۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۶۹۸۷۶
عضو خبرگان رهبری:

ایمان تعدیل کننده غریزه نفسانی مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد ایمان را تعدیل کننده غریزه نفسانی مومن عنوان کرد و گفت: انسان مؤمن وقتی در مسیر صالح قرار گیرد ممکن است خیلی از جهش هایی که دیگران دارند را نداشته باشد، اما دچار فساد نمی شود و خواهش های نفسانی، عقل را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
ایمان تعدیل کننده غریزه نفسانی مؤمن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در ادامه تفسیر سوره محمد(ص) در مهدیه گفت: محور تفسیری در آیات این سوره بیان کننده جامعه مقدس ایمانی است که خداوند حال آن ها را مدیریت می کند.

 

وی با بیان این که نیروی مقاومت بشر از هر موجودی در عالم وجود بیشتر است، تصریح کرد: مقاومت انسان نامحدود است و در برابر سخت ترین تهاجمات که مانع بقای او هستند، مقابله می کند و عوامل مقاومت کننده در وجود انسان مجموعه امکاناتی است که انسان در برابر سختی ها دارد و خداوند آن ها را اصلاح می کند.

 

آیت الله علم الهدی، با اشاره به این که خداوند در این آیه می فرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ»، اظهار کرد: عواملی که در انسان موجب مقاومت در برابر شدائد  می شود، «بال» گفته می شود.

 

امام جمعه مشهد، اندیشه انسان را از جمله امکانات خداوند در سختی ها عنوان و خاطرنشان کرد: خدا فکر و توان و اندیشه را در همه ابعاد انسان از جمله در دفاع، مقاومت، سازندگی و غیره قرار داده است و با توجه به این که جریان فکری انسان در غرقابی از فساد قرار دارد، در مورد مومنان خداوند آن را اصلاح می کند.

 

وی ادامه داد: گرایش های مختلف انسان وقتی به مرحله طغیان می رسد، نخستین اثر آن فلج کردن بینش های فکری و عقلانی است، بنابراین فکر ما در قرغابی از فساد قرار دارد و اگر به فکر و اندیشه خود خیلی تکیه کنیم و تردیدی به آن نداریم ناشی از تمایلی است که این گونه فکر کنید.

 

آیت الله علم الهدی، با بیان این که خداوند کافران را با فکر و اندیشه خودشان از پا در می آورد، گفت: در طول تاریخ عامل سقوط کافران خود آن ها بوده اند، فکر آن ها تحت تأثیر تمایل آن ها قرار می گیرد و بینش ها از آن ها گرفته می شود و با وجود دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و غیره که برای آن ها کار می کند و نقشه می کشد، به ضرر خود آن ها تمام می شود.

 

عضو خبرگان رهبری، استکبار جهانی را فوران تمایلات نفسانی آن ها دانست و خاطرنشان کرد: مغز ها را استخدام می کند و هر بینشی را که در راستای طرح آن ها باشد، فعالیت می کند و بینش های ضد استکباری و ضد انسانیت قطع می شود و گرایش ها بینش ها را تحت تأثیر قرار می دهند.

 

وی افزود: مومنان برخلاف کافران همه جوانب را می سنجند و با نور خدا در مسیر روشن گام برمی دارند و به جزئیات کار توجه می کنند و در مسیر غلط حرکت نمی کنند و اگر در جایی اشتباه قدم بر داشت یعنی مشکل «آمَنُوا الصَّالِحَاتِ» دارد و گر نه خداوند «أَصْلَحَ بَالَهُمْ» می کند.

 

آیت الله علم الهدی، با اشاره به «أَصْلَحَ بَالَهُمْ»، گفت: خداوند از هیچ نظر و تمایلی بینش های مومن را محدود نمی کند و گرایش ها کنار می رود و مومن با بینش جامع حرکت می کند و در مسیر ایمان در ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره پیشرفت می کند.

 

امام جمعه مشهد، ایمان را تعدیل کننده غریزه نفسانی مومن عنوان و اظهار کرد: انسان مومن وقتی در مسیر صالح قرار گیرد ممکن است خیلی از جهش هایی که دیگران دارند را نداشته باشد، اما دچار فساد نمی شود و خواهش های نفسانی، عقل را تحت تأثیر قرار نمی دهد، در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز چنین است اما شرط آن «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» است.

 

وی به جامعه دینی اشاره و تصریح کرد: جامعه تا جایی که «آمَنُوا الصَّالِحَاتِ» است «أَصْلَحَ بَالَهُمْم» در مورد او صدق می کند. و با توجه به این که در جامعه آدم ها تغییر و تبدیل می کند، امام معصوم و در زمان غیبت ولی فقیه «آمَنُوا الصَّالِحَاتِ» جامعه را تضمین می کند.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: در این آیه «کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ» قبل از «أَصْلَحَ بَالَهُمْم» بیان شده است و این به این خاطر است که تا بدیها جبران نشود، اصلاح امکان پذیر نیست  چون بدیها در زندگی خلأ به وجود می آورد.

 

وی با اشاره به امامت امیرمومنان(ع) و حمایت حضرت زهرا(س)  از ایشان در رهبری جامعه اسلامی، گفت: حضرت زهرا(س) با تحمل سختی های بسیار اسلام را نجات داد و مردم را از این که هر جریانی جز امامت، رهبری غیر دینی است آگاه کرد. که این ها راهبرد است و حرکت و دفاع از دین را به ما نشان می دهد و در قیامت میزان اعمال ما است./1310/پ201/ب4

ارسال نظرات