۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۷۰۱۵۷
استاد حوزه علمیه:

اصلی ترین راه دفاع از دین در جنگ فرهنگی، بذل جان و مال است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: آیات مربوط به انفاق 120 بار تکرار شده است. افزون بر آن، در روایات متعدد از جمله زیارت عاشورا، عبارت «بأبی أنت و أمی و نَفسی و مالی» را داریم که نمودهایی از تبیین ابزار دفاعی ما در برابر شبیخون فرهنگی دشمن است.
حجت الاسلام موسوي مطلق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مراسم شب وفات حضرت خدیجه(س) که به همت هیأت انصارالحجه در حسینیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: یکی از صفات متعالی پروردگار، خالقیت است. خداوند از ابتدای ازل تا منتهای ابد خالق و همواره در حال خلق کردن و آفریدن است.

 

حکومت دینی سابقه ای به قدمت خلقت بشر دارد

وی افزود: هرچند نور وجود ائمه اطهار در عالم روحانی، هزاران سال قبل از شروع خلقت اولین انسان در عالم جسمانی خلق شد، اما اولین مخلوق خداوند و اولین بشر در عالم جسمانی حضرت آدم ابوالبشر(ع) بود. در آن دوران حضرت آدم هم مخلوق بود، هم پیامبر بود و هم حاکم و خلیفه الله در روی زمین. از آن زمان، تکلیف و وظیفه انسان حمایت از دین خدا، حاکمان الهی و اولیاء الله قرار داده شد و اینطور مقدّر شد که بشرخاکی، همواره باید نگهبان و پشتیبان دین خدا روی زمین باشد. بنابراین سابقه حکومت دینی سابقه ای به قدمت خلقت بشر دارد.

 

امروز دشمن در جبهه جنگ فرهنگی به دین الهی و ولی خدا تعرض می کند

حجت الاسلام موسوی مطلق اظهار کرد: اما این تکلیف هم شدت و ضعف دارد و می تواند بسته به اقتضای زمانه تغییر وجهه دهد. مثلا در  زمان تحمیل جنگ هشت ساله به ملت ایران و زمانی که به دین و عزت و ولی فقیه ما جسارت شده بود، مردم موظف بودند که جان های خود را به میدان بیاورند و از دین الهی حفاظت کنند و ملت شهیدپرور ایران هم این وظیفه را به بهترین نحو عملیاتی کردند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: اما این تکلیف امروزه چهره دیگری به خود گرفته است. امروز دشمن در جبهه جنگ فرهنگی به دین الهی و به ولی خدا تعرض می کند. امروز ما باید بدانیم که بذل جان در اولویت دوم قرار گرفته است. امروز اولویت دارد که بچه حزب اللهی های ما درس بخوانند و درعرصه جنگ نرم خود را توانمند کنند تا بتوانند پرچم دین را از گزند دشمن حفظ کنند و چنانچه بچه های معتقد ما به این وظیفه خود درست عمل نکنند، درحقیقت به دین خداو به ولی خدا خیانت کرده اند.

 

اصلی ترین راه دفاع از دین و ولی خدا در جنگ فرهنگی، «بذل جان و مال»است

وی با بیان این که در جنگ فرهنگی تنها و موثر ترین راه برای دفاع در برابر حمله دشمن، انفاق خالصانه است، خاطرنشان کرد: یکی از نمودهای دیگر مبارزه در جنگ نرم، همین تعظیم شعائر مذهبی است که شما امروز آن را انجام می دهد و این بسیار خوب است اما اصلی ترین راه دفاع از دین الهی و ولی خدا در جنگ فرهنگی «بذل جان و مال»است. در قرآن کریم، آیات مربوط به انفاق 120 بار تکرار شده است. افزون بر آن، در روایات متعدد از جمله همین زیارت عاشورا، عبارت «بأبی أنت و أمی و نفسی و مالی» را داریم، این ها نمودهایی از تبیین ابزار دفاعی ما در برابر شبیخون فرهنگی دشمن است.

 

بذل مال اگر با اخلاص انجام شود، بذل جان راهم ممکن می کند

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: اعمال خست و بخل ورزی در این مورد حساس همیشه در تاریخ موجب خسران فرد در اندازه کوچک و دین در اندازه کلان بوده است. حقیقت این است که کسانی که در برهه های مهم انفاق نکرده اند، در واقع به جبهه ابلیس کمک کرده و دین خود را باخته اند. برای مثال در روایات داریم در جریان حادثه عاشورا، امام حسین(ع) جلسه ای را در مکه ترتیب می دهند و از بزرگان و معتمدان عرب دعوت می کنند. این جلسه مربوط به قبل از آغاز سفرمحنت بار ایشان به عراق است.

 

وی تصریح کرد: امام در این جلسه همه را دعوت به قیام علیه ظلم و انفاق جان و مال در راه خدا و دین خدا کرده و وقتی سکوت آن ها را می بینند، لب به شکایت می گشایند و می گویند:«فلا مالا بذلتموه»؛ یعنی مال خودرا انفاق نکردید. این بذل مال، اگر واقعی باشد و با اخلاص و به نیت قربه الی الله انجام شود، بذل جان را هم ممکن می کند، یعنی انفاق مال مقدمه و لازمه انفاق جان است.

 

 

ثروت حضرت خدیجه هم طراز با شمشیر علی بن ابی طالب است

این استاد حوزه گفت: بذل مال و بذل جان با شرایطی برای افراد میسر می شود اما پس از آن باید به حبط های آن نیز توجه و از آن ها دوری کرد. یکی از این حبط ها و مواردی که انفاق را خنثی و بی اجر می کند طوری که گویا فرد هیچ انفاقی نکرده، بحث منت گذاشتن و اذیت کردن پس از بذل است. در قرآن آمده است که «لا تبطغوا صدقاتکم بالمنّ و العذاب» که خداوند امر می کند صدقه و انفاق خودرا با منت گذاشتن و اذیت کردن بی اجر نکنید. رعایت این موضوع تقوا و ایمان زیادی می خواهد و ببینید که حضرت خدیجه کبری(س) چرا امّ المؤمنین است.

 

حجت الاسلام موسوی مطلق اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) در زمان خود ثروتمند ترین زن عرب بود. در روایات داریم که در تجارتخانه ایشان 400 نفر مشغول به کار بوده اند یا این که اموال این حضرت را 800 شتر حمل میکردند، با این توجه که اموال ارضی شامل املاک و مستقلات و اموال حیوانی شامل گله های دام از این لیست جدا هستند. حالا این بانوی بزرگوار تمام این اموال را بدون منت به پای دین و ولی خدا می ریزد و پس از این انفاق اعظم هیچگونه اذیتی هم نمی کند. این اوج تقوا وایمان است. در تمام منقولات پیامبراکرم(ص) ثروت حضرت خدیجه در کنار و هم طراز با شمشیر امیرمؤمنان(ع) بیان شده است.

 

طبق حکم الهی، اجر واقعی انفاق را خود خدا می دهد

سخنران حرم مطهر رضوی اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: اگر انفاق کردید و آن را بی اجر نکردید و خالصانه برای خدا فرستادید، پاداش آن «عند ربهم» است، یعنی بسیار فراتر از سطح پاداش های دنیوی ما. برای مثال، شما اگر سیره و زندگانی بابرکت آن بانوی کریمه را مطالعه کنید، برکات این اخلاص و این سطح ایمان را در زندگی ایشان می بینید.

 

وی افزود: حضرت خدیجه(س) اولین کسی بود که به رسول خدا(ص) اقتدا کرد و پشت سرایشان نماز خواند، این برکت بسیار عظیم است. یا این که حضرت خدیجه(س) اولین کسی بود که به ولایت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) ایمان آورد و این توفیق هم بسیاربزرگ است و نصیب هرکسی نمی شود. تنها کسانی از این برکات و این فیوضات برخوردار می شوند که مثل آن بانوی کریمه، درراه خدا خالصانه انفاق کنند./930/پ202/ب5

ارسال نظرات