۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۶۹۶۷۲
آیت الله نوری همدانی:

انسان باید برای زندگی دنیایی و حیات اخروی تلاش کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی هدایت گری موجودات را از اهداف خلقت برشمرد و گفت: برخی افراد به هدایت‌ها و نشانه‌های خداوند توجه نکرده‌اند و با سرگشتگی و حیرت به آفرینش و اهداف خلقت اعتراض می‌کنند؛ بنابراین بر انسان لازم است در راه شناخت خداوند گام بردارد و از آن جهت که دنیا مزرعه آخرت است؛ برای زندگی در دنیا و حیات ابدی‌اش تلاش کند.
آيت الله حسين نوري همداني

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در هفتمین برنامه از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، معرفت خداوند را نخستین کلاس خداشناسی خواند و اظهار داشت: شناخت خداوند موجب می‌شود که انسان نسبت به خالق هستی محبت داشته باشد و راه عبادت و اطاعت خداوند را در پیش بگیرد.

 

وی ابراز داشت:‌ آیات قرآن و براهین عقلی متکفل شناخت خداوند به انسان هستند؛ از این‌رو افزون بر آیات و روایات نقلی، برهان‌های عقلی همچون نظم، هدف، تناسب و حرکت نیز می‌توانند به انسان در شناخت خداوند کمک کنند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، هدایتگری موجودات را از اهداف خلقت برشمرد و گفت: هیچ موجودی از حوزه هدایتگری خداوند خارج نیست؛ چنان که خداوند، هر موجودی را با خلقت خاصی و اهداف ویژه‌ای آفریده است.

 

وی به خلقت کهکشان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: میلیون‌ها ستاره با جرم‌ها و مدارهای متفاوت با نظم خاصی در حال حرکت هستند؛ اما هیچ‌گاه با هم تصادف و تصادم ندارند که این نشان از هدایت پروردگار است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تنوعی که در موجودات و نعمت‌ها وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: همه درختان و گیاهان از یک خورشید و باران بهره‌ می‌برند؛ اما رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی دارند که  این تفاوت‌ها، نظم و حرکت به هدایت الهی اشاره دارند.

 

وی به هدایتگری پیامبران الهی اشاره کرد و یادآور شد: برخی افراد به هدایت‌ها و نشانه‌های خداوند توجه نکرده‌اند و با سرگشتگی و حیرت به آفرینش و اهداف خلقت اعتراض می‌کنند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اشعار خیام تصریح کرد: خیام فرد دانشمندی بوده است؛ اما در اشعاری به خلقت اعتراض می‌کند که اگر این دنیا آفریده شده است؛ پس چرا انسان می‌میرد؟

 

وی افزود: این مقاطع را خداوند آفریده است؛ تا در جهت رسیدن به کمال از این مراحل عبور کند و این اعتراض‌های سطحی از روی جهل نسبت به تعلیمات الهی و ناشی از سرگشتگی و حیرت است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان تأکید کرد: بر انسان لازم است در راه شناخت خداوند گام بردارد و از آن جهت که دنیا مزرعه آخرت است؛ برای زندگی در دنیا و حیات ابدی‌اش تلاش کند./908/پ202/ج

ارسال نظرات