۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۰۳۹۸
آیت الله موسوی جزایری:

عقل انسان را به کمال می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با اشاره به این که برای هر انسانی دو نوع حیات محسوس و معقول وجود دارد، گفت: عقل انسان را به کمال می‌رساند و حیات عقلانی اسلام برای آبادانی دنیا و آخرت بشر قرار داده شده است.
آيت الله موسوي جزايري ، نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحر امروز در سلسله جلسات شرح زیارت جامعه کبیره که از صدا و سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به ادامه زیارت «وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ» بیان داشت: جهاد به معنی تحمل سختی است که انواع گوناگونی مانند نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد و همه انواع آن جهاد فی سبیل‌الله هستند.

 

وی عنوان کرد: این فراز از زیارت جامعه کبیره در حقیقت ابلاغ رسالت پیامبراکرم(ص) و دعوت مردم به سمت خدا است؛ مقصود از دعوت خداوند، دعوت به دین پروردگار است.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که هر کس که علاقه‌مند کسب آگاهی نسبت به اسلام است به آسانی موفق به انجام این کار خواهد شد، افزود: پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این راستا سرمایه گذاری های بسیاری کردند تا دیگر بهانه را از دیگران سلب کنند؛ ابزار و وسائل پی بردن به مفاهیم الهی برای انسان فراهم است.

 

امام جمعه اهواز با اشاره به این که دعوت مردم به خدا و امر به معروف و نهی از منکر با یکدیگر تفاوت دارند، اظهار داشت: دعوت به معنی تعلیم جاهل است، یعنی کسی که علم و دانش دین خداوند را ندارد اما امر به معروف و نهی از منکر برای کسی که است که نسبت به آن مسأله آگاهی و به آن هم اعتماد دارد اما از روی تمرد مخالفت و از دستوران خداوند نافرمانی می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که دعوت الی الله و امر به معروف و نهی از منکر هر کدام حد و مرزهای جداگانه ای دارند، عنوان کرد: در آیات قرآن خداوند از دین داری و محتویات آن به حیات طیبه، یعنی حیات بخش بودن مکتب اسلام راستین یاد کرده است.

 

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به آیه قرآنی «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ» ابراز داشت: در این آیه ذکر شده که خداوند و رسول او وقتی مردم را به اسلام دعوت می کنند در حقیقت می خواهند آنان را زنده کنند.

 

وی با اشاره به این که برای هر انسانی دو نوع حیات محسوس و معقول وجود دارد، گفت: روح مجرد که بالاترین کار آن تعقل است محور حیات انسانی و شهوت محور حیات حیوانی است.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه 11 سوره محمد عنوان کرد: «ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَى لَهُمْ»؛ این بدان سبب است که خدا یاور کسانی است که ایمان آورده اند و کافران را هیچ یاوری نیست.

 

امام جمعه اهواز با تأکید بر این که انسان هایی که به کمال رسیده اند بخش عمده زندگی آنها عقل است، بیان داشت: حیات عقلانی اسلام برای آبادانی دنیا و آخرت بشر قرار داده شده است./9453/پ202/ی

ارسال نظرات