی برنداشتند و خداوند بر آنها عذاب را نازل کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امروز دشمن از همین ابزار تنوع‌طلبی و مصرف‌گرایی برای استعمار تمدن و ملت‌ها استفاده می‌کند، ادامه داد: ملتی که دچار تنوع‌طلبی شود درهای پیشرفت را به‌سوی خود بسته و در مسیر وابستگی به دشمن قرارگرفته و حرص خرید و به دست آوردن کالاهای مختلف سبب می‌شود که چنین انسانی در زندگی یا برای پول خرید این کالاها دچار زحمت فراوان شود یا اگر پول نداشت براثر افسردگی توان خود را از دست می‌دهد و از بندگی خدا و عبادت او که هدف اصلی خلقت آدمی و کائنات است دور می‌شود.

 

حجت‌الاسلام فقیهی بابیان این‌که انسان باید با تمامی موجودات عالم مهربان بوده و به‌جز دشمنان خدا نسبت به دیگران سخت‌گیر نباشد، یادآور شد: اگر می‌خواهیم در زندگی به کمال برسیم ابتدا باید تنوع‌طلبی را کنار گذاشته و پس ‌از آن باید نسبت به کسانی که بندگی خداوند را می‌کنند مهربان و دلسوز باشیم./837/پ202/ی

ارسال نظرات