۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴
کد خبر: ۲۶۹۹۱۵
کارشناس دینی:

هر امر خیری با استعانت از خدا صورت می گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با اشاره به این که خداوند انسان را موجودی آفریده که از روح خود در او دمیده است گفت: حتی فرشته ها نیز از قابلیت های انسان برخوردار نیستند.
حجت الاسلام عبد الستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی پنجشنبه شب در جلسه قرائت قرآن جوادالائمه روستای علوی در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان، گفت: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید ای پروردگار من، کسی که کار خوبی انجام می دهد، با اراده تو این کار را به سرانجام رسانده است.

 

وی افزود: هر امر خیری با استعانت از خداوند متعال صورت می گیرد و برخی که در این ماه مبارک توفیق روزه داری را از دست می دهند و گستاخی خداوند را می کنند نیز از قلمرو خدا خارج نشده اند.

 

حجت الاسلام حیدری تمام خیرات و خوبی ها را از آن خدا دانست و گفت: اختیار انسان نیز از خداوند است و اختیاراتی مانند به جا آوردن امور دین را به انسان واگذار کرده است تا از این طریق او را آزمایش کند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که روزه ماه مبارک رمضان از فضیلت خاصی برخوردار است، گفت: کسی که روزه نمی گیرد، نمی تواند از تقوا برخوردار باشد و از معنویات این ماه مستفیض شود.

 

به گفته وی، جنایاتی که در سراسر جهان اتفاق می افتد، از اختیار خداوند متعال خارج نیست، چرا که او می تواند با اراده خود تمام قدرت های جهان را متلاشی کند، بنابراین ما در برابر خداوند همچون سایه ای در مقابل خورشید هستیم.

 

وی با اشاره به این که قدرت، ثروت، زیبایی و تمام نعمات انسان ها، خواست خداوند است، گفت: سایه معلول خورشید است، چرا که تا خورشید نباشد، سایه ای وجود ندارد، از این رو تا خداوند نباشد، هیچ چیزی وجود ندارد.

 

فرشته ها از قابلیت های انسان برخوردار نیستند

حجت الاسلام حیدری گفت: از امام سجاد(ع) روایت است، کسی که امری نیک انجام می دهد، خواست خدا است و کسی که خلافی مرتکب می شود نیز از خواست او خارج نیست و امام حسین(ع) نیز در دعای عرفه می فرماید خدایا تو نعمت دادی، مارا بی نیاز می کنی و تو شفا می دهی.

 

این کارشناس دینی انسان را مختار دانست و گفت: خداوند انسان را موجودی آفریده که از روح خود در او دمیده است، چرا که حیوانات این چنین نیستند و حتی فرشته ها نیز از قابلیت های انسان برخوردار نیستند.

 

وی با اشاره به این که خداوند سه گروه آفریده است که گره اول فرشته ها هستند که فقط سجده می کنند، گفت: گروه دوم حیواناتی هستند که فقط جهت خوردن و دیگر امور غریزی آفریده شده اند و گروه سوم انسان است که یا به دنبال غرایز حیوانی است و یا به دنبال اوج گیری و عبادت است، از این رو دو بعد حیوانی و روحانی انسان با یکدیگر درگیر هستند.

 

حجت الاسلام حیدری گفت: کسانی که بدون دلیل روزه خواری می کنند، روح ایمان از وجودشان خارج می شود، از این رو باید قدر فرشته درون خود را دانست و با معنویت او را تقویت کرد تا در نبرد وجود انسان، بعد روحانی او پیروز شود./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات