۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۳۸۰
آیت الله حسینی بوشهری:

بی اهمیت بودن به مسائل دنیوی از آثار یقین است

خبرگزاری رساـ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: افراد دارای یقین مسائل دنیایی ومادی راناچیز می شمارند که امام علی(ع) می فرماید اصل زهد یقین است، زهد یعنی نسبت به آنچه که از دست داده اید اندوهگین نباشید و نسبت به آنچه که به دست آورده اید خوشنود نباشید.
آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در ادامه شرح فراز «اَللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتى، وَصَحِّحْ بِما عِنْدَکَ یَقینى، وَاسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِکَ مافَسَدَ مِنّى»از دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز ظهر وعصر در نمازخانه مرکز خدمات حوزه های علیمه برگزارمی شود گفت: حضرت در این دعا خواسته هایی را مطرح می کند که در قسمتی از آن می فرماید و صحح بما عندک یقینی یعنی پروردگارا یقین مرا با آنچه که از علم و قدرت در احاطه ذات اقدس توست تصحیح کن یعنی این که یقین مرا به گونه ای که دچار شک و تردید نشوم ثابت و صحیح قرار بده.

 

وی با بیان این که عمل کردن ما انسان ها عمدتا بر اساس یقین و یاوری است که پیدا می کنیم، اظهارداشت: اگر یقین پیدا کنیم این کار درستی است آن را انجام می دهیم و اگر یقین کنیم که کار ناشایستی است آن را ترک می کنیم این یک روند کلی برای انسان ها است و موضع گیری های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و در ارتباطاتی که با سایر خانواده داریم بر اساس همین یقین و باور است.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: سؤالی که مطرح می شود این است، گاهی اوقات افراد در زندگیشان با شکست مواجه می شوند در حالی که یقین کرده بوده اند این کار خوبی است و شاید چند سال روی یک پروژه عظیم سرمایه گذاری کرده باشند که بعد معلوم شود از ابتدای راه را اشتباه رفته اند در خیلی از موارد گمان می کرده ایم که کار خوب ونیکی است ولی بعدها معلوم می شود اشتباه بوده است.

 

وی اضافه کرد: خواست عمده حضرت از خداوند متعال این است که خدایا از تو می خواهم که یقین مرا تصحیح کنی یعنی آنچه را که یقین نیست یقین مپندارم و بر اساس آن عمل نکنم و از ابتدای مسیری را برای من ترسیم کن که  بدانم آن عمل درست است یا گمان می کنم که درست است.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور بابیان این که معنای دیگری نیز برای«و صحح بما عندک یقینی»وجود دارد گفت:احتمال دیگری بعضی از شار حان صحیفیه می دهند این است که خدایا که نفع وضرری که متوجه من می شود از سوی تو است و یقین مرا بر این مطلب صحیح و ثابت کن یعنی بر این باور بمانم و در آن تردید نکنم.

 

وی بر اساس معنای اول برای یقین آثاری را بیان کرد وگفت:دراین مورد گفت وگویی بین پیامبر اکرم و جبرئیل امین صورت گرفته است که پیامبر از جبرئیل سؤال می کند تفسیر یقین چیست وجبرئیل جواب می دهد افرادی که دارای یقین هستند به گونه ای عبادت می کنند که انگار خداوند را می بینند وفرمایش امام علی(ع) که می فرماید «لم اعبد رب لم اره» خدایی راکه نبینم عبادت نمی کنم ناظر به همین مطلب است.

 

آیت الله حسینی بوشهری بی اهمیت بودن مسائل دنیوی را یکی دیگر از آثار یقین برشمرد، و گفت:افراد دارای یقین مسائل دنیایی ومادی راناچیز می شمارند که امام علی(ع) می فرماید اصل زهد یقین است، زهد یعنی نسبت به آنچه که از دست داده اید اندوهگین نباشید ونسبت به آنچه که به دست آورده اید خوشنود نباشید.

 

وی بابیان این که اسلام با پول مخالف نیست بلکه با وابستگی به پول مخالف است گفت: نقل کرده اند که درویشی به منزل مرحوم نراقی رفت وهنگامی دید منزل آن مرحوم مفروش است گفت شما افراد را به ساده زیستی دعوت می کنید ولی خودتان این گونه زندگی می کنید،مرحوم نراقی جوابی به آن نداد تا این که بعد از مدتی درویش قصد کرد به سمت قم حرکت کند در میانه راه درویش یادش آمد کشکولش را نیاورده است وبرای آوردن کشکول از همانجا بازگشت، هنگامی  درویش نزد مرحوم نراقی رسید مرحوم به او گفت تو حاضر نشدی از این کشکول دست برداری ولی من به این وسایل دلبستگی ندارم پس تو زاهد نیستی.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور به مناسبت وفات حصرت خدیجه(س)گفت:همانگونه که امام علی(ع) اولین مردی است که مسلمان شد حضرت خدیجه(س) اولین زنی است که مسلمان شد پس حضرت خدیجه(س) از این جهت همسنگر با امام علی(ع) است.

 

وی ادامه داد:زمانی پیامبر به جهت فوت حضرت خدیجه(س) گریه می کرد که یکی از همسران پیامبر نزد او آمد و گفت به خاطر این عجوزه ای که از دست داده ای گریه می کنی در حالی که من و دیگران را داری، پیامبر فرمود بین تو و او خیلی فرق وجود دارد زمانی که همه مرا تکذیب می کردنت او مرا تأیید می کرد و زمانی که همه به من پشت می کردند او به من امکانات داد و همه همسران من عقیم هستند و او همسری است که برای من فرزندی آورد./1324/پ202/ش

ارسال نظرات