۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۶۹۶۱۷
آیت الله مهدوی:

هیچ یک از اعمال داعشی ها سنخیتی با قرآن دارد/ صراط مستقیم روش ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی، ضمن توضیح آیه 24 سوره توبه و ذکر این نکته که روش قرآن کلی است و امکان سوء استفاده از آن وجود دارد، گفت: عمروعاص با قرآن، سپاه صفین را فریب داد، امروز هم داعشی ها خودشان را زیر جتر قرآن می دانند، اما صراط مستقیم همان روش ائمه اطهار(ع) است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت: روش و قوانین موجود در قرآن راه زندگی را به انسان نشان می دهند، اما باید هوشیار باشیم که قواعد قرآن کلی هستند و امکان سوء استفاده از آن ها وجود دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در زمان جنگ صفین عمروعاص با قرآن بسیاری از سپاه حضرت علی(ع) را فریب داد و معاویه را از عمل کنندگان و پیروان قرآن وانمود کرد و معاویه هم در حکومت خود بسیاری اوقات از آیات قرآن و ساده لوحی مردم به نفع خود و برای ادامه حکومتش بهره می گرفت.

وی افزود: امروز هم داعشی ها خودشان را زیر چتر قرآن می دانند و در موضع گیری ها وانمود می کنند که پیرو قرآن هستند و حتی جنایات خود را با ارجاع به آیات قرآن توجیه می کنند، سلفی ها خود را پیرو سلف صالح، یعنی صحابه پیامبر و تابعین می دانند، حال آن که آن ها هیچ گاه یکدیگر را تکفیر نمی کردند، حتی معاویه هم مخالفانش را تکفیر نمی کرد، هر چند همه مخالفانش را بی چون و چرا و بدون محاکمه گردن می زد.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: به دلیل امکان سوء استفاده از قرآن ما می گوییم صراط مستقیم همان روش ائمه است و حتی در روایات ما صراط مستقیم را همان روش پیامبر(ص) به تنهایی نمی دانیم هر چند ایشان اعظم از حضرت علی(ع) هستند  و ائمه هم پایشان را جای پای پیامبر(ص) می گذارند، اما خداوند می دانست که قرآن و پیامبر(ص) مورد بهره دشمنان زیرک قرار می گیرند، فلذا روش ائمه را صراط مستقیم معرفی کرد. 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: اگر معلم خوشنویسی بخواهد طرز صحیح نوشتن "م" را به شاگردانش با تعریف و ذکر چند نکته بیاموزد، هر کدام از شاگردان چیزی را در ذهن خود مجسم می کنند اما وقتی معلم  آن را پای تخته می نویسد، همه، افکار خود را با واقعیت تطبیق می دهند.

وی بیان داشت:  با توجه به مثال ذکر شده اگر خداوند می خواست صراط مستقیم را در جملاتی تشریح کند باز هم امکان تفسیرهای مختلف و سوء استفاده ها وجود داشت، اما خداوند این کار را نکرد و صراط مستقیم را به سیره عملی ائمه(ع) ارجاع داد.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: در روز قیامت هر قومی با امام خود شناخته و محشور می شوند و در حوض کوثر هم از کاسه امام خود آب می نوشند که امیدواریم ما از دستان و کاسه امام زمان(عج) از آب کوثر سیراب شویم.

بعد از معرفت خدا محبت پروردگار بهتر از طمع بهشت و خوف جهنم است

نماینده مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره توبه و بی نظیر خواندن آن اظهار داشت: "ای پیامبر به مردم بگو  اگر پدر و مادر و برادر و همسر و فرزندان خود و خانه و اموالی را که جمع کرده اید نزد شما از خدا و رسولش و جهاد در راه خدا، محبوب تر است، منتظر عذاب الهی باشید و خدا فاسدین را دوست ندارد" ، در این آیه خدا به پیامبر(ص) امر می کند که بگو و گرنه پیامبر(ص) از خودش تمجید و تعریف نمی کند.

وی ادامه داد: 2 نکته در این آیه وجود دارد که باید بررسی شود، اول آن که چرا خدا از واژه " احب" استفاده کرده و از واژه " اعرف " استفاده نکرده، و گفته بیشتر دوست بدارید و نگفته بیشتر بشناسید، دلیل آن این است که محبت معلول معرفت است و حتی شناخت انسان از خوبی های انسان دیگر تولید محبت می کند.  

 آیت الله مهدوی افزود: محبت امر دلی است، اما معرفت امر عملی است، امر دلی خارج از اختیار ماست، به عنوان مثال اگر به ما بگویند روح گوسفندی را از او بگیر، می گوییم در توان من نیست، اما اگر بگویند بگرد و علت را پیدا کن، اگر گوسفند را ذبح کنی علت گرفته شدن روح او را فراهم کرده ای، پس در عین حال که قادر به انجام کار نبودی با فراهم کردن علت، توانستی کار را انجام دهی و محبت هم اگرچه از دست نا خارج است اما می توانیم علت آن را که معرفت خداست تحصیل کنیم.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد:  ما 3 مرحله داریم که در طول یکدیگر هستند، اول معرفت، دوم محبت و سوم اطاعت خداوند، بعد از مرحله اول، مر حله دوم منحصر به فرد نیست و 2 بدل دیگر هم وجود دارند که عبارتند از طمع بهشت و خوف جهنم، که این 2 از بیرون می آیند اما محبت از درون می جوشد.

وی ابراز داشت: بعد از مرحله معرفت، 3 راه وجود دارد، محبت، ترس از جهنم و طمع به بهشت، که انسان می تواند هر یک از این 3 راه را انتخاب کند و اگر خداوند به جای "احب" از "اعرف" استفاده می کرد، آیه شفاف نبود که بعد از معرفت کدام یک از این 3 را انتخاب می کنیم، اما خداوند شفاف سازی کرده و چون صد آید نود هم پیش ماست، یعنی اول برو خدا را بشناس و بعد هم از جاده محبت حرکت کن و بعد از معرفت خدا محبت پروردگار بهتر از طمع بهشت و خوف جهنم است.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: دلیل دوم این است که محبت مباشر و چسبیده به عمل است و از عمل فاصله ندارد، حال آن که معرفت به عمل نچسبیده است و محبت تولید اطاعت می کند و از آیه معلوم می شود که باید خدا و رسول و جهاد دراه خدا نزد ما از خانواده  و اموالمان محبوب تر باشند.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: انسان اول از همه به خودش محبت دارد و اگر کسی به او لطف کند او را دوست دارد، اما نعمتی که خدا و رسول به انسان می دهند فانی نیست و بعد از مرگ انسان هم باقی است و در جهان آخرت به داد او می رسد و اگر انسان این موضوع را فهمید، محبتش به خدا و رسول بیشتر از بقیه می شود و باقیات صالحات برایش ارزش بیشتری خواهد داشت./939/پ201/ج

ارسال نظرات