۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۲۶۹۹۰۴
استاد دانشگاه:

توجه به معنا ضرورت امروز قاریان قرآن است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه علوم قرآنی گفت: اگر یک قاری، قرآن را با معنامحوری نخواند، آداب تلاوت را رعایت نکرده است و تلاوت او نقص دارد.
توجه به معنا ضرورت امروز قاریان قرآن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین محمدیان استاد دانشگاه علوم قرانی شامگاه پنج شنبه چهارم تیرماه در همایش ماه خوب خدا که در سالن همایش مجموعه شهدای انقلاب برگزار شد، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار جامعه قرآنی که در طلیعه ماه مبارک رمضان انجام شد، گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر ورود قاریان به معانی و مفهوم آیات توجه داشته‌اند؛ چرا که اگر قاری قرآن نخواهد در فضای معانی قرآن ورود پیدا کند آنچه که در احادیث نسبت به صوت غنایی آمده است برای انسان متبلور می‌شود.


وی با بیان اینکه بیشترین تأکیداتی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب وجود دارد توجه به معنا است، افزود: اگر یک قاری با معنامحوری نخواند، آداب تلاوت را رعایت نکرده است و تلاوت او نقص دارد و نیت خود را در تلاوت خالص نکرده است؛ چرا که اگر نیت خود را خالص کرده باشد روی معانی آیات متمرکز می‌شود.


وی در ادام افزود: اگر قاری قرآن توجهی به مفهوم آیه نکند و صرفا در فضای آهنگ‌پردازی کار کند از آن لحن معنوی خارج می‌شود که بیشترین تأکید مقام معظم رهبری نیز بر همین مسأله است که ایشان تأکید دارند که تلاوت‌های ما باید معنامحور باشد.


استاد دانشگاه علوم قرآنی افزود: با توجه به اینکه معنامحوری را قاری باید با صوت و تلاوت خود نشان دهد کار مشکل است و اینکه مسابقات قرآن را براساس معنامحوری اجرا کنیم انصافا کار سختی است و کار مشکل می‌شود.


وی افزود: بهترین راه برای قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سوره های قرآنی، معانی آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آیه در درون و نهاد خود گفتگو کند، در آیه عذاب از خداوند، طلب مغفرت و در آیه رحمت از خدای سبحان طلب گذشت کند و بشیر بودن و نذیر بودن خداوند در آیات را مشاهده نماید و از هر مطلبی که قرآن افاده می‌نماید نکته علمی مربوط به آن را برداشت کند.


این قاری بین المللی در ادامه افزود: در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان می‌رسد که معنای آن نیز باید به دل و جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمی‌کند.


وی در پایان با اشار به اینکه قران در فصاحت و بلاغت سرآمد همه مکتوبات است، خاطرنشان کرد: یکی از زیبائی‌های قرآن که زمینه جذب هر چه بیشتر مخاطبان را به سمت خود فراهم می‌کند، تلاوت شیوای آن است./817/پ203/ب4

ارسال نظرات