۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۲۷۰۰۸۸
آیت الله طباطبایی نژاد:

رضایت از خود بزرگترین آفت عبادت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان تواضع را از دیگر خصوصیات متقین برشمرد و گفت: انسان متقی از تعریف و تزکیه مردم می ترسد.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان همزمان با دهمین روز از ماه مبارک رمضان و در بیان اوصاف متقین خاطرنشان کرد: انسان متقی نه تنها از عمل خود هیچگاه راضی نمی شود، بلکه خود را به کوتاهی در بندگی متهم می کنند.


وی خاطرنشان کرد: این افراد از عبادت خود در وحشتند و هرگاه یکی از آنان را تمجید کند از آن تمجید بیم نموده و می گوید: من از دیگران به خود آگاه ترم، و پروردگارم از خودم به من داناتر است.


عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این ترس آن ها تا جایی است که برخی از مراجع تقلید و بزرگان دین ما وصیت کرده اند تا پس از مرگ مبلغی را برای ادای تمام نمازهایشان اختصاص دهند، یعنی هیچ یک از نمازهای خود را درست نمی دانستند.


وی اظهارداشت: هرگاه کسی از حضرت علی (ع) تعریف می کرد، ایشان می فرمودند: خدایا مرا بهتر از از آن چه دیگران تصور می کنند، قرار ده و کوتاهی هایی که من کردم و آنها خبر ندارند ببخش.


وی یکی از بزرگترین آفات عبادت را راضی شدن از خود دانست و گفت: کسانی که درجات تقوای آن ها پایین تر است، با انجام عبادت و نماز و روزه از خود راضی می شوند و همین رضایت از خود، افراد را در انجام عباداتِ بیشتر سست می کند.


آیت الله طباطبایی نژاد به بیان خاطره ای از امام خمینی (ره) در این زمینه پرداخت و گفت: مرحوم حجازی که از سخنوران برجسته آن زمان بود، روزی در محضر امام خمینی(ره) به تعریف و تمجید از ایشان پرداخت و امام (ره) گفتند: اینها را نگویید، مبادا باور کنیم، لذا با همین جهان بینی بود که دروصیت نامه خود تنها به عفو خدا امیدوار بودند.


وی اظهار داشت: روزی معاویه خطاب به علی بن حاتم گفت: بچه هایت چه شده اند؟ گفت هر دو شهید شدند، معاویه در جواب گفت: آیا انصاف است که فرزندان تو هر دو شهید شوند و فرزندان علی (ع) زنده باشند، علی بن حاتم پاسخ داد: من بی انصافی کردم که علی (ع) به شهادت رسید و من هنوز زنده ام.


نماینده ولی فقیه در اصفهان خانواده های شهدا را نیز مشمول همین قانون دانست و گفت: مبادا خانواده های شهدا فکر کنند با تقدیم فرزندانشان دین خود را ادا کرده اند، هیچگاه نباید از عمل خود راضی شویم، چرا که این لطف خدا بوده که فرزند یک خانواده با سربلندی و افتخار در راه کشور و اسلام به شهادت برسد، در صورتی که می شد، آن فرزند زنده باشد و حتی باعث سرافکندگی خانواده شود./1305/پ202/ب

ارسال نظرات