۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۷۰۱۳۳

تابستان فصل مطالعه

خبرگزاری رسا ـ معمولا نداشتن فرصت به عنوان یکی از عوامل کاهش مطالعه اعلام می شود؛ اما به نظر می‌رسد تابستان برای برخی از مردم از جمله دانش آموزان و دانشجویان بهترین فرصت مطالعه باشد.
کتاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در میان انبوه برنامه های مختلف ادارات و نهادها به منظور غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ،کتابخوانی به عنوان فرصتی برای افزایش میزان سرانه مطالعه در نظر گرفته می شود.

 

در ایام تابستان مطالعه کتاب های مختلف خوب است اما زمانی که فرد از یک سیر مطالعاتی بهره بگیرد به تناسب از اطلاعات مفید بهره مند می شود.

 

برخی از کارشناسان حوزه کتاب بر این باورند که ترویج کتابخوانی در ایام تابستان تنها با تبلیغ امکان پذیر نیست ،با زنده کردن ضرورت مطالعه و کسب علم در درون مردم می توان این نیاز را ایجاد کرد ، آنها باید احساس کنند که اگر اهل مطالعه باشند، بهتر می توانند فرزند تربیت کنند، درک بهتری از محیط اطراف ودرنتیجه زندگی سالم تری داشته باشند، اگر چنین احساسی پدید آید قطعا دنبال مطالعه خواهند رفت.

 

به گفته آنان ، هر برنامه ای که بتواند این نیاز را در مردم زنده کند، مطلوب خواهد بود. حتی اگر به دفعات تکرار شود، باید نگاه کنیم که در سطح شهر چند تابلو برای تبلیغ کتاب توسط شهرداری وجود دارد، اگر به همان اندازه که برای بانک ها تبلیغ می شود برای کتاب تبلیغ می شد، قطعا وضعیت حوزه کتاب بهتر از شرایط فعلی بود.

 

طراحی برنامه های جدید برای توسعه مطالعه

بهروز نورزاده کارشناس فرهنگی در این زمینه می گوید: برای دستیابی به موقعیت بهتر در حوزه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه می توان برنامه های جدید طراحی کرد و با برپایی غرفه های ویژه کتاب در مراکز مختلف از جمله خانه های فرهنگ و فرهنگسراها، ورزشگاه ها، بوستان ها و هرجایی که در فصل تابستان محل تردد و حضور نوجوانان و جوانان است، مطالعه کتاب را به برنامه های تفریحی آنها نزدیک کرد تا فرهنگ مطالعه به عنوان یکی از سرگرمی های سالم و مفید این قشر به صورت یک عادت دربیاید و به مرور نهادینه شود.

 

وی با بیان اینکه اکثر آسیب های اجتماعی با پایین بودن میزان مطالعه افراد در جامعه ارتباط مستقیم دارد ، ادامه می دهد:با افزایش میزان مطالعه در جامعه می توان آمار آسیب های اجتماعی را کاهش داد.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه کتاب خوب کمتر منتشر می شود و یا اطلاع رسانی خوبی نمی شود ، می افزاید: کتاب های خوب بنا به دلایلی به اطلاع مردم نمی رسد که این عیب، ممکن است از سوی رسانه ها باشد که نقش خود را در این رابطه به خوبی عمل نمی کنند.

 

وی تصریح می کند: رسانه ملی باید فنی تر و فراگیرتر در این زمینه عمل کند و سعی نکند با تفسیر خود، فقط برخی از کتاب ها را تبلیغ و اطلاع رسانی کند، این واقعیتی است که باید به آن توجه کرد.

 

نورزاده با بیان اینکه بخشی از اطلاعات مورد نظر بویژه در حوزه کتاب از طریق رسانه ها به دست مردم می رسد، می گوید: مردم، افکار متفاوت و نیازهای مختلف دارند، باید متناسب با نیازها و چالشهایی که با آنها روبرو هستند کتاب در اختیارشان قرار گیرد. این مسئله را باید نویسندگان و ناشران بیشتر در نظر بگیرند و تشخیص دهند نیاز کدام قشر به کدام کتاب بیشتر است.

 

 دانش آموزان و دانشجویان مطالعه کنند

مصطفی نظری یک نویسنده نیز در این زمینه می گوید: قشرهای دانش آموزی و دانشجویی فارغ از کلاس های درسی ، می توانند در میان برنامه های اوقات فراغت بخشی را نیز به مطالعه کتاب های مورد علاقه شان اختصاص دهند.

 

وی با بیان اینکه متولیان امر و نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها می توانند کتابخانه های شهر و محله را غنی از کتاب کرده تا جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان باشد، ادامه می دهد:در کشور دچار فقر فرهنگی هستیم ، پایین بودن سرانه مطالعه (کمتر از یک ساعت) نشان می دهد که بسیاری از کتاب های تولید شده ، حتی یک بار نیز توسط مردم ورق زده نمی شود و در کتابخانه های دستگاه های مختلف یا منازل خاک می خورد.

 

این نویسنده می افزاید: باید عدم گرایش مردم به سمت مطالعه کتاب در کشور بررسی و ریشه یابی شود و در عین حال توانمندی ، گزینش کتاب مناسب، ایجاد انگیزه برای خواندن و به کارگیری روش های نو در کتاب خوانی از گام های مهم افزایش مطالعه است .

 

کتاب به زندگی معنا می بخشد

 

مطالعه از ابزارهای مهم و غیر قابل انکار در غنی‏سازی اوقات فراغت افراد است ،خواندن یک کتاب با موضوعات مختلف می‏تواند به زندگی معنا و هدف ببخشد و دیدگاه تازه‏ای به او بدهد.

 

تجهیز کتابخانه‏های مدارس و مجهز ساختن آنها به کتاب‏های جدید و همچنین دسترسی نوجوانان و جوانان‏ در ایام تعطیلات به کتابخانه ها در رونق مطالعه و کتابخوانی در جامعه کمک می کند./843/د101/س

 

 منبع: ایرنا

ارسال نظرات