۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۲۷۰۰۸۶
آیت الله توکل:

سیر تعالی و کسب مقامات معنوی در گرو عبور از آزمون های خاص است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، سیر تعالی و کسب مقامات معنوی را در گرو عبور از آزمون های خاص دانست و گفت: مقدار عبودیت با مقدار اوج در تناسب است و اگر انسان تن به گناه داد عبدالله بودنش زیر سؤوال می رود و در نماز کلمه عبده بر رسوله مقدم شد زیرا رسوله معلول عبده است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در امامزاده عبدالله بابل برگزار شد با بیان این که انسان برای رسیدن به جایگاه های بلند معنوی باید زشتی و پلیدی ها را از خود دور کند، گفت: انسان با دور شدن از گناه از همه منزلگاه ها عبور می کند تا به سیره الهی دست یابد و از وسوسه های شیطان در امان باشد.

 

وی بیان داشت: در بحث منازل سیر الی الله انسان از توبه آغاز می کند و بعد از توبه خود را مقید به انجام احکام و شرع مقدس می کند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، منزلگاه بعدی را منزلگاه تخلیه بیان و تصریح کرد: مقابله با عامل گناه، باید باطن را برای جذب انوار الهیه آماده ساخت و اگر به هر مقداری که باطن بتواند در جذب موفق باشد در ظهور برکات هم مؤثر است.

 

وی ادامه داد: در مقام تخلیه هر چه آلودگی در دل بود بیرون می شود تا با رفع مانع، بستر برای رشد و سیر به درگاه قرب الهی فراهم شود.

 

آیت الله توکل با اشاره که فیض به دستگاه ایمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم دل هایمان را به ظرف تعبیر آورده است و می فرماید که بهترین این دل، دلی است که ظرفیتش بالاتر باشد.

 

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که خداوند عالم بی نهایت است و غیر از خدا همه حتی پیامبر اکرم(ص) محدود هستند و به دلیل اینکه معرفت ذات العین است بنابراین معرفت هم بی نهایت می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن اشاره به این که در میدان مسابقه دنیای بی نهایت هرکس به اندازه توان خودش توان پرواز دارد، اظهار داشت: برای همه انبیاء قبل از پیامبر اکرم و ائمه معصومین(ع) نماز شب مستحب بود اما برای این بزرگواران واجب است زیرا آنها باید سنگینی باری را بر عهده بگیرند که دیگران توان آن را نداشتند.

 

وی ادامه داد: اگر انسان بخواهد باطن را آماده کند باید مقدماتی را انجام دهد که از جمله آن طی کردن کلاس عمومی ادب است که از آن تعبیر به عبدالله شدن می کنند.

 

آیت الله توکل در ادامه سیر تعالی و کسب مقامات معنوی را در گرو  عبور از  آزمون های خاص دانست و اذعان کرد: مقدار عبودیت با مقدار اوج در تناسب است و اگر انسان تن به گناه داد عبدالله بودنش زیر سؤوال می رود  و  در نماز کلمه عبده بر رسوله مقدم شد زیرا رسوله معلول عبده است.

 

وی با بیان این که انسان موجودی خدایی آفریده  شده است، گفت: گناه موجب نزول انسان و بی بهره شدن از سیر به درجات معنوی بالا می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات