۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۶۹۷۸۸
استاد حوزه علمیه کرمان:

یاد قیامت برای انسان خشوع آور است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سعادت فر گفت: انسان می تواند همیشه به یاد خدا باشد و اعمال مباح را هم با نیت خدایی انجام دهد و اگر این گونه عمل نکند در بهشت نیز حسرت خواهد داشت.
قيامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام احمد سعادت فر ظهر امروز در مسجد الرسول(ص) با اشاره به آیه 45 سوره بقره، گفت: یاد قیامت برای انسان خشوع آور است و در آیه 45 سوره بقره دو مطلب در این خصوص آورده شده که یکی در مورد اصل قیامت بوده و مطلب دوم در مورد ملاقات رب است زیرا خاشعین می ترسند که به ملاقات خداوند نرسند.

 

وی در ادامه آیات بیان صفات مؤمنان از سوره مؤمنون با اشاره به دوری مؤمنان از لغو گفت: به هر چیزی که به آن اعتنا نشود لغو می گویند و به عبارتی دیگر لغو کاری است که هیچ فایده دنیوی و اخروی نداشته باشد؛ بعضی علما می گویند عملی که صرفا فایده دنیوی داشته باشد لغو محسوب می شود.

 

این استاد حوزه علمیه کرمان در ادامه اظهار داشت: بر انسان مؤمن لازم است هر عملی که انجام می دهد به فایده اخروی برساند چون بسیاری از کارها هستند که اگر انسان نیت خدایی برای آن ها بکند این عمل فایده اخروی نیز خواهد داشت و دیگر لغو نیست؛ اعمال مباح را هم می توان با نیت خدایی انجام داد که آن گونه پاداش اخروی دارد.

 

وی اظهار داشت: دوری جستن از لغو سخت است و لازم است که انسان از خود مراقبت داشته باشد و پس از مراقبت یک محاسبه ای از عملکرد خود کند؛ هر چه محاسبه ریز تر باشد انسان موفق تر است برای مثال محاسبه کند که آیا برای فلان عمل مباح خود نیت خدایی کرده است؟

 

حجت الاسلام سعادت فر ادامه داد: علامه طباطبایی تعبیر دقیق لغو را هر کاری غیر از مستحبات و مباحات می داند؛ آیه می گوید مؤمن از لغو دوری می کند نه این که مطلقا عمل لغو انجام ندهد و اگر هم انجام شد مؤمن ضرر کرده اما از ایمان آن کم نمی شود؛ اگر انسان از گناهان کبیره اجتناب کند خداوند سیئات یا همان اعمال لغو را جبران می کند.

 

این استاد حوزه علمیه کرمان گفت: تمام کمالات آخرتی می خواهد انسان را از دنیا با خودش ببرد که همه این ها با ثانیه های عمر ما درست می شود؛ طبق فرموده رسول اکرم بیشترین حسرت اهل بهشت به خاطر غفلت های کوچک بود که اگر همین کارهای مباح با نیت خدایی انجام می گرفت پاداش بیشتری در بهشت داشت.

 

وی ادامه داد: خداوند برای پاداش های بهشت تعابیر مختلفی به کار می برد و در مواردی می گوید درجاتی برای آن ها است اما در جاهای دیگر می گوید آن ها خود درجات هستند./9704/پ202/ب4

ارسال نظرات